TOP

Winnaars onder de loep (7): wat is het geheim van de Geitenwollenwinkel?

De Amsterdamse Geitenwollenwinkel won in juli 2017 een Dutch Retail Experience Award. De webshop breekt volgens de jury met het stoffige imago van duurzame kleding. 'Online zijn ze goed vertegenwoordigd met hun eigen label Goat en Geitenwollenwinkel.nl. Ze zijn online transparant over hun strategie en productiemethode en vertellen de verhalen achter hun producten. De eigen blog maakt het geheel compleet'. Hoe creëren tweelingzussen Abigail en Lavinia Bakker de ultieme 'customer experience'?

In deel 7 van een serie interviews met winnaars van een Dutch Retail Experience Award spreken we met Abigail en Lavinia Bakker van Geitenwollenwinkel. Met hun online aanwezigheid wonnen ze de juryprijs Online Experience Award. ‘Esthetiek, duurzaamheid en producten die met respect voor mens en dier zijn geproduceerd zijn de kernwaarden van de winkel. De webshop is mooi ingedeeld en oogt authentiek met persoonlijke teksten.’

Waarom denk je dat jullie een Dutch Retail Experience award hebben gewonnen?

“Eigenlijk is dat heel grappig, want we doen helemaal niet zo veel online. Natuurlijk vullen we de items aan en leggen we goed uit hoe het bijvoorbeeld met de stoffen zit, maar er zijn sites die veel beter hun best doen. Volgens mij hebben we de prijs vooral gewonnen omdat we breken met het heersende imago van duurzaam. Als ik inkoop zijn mijn pijlers het duurzame aspect, de uitstraling, het financiële plaatje en hoe modisch een item is. En we zijn in tegenstelling tot bijna alle winkels helemaal vegan, niet alleen maar ecologisch. Bovendien proberen we ons op een humoristische manier uit te spreken tegen het heersende, duurzame beeld van fashion.”

Wat houdt die transparantie in waar de jury het over heeft?

“Per merk leggen we op de website uit wat de kern van hun verhaal is. Waar staat het merk voor en wat doet het? In de winkel en online zijn we heel transparant, bijvoorbeeld over het feit dat we het veganistische aspect voor laten gaan op het ecologische aspect. Alles is sowieso eerlijk geproduceerd, maar we verkopen bijvoorbeeld ook merken zoals Matt & Nat en de schoenen van Melissa. Die zijn veganistisch maar de grondstoffen zijn niet altijd duurzaam geproduceerd. Het hele assortiment is 100 procent veganistisch en alle kleding is 100 procent duurzaam, en dat maken we heel duidelijk.”

Wat doen jullie allemaal online?

“In tegenstelling tot de website zijn we op social media zoals Facebook en Instagram erg actief. We maken veel gebruik naar foto’s van de merken, die zijn heel mooi en zelf fotograferen is erg kostbaar. Ik let bij het posten van foto’s op zaken zoals de kleuren en de uitstraling. Vaak trek ik zelf een outfit aan bestaand uit verschillende merken voor een foto op Instagram. Ik doe vooral wat ik zelf mooi vind, en dat lijkt te werken want we groeien hard wat betreft volgers. De uitstraling van onze online aanwezigheid moet vooral heel mooi zijn, dat is voor mij het allerbelangrijkste.”

Waarom ook nog een blog?

“Dat heeft echt te maken met de online vindbaarheid van de winkel en het is een manier om klanten informatie te verschaffen. Hoe meer content, hoe beter je als winkel wordt gevonden. Ik blog overigens niet over onzin, mensen hebben echt iets aan de informatie die ik op de blog zet. We vinden het belangrijk dat ze alle informatie over de merken kunnen vinden die we in de winkel verkopen.”

Heeft het feit dat jullie tweelingzussen zijn meerwaarde?

“We zijn heel close en doen alles samen, we wonen en werken zelfs samen. Wanneer je allebei dezelfde interesses hebt en ondernemerschap tof vindt, dan is het logisch om dat samen te doen. Mijn zusje is zakelijk sterker dan ik, ik ben sociaal sterker. Daarom sta ik meer in de winkel en ben ik grotendeels verantwoordelijk voor de inkoop en het creatieve deel. Mijn zusje denkt meer na over de langetermijnplannen, het strategische deel en de stappen die we moeten nemen om te groeien. Daar gaat overigens wel verandering in komen, ik ga bijvoorbeeld meer ondernemen en me onder andere bezighouden met de retailverkoop van ons eigen merk Goat. We doen precies waar we goed in zijn, maar de hoofdlijnen doen we sowieso altijd samen.”

Hoe zien jullie de toekomst van de winkel?

“We willen dit jaar een Goat-winkel openen. Geitenwollenwinkel blijft voorlopig wel bestaan en we denken over een kleiner filiaal voor heren. Dit concept is echter niet waar we toekomst in zien. We zijn jaren geleden begonnen met de T-shirts van Goat, maar we hadden destijds niet genoeg collectie om alleen de shirts te verkopen, vandaar de opening van Geitenwollenwinkel. Deze locatie aan de Utrechtsestraat is echter vrij rustig, voor de verkoopprijzen van Goat moeten we op een drukkere locatie een winkel openen. Met Goat internationaal doorbreken is voor nu het belangrijkste.”