TOP

Succesvolle tweede editie Vogue Fashion’s Night Out

Donderdagavond 5 september vond de tweede editie van Vogue Fashion’s Night Out plaats in verschillende straten in Amsterdam. De stagiaires van Textilia waren aanwezig om verslag te doen.

Na de opening bij de Bijenkorf met cheerleaders stormen tientallen mensen het gebouw binnen. De mensenmassa maakt de wandelpaden meteen onbegaanbaar. Het is zelfs zo druk dat er geen doorstroom mogelijk is aan de top van de roltrap naar de eerste verdieping. Er wordt gestruikeld over voeten om maar een glimp op te kunnen vangen van wat er in de rest van de Bijenkorf gebeurt. In de verte staan hoofdredacteur Karin Swerink en Fiona Hering driftig met elkaar te praten.

Gespotte trends
Als de rust een beetje is wedergekeerd en iedereen zijn plekje heeft gevonden, kan de eerste modeshow beginnen. Modellen met verwassen groen of roze haar paraderen over een ophoging die gekenmerkt wordt door hoge spiegelende obstakels. Veel zwart-wit is er te zien met grafische prints en hoge laarzen met trenchcoats komen veel voorbij. Maar niet alleen zwart-wit komt naar voren. Ook kleuren zoals roze, marineblauw, legergroen en bordeaux zijn veel gezien.

Activiteiten
Door de Bijenkorf heen zijn nog veel meer leuke en interessante dingen te doen. Je kan je laten opmaken, je kunt een neptatoeage laten zetten maar je kunt ook naar MOAM Talks gaan. In vier sessies worden met verschillende mode-experts uiteenlopende onderwerpen besproken. Eerste sessie: Martien Mellema van Vogue Nederland en Sabrina Meijer van afterdrk.com. “Mensen zeggen dat de tijdschriftenmarkt vol zit maar ondertussen zijn Vogue en allemaal andere modebladen erbij gekomen”, vertelt Mellema. “Er is altijd wel ruimte voor iets nieuws.” Na veel moeite met het geluid is eindelijk goed te verstaan wat er precies gezegd wordt. “Bij New York Fashion Week zijn er ook twee groepen”, stelt Mellema. “De ene gaat naar binnen om de kleding te zien, de ander staat vooral buiten om gezien te worden.”

P.C. Hooftstraat
In de P.C. Hooftstraat zijn alle winkels geopend voor bezoekers. Met muziek, hapjes en drankjes ontstaat er een gezellige sfeer. Iedereen staat vooral buiten dan dat ze daadwerkelijk alle winkels ingaan. Likkend aan een gratis champagne-ijsje, pratend met stylist Fred van Leer of happend van een miniburger van zes euro is het op de P.C. vooral zien en gezien worden. 

Pop-up store
In de Hobbemastraat, is de one night only pop-up store van Vogue te vinden. Een warehouse dat geen warehouse is maar eerder een klein huisje dat verdeelt is over vier verdiepingen. Iedere etage heeft een stuk of vijf kleine kamertjes waarin designers hun producten presenteren.

Over Vogue Fashion’s Night Out
Op deze avond komen modeprofessionals en modeliefhebbers bijeen om de mode in Nederland te ‘vieren’. In de Bijenkorf waren veel activiteiten te doen, zoals modeshows, interviews en werd er overal muziek gedraaid. Elders in de stad waren winkels geopend waar je kans maakte op kortingen en kon je diverse prijzen winnen. Voor meer informatie over het hele programma van die avond kun je vinden op www.vogue.nl.