TOP

Textilia Jaaroverzicht: het nieuws in april 2017

December is traditiegetrouw de tijd van het jaar voor terugblikken en het samenstellen van lijstjes. De komende weken vind je op Textilia het overzicht van 2017. Vandaag: wat gebeurde er in april? Men at Work open een nieuw concept, de beste Instagram-accounts, een column van Elsemieke Beekwilder en het boek Retail in Oorlog van Ger Boersma: ‘Laten we niet te dramatisch doen over faillissementen’

Retail in oorlog: ‘Laten we niet te dramatisch doen over faillissementen’

Ger Boersma schreef het boek ‘Retail in oorlog’, een omvangrijk naslagwerk over de huidige crisis in de retail, het succes van grote reuzen als Amazon en het belang van data. “Alles draait hier om. Als retailers dit niet inzien, maken ze geen schijn van kans.” En: “Laten we niet te dramatisch doen over faillissementen. We leren er voornamelijk heel veel van.” Boersma is geen man van voorzichtige uitspraken. Helemaal niet als het gaat om de kleinere retailers, waaronder ook die in de modebranche. “Aanpassen en investeren in het nieuwe is traditioneel geen sterke kant van retail”, stelt hij in zijn boek dat bijna 400 pagina’s telt. 

WE Fashion: ‘Basics staan onder druk, dus kiezen we voor meer mode’

Woensdag 5 april opende WE Fashion een nieuw vlaggenschip in Utrecht. ‘WE Fashion 3.0’ meent ceo Joris Aperghis. “Alles wat je in deze vestiging ziet, is het afgelopen jaar ontwikkeld en in een aantal nieuwe filialen uitgeprobeerd. En nu komt alles – van de façade en de zonering in de winkel tot de details en natuurlijk de producten – bij elkaar in één concept. Daarom voelt het als een nieuwe fase.” Textilia sprak met hem over vernieuwen, meer mode, denim en dichtbij jezelf blijven: “We willen elke keer weer de lat hoger leggen om de klant een nog betere ervaring te geven.”

Men At Work opent eerste Nederlandse Start Something-winkel

De Men At Work nieuwe stijl werd in april geopend in het gerenoveerde Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne, op steenworp afstand van onder meer de vernieuwde WE Fashion store, Zara en een nog te openen Nike-vestiging. Het is het eerste Nederlandse filiaal volgens het vorig jaar gelanceerde Start Something-concept, waarbij beleving op de winkelvloer centraal staat. Zo stimuleert de multibrandretailer creatieve samenwerkingen tussen lokale ontwerpers, kunstenaars en merken.

Elsemieke Beekwilder: ‘Het gaat in de toekomst om winkelpersoneel dat echt luistert’

Op de Trenddag op 16 mei 2017 bij decoratiespecialist Frans Beekwilder B.V. In Amsterdam, liet creatief directeur Elsemieke Beekwilder in haar presentatie zien hoe zij kijkt naar winkels en etalages. Maar ze ging ook in op hoe zelfstandig retailers zich kunnen onderscheiden. “Verkoop en personeel hebben alles te maken met de presentatie van je winkel. Ik denk dat het ook veel meer om personeel gaat draaien in de toekomst. Daarmee kun je je als zelfstandige retailer onderscheiden, met medewerkers die echt luisteren naar de klant. Klanten voelen feilloos aan wanneer je niet authentiek bent. Onderschat die gevoeligheid niet. 

Hoeveel vrouwenmodewinkels zijn er in Nederland?

Het CBS heeft in april cijfers bekendgemaakt over het aantal winkels in Nederland. Daaruit bleek dat het aantal fysieke winkels de afgelopen 10 jaar is afgenomen. Maar geldt dat ook voor vrouwenmodewinkels? En zijn er regionaal grote verschillen? Textilia analyseerde de gegevens. In 2018 zullen we overigens opnieuw de balans opmaken.

Verder in maart: V&D Concepthouse lanceert mode-app Frendz, gaat dat echt een succes worden? Modeketen Tuunte start met franchiseconcept ‘Zusje van Tuunte’. Later in 2017 raakt Tuunte in grote problemen. En trends uit Parijs, de Amsterdam Denim Days en op Instagram.

Dit waren de best gelezen artikelen in februari 2017:

  1. Retail in oorlog: ‘Laten we niet te dramatisch doen over faillissementen’
  2. Men At Work opent eerste Nederlandse Start Something-winkel
  3. Elsemieke Beekwilder: ‘Het gaat in de toekomst om winkelpersoneel dat echt luistert’
  4. V&D Concepthouse lanceert mode-app Frendz
  5. Modeketen Tuunte start met franchiseconcept ‘Zusje van Tuunte’
  6. 5 vrouwenmodetrends uit Parijs voor winter 2017-2018
  7. WE Fashion: ‘Basics staan onder druk, dus kiezen we voor meer mode’
  8. De 10 beste Instagram-accounts op mannenmode-gebied
  9. Amsterdam Denim Days: dit zijn de trends voor najaar 2018
  10. Hoeveel vrouwenmodewinkels zijn er in Nederland?