TOP

Dit moet je weten voor de toekomst van je modewebwinkel *

Consumenten besteden meer op het internet, zo werd op het evenement Shopping Today bekend gemaakt. Dat betekent volgens experts dat de markt volwassen wordt, en tegelijkertijd dat ook modewebwinkels aansluiting moeten houden bij de zeer ervaren mobiele shopper. Wij zetten de belangrijkste boodschappen van dat congres op een rij.

Meer dan duizend e-commerceprofessionals uit onder meer de mode-, schoenen- en woonbranche kwamen 24 september 2015 bijeen tijdens het congres Shopping Today in Utrecht. Dit is wat de modewebwinkelier erover moet weten:

 

 

Online bestedingen nemen toe

De online bestedingen groeiden in het eerste half jaar van 2015 met 18,4 procent ten opzichte van verleden jaar. Die stijging wordt niet veroorzaakt doordat er meer online kopers zijn, maar doordat mensen gemiddeld meer online besteden. Volgens Industry Lead Fashion & Retail Gino Thuij van marktonderzoeksbureau GfK, betekent dat dat de online markt volwassener wordt en dat de consument online winkels meer vertrouwt en beter waardeert. Voor volgend jaar verwacht Thuij opnieuw een groei.

 

De nieuwe online consument

De Ierse specialist in consumentengedrag Ken Hughes (zie de video van zijn presentatie onderaan) wijst de webwinkeleigenaar op de nieuwe generatie digitale consumenten die vanaf nu de dienst gaat uitmaken, de ‘digital natives’. Dat is de groep die nu rond de dertig jaar is, die geen verschil maakt tussen online en offline en die 24/7 is verbonden met hun sociale netwerk. Binnen dat netwerk vindt de beïnvloeding plaats. Dit is de generatie die zichzelf centraal stelt met hun ‘selfies’ en ‘vlogs’, zegt Hughes en ze willen dan ook op op een persoonlijke manier benaderd worden. “Maak connectie met je klanten en praat met ze, zeg niet tegen ze hoe geweldig je product is”, benadrukt hij.

 

Gebruik vervangt bezit

De deeleconomie groeit, zegt onder anderen Jorij Abraham van thuiswinkel.org. De nieuwe generatie online shoppers hoeft volgens de consumentengedragexpert Ken Hughes producten of diensten niet per se in eigendom te hebben. Ze willen het gewoon gebruiken als ze het nodig hebben. Denk aan de muziekstreamdienst Spotify of het ‘leennetwerk’ Peerby, waarmee je in je eigen buurt kunt kijken of je een apparaat kunt lenen. In de modebranche is er ook zo’n voorbeeld te vinden, Lena The Fashion Library in Amsterdam, waar je – net zoals in een bibliotheek – kleding kunt lenen.

 

Zorg dat je er online bent en wees relevant

Verschillende experts zeggen het: merken en bedrijven moet er online zijn, maar alleen het hebben van een Facebook-pagina of Twitteraccount is niet genoeg. De consument wil interactie. Suzanne Ekel, hoofd marketing van Twitter, zegt dat het belangrijk is dat je erachter komt wat je (potentiële) klant bezighoudt en op welk moment van de dag hij actief is. “Nike bijvoorbeeld heeft onderzocht dat hun doelgroep voornamelijk ’s morgens en ’s avonds actief is, op die momenten zijn zij dat ook.” Ekel zegt dat het dan wel belangrijk is dat je als merk ook relevant bent. Daarmee bedoelt ze dat je je verbindt met je doelgroep door op het juiste moment informatief te zijn, service te verlenen of door entertaining te zijn.

 

Investeer in een mobiele website 

Sites die je ook op een smartphone en tablet goed kunt bekijken en gebruiken – zogeheten responsieve websites – daar kunnen retailers niet meer omheen. Kort wat cijfers: het GfK berekende dat ruim negen miljoen Nederlanders een smartphone heeft en bijna 7,4 miljoen een tablet. Kortingssite Actiepagina becijferde dat Nederland een van de snelst groeiende e-commerce markten in Europa is. De Nederlandse mobiele uitgaven zullen alleen al dit jaar met 92,5 procent stijgen. De consument shopt omnichannel en dat betekent dat webwinkels hun content op elk apparaat goed zichtbaar en bruikbaar moeten maken om de klant een zo naadloos mogelijke shopervaring te kunnen bieden. Volgens Stanja Mau, marketing manager van Marktplaats Zakelijk (dat richt zich op het verbinden van tienduizenden webwinkeliers met de 7,3 miljoen bezoekers, red.) verhoogt een mobiele site de kans dat je je bezoek vasthoudt en dus kunt verleiden door het doen van aankopen. “Natuurlijk is het een investering voor vooral kleine webwinkels, maar wel een die ze zouden moeten overwegen.”

 

De presentatie van consumentengedragexpert Ken Hughes: