TOP

Suitable: de succesvolle combinatie van online en offline [interview] *

Onlangs opende mannenmodelabel Suitable een twaalfde winkel en online groeit het merk ook aanzienlijk. Wat is geheim achter dit succes? Textilia vroeg het aan Suitable-oprichter en eigenaar Raoul van Dun.

Hoe gaat het met Suitable?

Goed. We zijn vrij vroeg, al in 1999, begonnen met een webwinkel. Daar plukken we nu de vruchten van. Online zijn we in de afgelopen periode met bijna 40% gegroeid. Traditioneel gezien zijn aan het begin van een seizoen altijd eerst de kinderen aan de beurt, dan de dames en dan als laatst de mannen. In diezelfde volgorde is het succes van verschillende webshops te verklaren; eerst werden de kindermodewebshops groot, toen de dames en nu zijn de mannen aan de beurt. Ook met de stenen winkels gaat het goed. We merken dat de consument weer durft te vertrouwen en meer uitgeeft aan kleding.

Wat maakt Suitable anders dan de concurrent?

We zijn échte specialisten op het gebied van herenkleding. Ook zijn we minder productgericht, maar juist oplossingsgericht: welke kleding draag je op welk moment? Stijl staat daarbij voor ons boven mode. Daarnaast is service erg belangrijk. Zo geven we in de fysieke winkels regelmatig adviesgesprekken en proberen we dit online op een soortgelijke manier aan te pakken. Online kopen, thuis passen, en in de winkel vermaken, ruilen of aanvullen: een klant is een klant en die bepaalt de keuze voor clicks of bricks.

Wat zijn de nadelen en voordelen van zowel online als offline werken?

Een nadeel is de enorme arbeidsintensiviteit van een webshop. Daar tegenover moet een enorme volume staan, anders heeft het weinig zin. Een voordeel is dat we door data-analyse inzicht krijgen in de doelgroep en daarop kunnen inspelen. Dus als er veel orders komen vanuit een bepaalde regio, kunnen we ervoor kiezen om op die locatie een winkel te openen.

Jullie hebben intussen twaalf winkels door het hele land. Wat is jullie geheim?

Aan de ene kant is het de goede combinatie van online en stenen winkels, die verspreid zijn door het hele land. Hierdoor hebben we een goede dekking. Daarnaast hebben we een sterk merkenpakket gecombineerd met een eigen label, dat vrij ver gaat. Zo hebben we niet alleen overhemden, pakken en rokkostuums, maar ook sokken en pyjamas. Vanaf het begin hebben we gezegd alles dat we van een ander merk aanbieden, moeten we ook onder ons eigen label kunnen aanbieden.” 

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

We zijn hard bezig om een tweede winkel in Amsterdam te openen. We hebben er al een kleinere winkel met alleen Suitable-producten, maar we zouden er graag een multibrandstore openen, waardoor we onze Amsterdamse klanten zowel online als offline beter kunnen bedienen.