TOP

Webshop We Love Musthaves gesloten, eerste namen Digital Fashion Week en Via Vai opent eerste winkel

De webshop We Love Musthaves, die al een tijdje onder vuur ligt, is per 1 november gesloten. De Digital Fashion Week heeft al zestig aanmeldingen van merken. En schoenenmerk Via Vai opent in maart 2021 de eerste winkel in Amsterdam. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 10 november 2020.

Webshop We Love Musthaves gesloten

De webshop We Love Musthaves is per 1 november gesloten, schrijft het Brabants Dagblad. De webshop lag de afgelopen twee jaar zwaar onder vuur na klachten van consumenten. Gedupeerden richtten zelfs een eigen Facebookpagina op om anderen te waarschuwen tegen de Oisterwijkse webshop. Nadat de Consumentenbond een kritisch onderzoek had gepubliceerd, leidde dat in oktober tot een dwangsom van 2.000 euro per week van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De webshop moest verbetering laten zien, anders kon dit al snel oplopen tot een maximum van 20.000 euro boete. Uit onderzoek van de ACM bleek dat aan een reeks van regels niet werd voldaan. Klanten werden onjuist terugbetaald met een tegoedbon in plaats van geld, de levertermijn werd niet nagekomen en het was voor veel klanten haast onmogelijk om contact te krijgen met de klantenservice. Klanten kregen vorige week een e-mail van de klantenservice van We Love Musthaves, waarin stond dat een faillissementsverzoek was ingediend bij de rechtbank. De webshop werd acht jaar geleden opgericht door de Oisterwijkse Melanie Karowleski en had honderdduizend volgers op social media. Ondanks dat de webshop groeide, bleven de schulden zich opstapelen. De webshop is momenteel nog online, maar het is niet meer mogelijk om bestellingen te plaatsen. De social media accounts zijn uit de lucht.

Digital Fashion Week maakt eerste namen bekend

Nadat werd aangekondigd dat van 26 tot 28 januari 2021 de tweede editie van de Digital Fashion Week plaatsvindt, maakt Fashion Cloud nu de eerste namen van deelnemende merken bekend.  Sinds de eerste aankondiging een paar weken geleden hebben zich al meer dan 60 merken geregistreerd, waaronder Bugatti, Butcher of Blue , Carl Gross, Comma, Desigual, Digel, DKNY, Dstrezzed, Edited, Freebird, Garcia, Gerry Weber, Kyra & Ko, Lerros, Marlies Dekkers, Mey, Minus, Peppercorn, Raffaello Rossi, Ralph Lauren, Rosner, Roy Robson, Simple, State of Art, Stehmann, Summum Woman, Ted Baker, Toni, Triumph en True Religion. De organisatie verwacht uiteindelijk op meer dan honderd deelnemende merken uit te komen. Officiële partners voor het digitale event komend seizoen zijn onder andere Euretco Fashion en TextilWirtschaft. Het programma bestaat uit trendtalks, paneldiscussies en lezingen. Daarnaast zijn er nieuwe functies die bezoekers helpen bij het netwerken en het opdoen van inspiratie. Merken kunnen zich nog aanmelden voor deelname en retailers kunnen zich gratis registreren.

Alternatieven voor Black Friday: Fair Friday en Green Friday

Black Friday eind deze maand houdt de gemoederen in retail weer flink bezig. Voor wie daar niet aan mee wil doen zijn er alternatieven. Zo lanceert Fair Wear voor de tweede keer een campagne met een groep kledingmerken, waaronder Kings of Indigo en Zeeman. Vorig jaar was dit fysiek op het Plein in Den Haag, dit jaar speelt zich dat online af, samen met een groep influencers. De boodschap:  “Als je vandaag kleding koopt, koop dan bewust: koop eerlijke kleding. For #peoplefriendlyfashion.” Er worden tips gedeeld om bewust te kopen en merken gepromoot die het beter doen.

Vrouwenmodemerk Dante6 maakt er een Green Friday van. Wie op Black Friday de webshop van Dante6 bezoekt, ziet een uitnodiging om te komen shoppen in het bos. Bij het plaatsen van de bestelling verschijnt er op de betalingspagina de optie om een boom aan het winkelmandje toe te voegen. Met deze actie wil Dante6 Trees 4 All een podium bieden en bewustwording creëren bij de consument en de retailer. Dante6 steunt al langer het initiatief van Trees 4 All; een stichting die bomen in Nederland en het buitenland plant en daarmee CO2-uitstoot compenseert. Dat het effect van het Covid-19 virus onder andere zuurstoftekort kan opleveren, maakt dit doel extra relevant.

Via Vai opent winkel in Amsterdam

Via Vai opent in maart 2021 een brandstore in de Hartenstraat in de Amsterdamse 9 Straatjes, de eerste winkel voor het label. Gelijktijdig presenteert het Nederlandse schoenenmerk het nieuwe logo. Het Nederlandse schoenenmerk timmert al langer hard aan de weg als het gaat om het vergroten van de zichtbaarheid en naamsbekendheid. Dit voorjaar werd de eerste nationale tv-campagne gelanceerd, gevolgd door een vernieuwde website. Het openen van een eigen winkel is volgens de directie ‘een droom die werkelijkheid wordt’. De Via Vai-winkel in de 9 Straatjes moet een ‘walhalla voor vrouwen’ worden. Naast de eigen schoenencollectie kunnen klanten er straks terecht voor de producten van verschillende accessoiresmerken. Het interieur wordt minimalistisch, warm en licht, met een houten vloer, betonkleuren en zwarte accenten. Het vernieuwde logo wordt in dezelfde minimalistische stijl vormgegeven.

Miljushka start kledinglijn bij Wehkamp

Televisiekok Miljuschka Witzenhausen lanceert haar eerste kledinglijn, die vanaf 13 november exclusief te koop is bij Wehkamp. Dat maken beide partijen vandaag bekend via social media. “Vandaag is het zover. Whoop whoop!!! Mijn droom om een eigen inclusieve kledinglijn te ontwikkelen wordt realiteit. In samenwerking met onlinewinkel @wehkamp mag ik meerdere collecties gaan ontwikkelen. We starten vanaf aanstaande vrijdag met een gelimiteerde collectie feestelijke jurken in de maten 36 tot 56. Vanaf komend voorjaar volgt dan de eerste grote collectie. Ik ben écht heel blij en trots op deze meerjarige samenwerking met @wehkamp. Vrijdag aanstaande om 10u start de verkoop dus ik zal jullie de komende dagen trots als een aap mijn Miljuschka by Wehkamp collectie gaan onthullen”, schrijft ze op Instagram. De komende jaren zullen Miljuschka en Wehkamp meerdere collecties lanceren. Deze stap past in de ambitie van Wehkamp om klanten een assortiment te bieden dat nergens anders te vinden is.

Hoofdfoto: Wehkamp