TOP

House of Men enige Nederlandse genomineerde voor Europese moderetailprijs [interview] *

Tussen de genomineerden voor de Europese retailprijs tijdens de Dutch Retail Experience Awards 2015, stond één Nederlandse winkel: mannenmodezaak House of Men. Hoewel eigenaar Rick Moorman geen prijs in de wacht sleepte, voelt de nominatie alleen al als winst. “Ik ben trots. Dat ik dat rijtje sta, betekent dat ik iets goed doe.”

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2015 op Modefabriek heeft wederom een lijst inspirerende moderetailers opgeleverd. Deze week weliswaar geen prijswinnaar, maar volgens de jury wel de enige Nederlandse kanshebber in de categorie European Retail Experience Award: House of Men van Rick Moorman.

Rick_Moorman_Geen credit nodig

Rick Moorman van House of Men in zijn winkel.

House of Men is een exclusieve mannenmodewinkel aan het Gelderlandplein in Amsterdam. De zaak verkoopt merken als Canali, Hugo Boss, Humberto, Eton en Atelier Noterman.  Eigenaar Rick Moorman is een bekend begrip in de mannenmodewereld. Dat komt enerzijds doordat hij de zaak al de 35 jaar runt, anderzijds doordat hij ook buiten de winkeldeuren van zich laat horen. Zo is radiopresentator bij Radio 10 Gold geweest, treedt hij op als spreker, als cabaretier en schrijft hij columns. Ook is hij auteur van het boek ‘Mijn man wil blauw’, over de beslissende rol die vrouwen hebben bij de kledingkeuze van hun man.

 

House of Men Rick Moorn entree winkel 

De entree van de mannenmodewinkel House of Men.

 

Luxe wijnbar

Moorman heeft zijn zaak in 2014 is de zaak compleet verbouwd, om een nieuwe beleving te creëren en tegelijk een jongere doelgroep aan te spreken. De winkel werd uitgebreid naar 700 vierkante meter. Er zijn een luxe wijnbar toegevoegd, een biljarttafel en een barbier. Deze vernieuwde winkel leverde hem meteen dat jaar de Retail Excellence Award 2014 op Modefabriek op. 

 

House of Men wijnwand 

De luxe wijnbar.

 

Europees retailniveau

Dit jaar won vrouwenmodezaak Maggy’s Mode uit Spakenburg deze prijs, maar de jury wilde Moorman niet onvermeld laten en nomineerde House of Men in de categorie European Retail Experience Award. ‘Hoe Rick Moorman zijn bedrijf neerzet, is grote klasse’, staat in het juryrapport. ‘Hij weet wat hij doet en door zijn bijzondere inrichting blijven de klanten langer in zijn winkel. Hij kan zich meten aan het Europese retailniveau.’

Beleving

De categorie European Retail Experience Award heeft de initiatiefnemer, distributeur Goodbrandz, in het leven geroepen om de Nederlandse retailer te laten zien hoe de Europese retailers beleving brengen aan de consument, ter inspiratie. De top-drie wordt bezet door op één conceptstore 10 Corso Como met winkels in onder meer Peking en Milaan, op twee mode- en accessoirewinkel Your Premium Store in Antwerpen en op drie de Franse mode- en lifestylewinkel in hartje Parijs, Merci

 

House of Men Facebookpagina

Een nominatie om in te lijsten. Moorman plaatste het direct op Facebook. 

 

Inspiratiebron

“Dat is een prachtig rijtje, natuurlijk”, reageert Rick Moorman. “Vooral 10 Corso Como, die winkel is een inspiratiebron voor iedereen. Dat begint al met het pand dat ze hebben in Milaan, waar ik dan ben geweest. Heel statig, met een binnenplein en een terrasje met uitzicht op een rij andere, mooie panden. Zo’n uitstraling helpt zeker mee.” Dat Moorman in deze categorie wordt genoemd, maakt hem bijzonder trots. “Met dit soort concurrenten weet je  op voorhand dat je niet gaat winnen. Maar het feit dat ik opval, geeft mij wel het gevoel dat ik kennelijk wel iets kan.”

Menselijk contact

Niet dat Moorman twijfelt of hij wel iets kan. Integendeel. “Ik heb een eigen visie, een goed concept en ik steek mijn nek ook wel uit voor de retailer door over trends en ontwikkelingen te schrijven en in mijn lezingen te praten. Neem die discussie over de toekomst van de retail, ik ben van mening dat de fysieke winkel blijft bestaan, zelfs leading blijft. Want in ons vak gaat het om menselijk contact. Advies geven en die schouder bieden als ze dat nodig hebben. Dat is ook mijn kracht, mensen helpen, ook  bij het kiezen van hun kleding. Ik snap wat de consument wil, want ik ben ook een consument. Ik hoop dat de jury mij ook heeft genomineerd vanwege mijn kwaliteiten.”

Jezelf blijven

Met de vernieuwde winkel heeft Moorman zijn blik op de toekomst gericht. En die toekomst ziet er niet veel anders uit als in de jaren die achter hem liggen. Dat betekent dat hij altijd het mini-warenhuis blijft dat nooit een damesafdeling zal openen (‘Ik geloof niet in een gecombineerde winkel’) en nooit een webshop zal starten (‘Ik geloof niet in een webshop’). Moorman blijft graag doen waar hij goed in is: zichzelf blijven. “Dichtbij jezelf blijven, dat maakt het leven heel makkelijk!”

Vakjury

De Dutch Retail Experience Awards is een jaarlijks terugkerende landelijke verkiezing die in 2012 in het leven is geroepen door distributeur Goodbrandz om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt. De winnaars worden bepaald door een onafhankelijke vakjury, die deze vierde editie bestond uit Harry Bijl (innovatie- en inspiratiespecialist bij brancheorganisatie Inretail), Gea Eleveld (eigenaar adviesbureau Fashion-Up! en het online platform Fashion055), Ingrid Ploegmakers (manager bij WPM, ontwikkelaar van duurzame winkelgebieden), Kim Pereira (hoofdredacteur Textilia) en Talita Kalloe, freelance journalist en copywriter en founder van het platform ZegMaarJij.com).

 

Meer weten?

Lees hieronder het verhaal van andere winnaars van de Dutch Retail Experience Awards:

Lena The Fashion Library – Most Innovative Store Award – jurywinnaar

Shoppingsmall.nl – Online Experience Award – publiekswinnaar 

De Schoenenfabriek – Best Customer Experience Award – eerste plaats vakjury, derde plaats publieksjury

Maggy’s Mode – Best Retail Experience Award – publiekswinnaar en winnaar van de vakjury

Dansk Design – Best Customer Experience Award – publiekswinnaar

…met speciale vermelding voor:

The Bakery – jury overwoog gedeelde eerste prijs met Lena The Fashion Library in categorie Most Innovative Store Award

House of Men | Rick Moorman – enige Nederlandse modezaak die is genomineerd in de categorie European Retail Experience Award