TOP

Hoe gaat het met My Jewellery? [interview] *

Accessoires- en modelabel My Jewellery begon met een Facebook-pagina en een webshop, maar heeft inmiddels ook 400 fysieke verkooppunten in Nederland en Belgiƫ. De focus ligt de komende tijd op uitbreiding van het aantal verkooppunten over de grens.

Je begon met My Jewellery als hobby, maar inmiddels run je een behoorlijk bedrijf…

Oprichter Sharon Hilgers van My Jewellery: “Ik heb nu 8 fulltimers in dienst en ik werk met 4 agenten en 10 stagiaires per half jaar. Een jaar geleden zijn we verhuisd naar een nieuw pand van 700 vierkante meter. We hebben heel hard gewerkt in het afgelopen jaar en het merk zit erg in de lift. We focussen ons nu meer b2b. Ik heb afgelopen maand voor het eerst op de accessoiresafdeling van de beurs Who’s Next in Parijs gestaan, omdat er de laatste tijd steeds meer interesse uit het buitenland komt. We werken al met importeurs in Duitsland, Frankrijk en Zuid-Afrika. Die kwamen met steeds grotere klanten en orders.”

Hoe gaat het in Nederland?

“In Nederland en België werken we met vier agenten en die hebben ieder ongeveer 100 klanten. My Jewellery leeft heel erg online, via social media bereiken we 200.000 mensen. Daar profiteren de verkooppunten ook weer van. De store locator wordt goed bezocht en winkeliers kunnen onze posts op social media doorplaatsen wanneer ze een product ook verkopen. Door de grote aantallen die we nu doen, kunnen we nog vaker nieuwe producten aanbieden en meer voorraad aanhouden. Alles wat online komt in de webshop, komt ook in de b2b-webshop en kunnen winkeliers direct online inkopen.”

My Jewellery 1 

Screenen jullie potentiële klanten?

“De agenten hebben het retaillandschap goed in kaart en maken een goede selectie. We willen in de mooie boetieks liggen, de gevestigde namen in een dorp of stad. Sinds kort liggen we ook bij Men at Work. We krijgen dagelijks aanvragen van schoonheidssalons of webshops, maar we willen de trouwe modewinkeliers voorrang geven. Ondanks dat het assortiment toegankelijk is voor ieder budget en dus laagdrempelig, is het een bewuste keuze alleen samen te werken met vooraanstaande namen.”

Wat zijn momenteel de bestsellers?

“De quote bangles, die gaan met honderden per week de deur uit. Ik vraag me wel eens af hoe sommige boetieks zoveel armbanden kunnen verkopen. Maar jong en oud vinden het leuk en het is een mooi cadeau, ook qua prijs. Daarbij is de kwaliteit, stainless steel, perfect. We moeten het echt hebben van bestsellers, maar soms is dat moeilijk inschatten. Dat iets de ene maand goed wordt verkocht, wil niet zeggen dat het de volgende maand ook goed verkoopt. Soms heb ik nog duizenden items op voorraad liggen doordat een productie langer duurt dan verwacht.”

My Jewellery 3 

Je verkoopt ook kleding…

“Op social media plaatsen we inspirerende foto’s met de sieraden en we kregen steeds vaker vragen over de kleding op de foto’s. Zo hebben we het aanbod steeds meer uitgebreid. Afhankelijk van het seizoen en de trends hebben we rokjes, T-shirtjes, hoofdbandjes, gouden tatoeages, telefoonhoesjes, zonnebrillen, tassen en espadrilles. Inmiddels verkopen we alles wat past binnen de My Jewellery stijl: speels, bohemien, stoer. Maar de sieraden zijn nog steeds de hoofdmoot, die zorgen voor tachtig procent van onze omzet.”

Waarmee onderscheid je je van andere webshops in dit segment?

“Tachtig procent van wat we verkopen is eigen productie, we hebben een ontwerper in dienst die daar samen met mij mee bezig is. Dat maakt dat we unieke producten hebben. Natuurlijk volgen we dezelfde trends als de anderen, maar wij willen het net wat anders doen. Daarnaast hebben wij een groot afzetkanaal via retailers, waarmee we ons ook onderscheiden van de rest.”

My Jewellery 2

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Ik hoop dat we qua ontwerpen nog meer de diepte in kunnen, met meer eigen producten. En ik wil groeien in het buitenland en het aantal exportlanden uitbreiden. Er zijn wat grote partijen die graag met shop-in-shops aan de gang zouden willen, voornamelijk in Duitsland. Dus daar denken we nu over na. Hoe vertaal je die sfeer die we online hebben neergezet offline? Maar met eigen winkels zijn we voorlopig nog niet bezig. Dat doe je niet zomaar even. We richten ons voorlopig op samenwerking met retailers.”