TOP

Zo strikt Sir Redman mannen met ‘vergeten’ accessoires

De bretels en strikjes zijn dit jaar niet aan te slepen bij het Nederlandse accessoiremerk Sir Redman. “Ze worden regelmatig besteld door zowel klassieke als denimgerelateerde zaken”, vertelt brandmanager Nathalie Humbert.

Foto’s: Sir Redman

De hausse aan feesten en (uitgestelde) bruiloften heeft Sir Redman de afgelopen maanden geen windeieren gelegd. De verkoop via de eigen online shop Weloveties.nl liet een verdriedubbeling in omzet zien. Ook een breed scala aan retailers weet inmiddels het accessoiremerk uit Budel te vinden. Tijdens Modefabriek werden deze zomer op de stand zelfs direct orders geschreven. Brandmanager Nathalie Humbert: “In twee dagen hebben we onverwacht bijna 10.000 euro aan orders mogen schrijven, van nieuwe en bestaande klanten. Daarnaast hebben we veel afspraken gemaakt met nieuwe prospects.”

Vijftig jaar gespecialiseerd

Sir Redman is een label van Rooymans Neckwear, dat ruim vijftig jaar gespecialiseerd is in corporate fashion. Een aantal jaren geleden startte het bedrijf met Weloveties.nl, met op dat moment vooral dassen – van eigen ontwerp – en een select aantal bretels in het assortiment. Humbert: “Op een gegeven moment merkten we dat er steeds meer bretels werden besteld en groeide ook de vraag vanuit ondernemers. Het werd tijd voor een goede merknaam en logo. Sir Redman dus, Rooymans vertaald naar het Engels.”

In samenwerking met Wouter Munnichs, marketeer en denimspecialist (bekend van de site Long John), kreeg het merk meer vorm. Met twintig soorten bretels in diverse materialen, kleuren en motieven én handgemaakt in eigen land. Inclusief een samenwerking met de Italiaanse denimproducent Candiani, wat zes bretels en bijpassende strikken van selvedge jeans en raw denim opleverde. “Dit is echt een schot in de roos, ze worden erg goed besteld door zowel klassieke als denimgerelateerde zaken”, vertelt Humbert. 

Peaky Blinders-stijl

Andere bestsellers zijn ‘essentials’ als blauwe en beige modellen, maar ook meer uitgesproken varianten als de tweed- en leren bretels verkopen bovengemiddeld goed. Humbert: “De Peaky Blinders-stijl is nog steeds populair. Verder valt op dat de bretels echt onze core-business zijn. Hoewel bretels oorspronkelijk een functioneel item zijn, worden ze steeds vaker als een accessoire gezien. Zeker in de zomer wanneer op een gegeven moment de jasjes uitgaan.” 

De verkoop van sets – met een strik en/of das, bretels en een pochet – is een ander pluspunt. “Vaak zien we dat bij speciale gelegenheden in de middag een das wordt gedragen en ’s avonds een strik. Ook de miniversies, waarbij kinderen hetzelfde gekleed gaan als papa, zijn in trek. Daarbij merken we via onze site dat onze producten vaak als cadeau-artikel worden gekocht. Items worden vaak met cadeaupapier besteld.”

Vegan en gerecycled

Inmiddels biedt Sir Redman ruim 100 verschillende bretelmodellen aan, naast een ruime collectie strikken, dassen en pochets. Allemaal via de b2b-site bij te bestellen. Maar het aanbod groeit, onder meer met mannensjaals van zijde, gevoerd met wol en uitgevoerd in klassieke paisleyprints. Daarnaast zijn er de collabs, zoals onlangs met het duurzame Arnhemse modelabel Aarden Respectful Tailoring.     

“Eric kwam bij ons in de winkel in Budel op inkoop. Zo ontstond het idee om een vegan en gerecyclede bretel- en strikkencollectie te maken. We kwamen al snel bij appelleer uit, gemaakt van restafval van appelteelt, dat is mooi, stevig en afkomstig uit Nederland. Het elastiek is vervolgens van gerecycled denim gemaakt. We hebben hierbij gekozen voor de gerecyclede stoffencollectie van Enschede Textielstad, waar Erik Aarden mee samenwerkt. Het is een mooie, rijke collectie geworden waar we heel trots op zijn. Zeker ook met het oog op ambacht en de circulaire economie.” 

Partycollectie en gilets

En er zit nog meer in de pijplijn. Sir Redman lanceert komende week een partycollectie en voegt begin volgend jaar een ander ‘vergeten’ item toe: het gilet. “We maken ze voor Rooymans, dus we hebben de ervaring al met dit product”, legt Humbert uit. “Ook deze aanvulling is ontstaan uit vraag vanuit veel winkels. Niet zo vreemd, want een gilet ligt enigszins in het verlengde van accessoires. Net als onze andere artikelen willen we ze breed aanbieden. Een gilet kan heel goed casual op een T-shirt en jeans, maar ook onder een maatkostuum. We hebben weer mooie stoffen gesourced in Portugal, die ook geschikt zijn voor strikken en stropdassen.”