TOP

Sportfocus 2010: ken je klant en grijp je kans

Nieuwsflash voor de sportbranche: de sportmarkt is in hoog tempo aan het veranderen en wandelen is straks één van de grootste sporten. Gelukkig heeft je concurrent, de schoenenbranche, dit ook nog niet gesignaleerd.

In opdracht van de adviescommissie sportdetailhandel van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel is er een rapport geschreven over de sportmarkt van de toekomst. Afgelopen maandag kregen sportwinkeliers de resultaten van dit onderzoek te horen tijdens Sportfocus 2010 in het Brandboxx SBC in Leusden. Voor ruim 150 ondernemers werd tijdens Sportfocus 2010 duidelijk dat als sportzaak van de toekomst je moet inspelen op deze markt.

Zes klantgroepen

De motivatie om te sporten kan voor de sportwinkelier een goede handvat zijn om een keuze te maken voor zijn meest kansrijke klantgroep. Het rapport onderscheidt voor de sportwinkelier dan ook zes klantgroepen: de Gezelligheids-sporter, de Gezondheid-sporter, de Prestatie-sporter, de Vereniging-sporter, de Zuinige-sporter en de Niet-sporter (maar die wel sportkleding koopt). De klanten zijn (mede dankzij internet) steeds beter geïnformeerd en prijsbewuster. Dat maakt een goed inzicht in de motieven van de klanten extra belangrijk.

Fitte vijftigplussers

Het rapport maakt duidelijk dat er goede kansen zijn voor de sportwinkelier. Er sporten meer mensen dan ooit tevoren. En die ontwikkeling zet naar verwachting nog door. De vergrijzing leidt tot een afname van ‘high intensity’ sporten, maar tot een toename in ‘low intensity’ sporten. Al eerder hebben internationale onderzoeken (zoals het Ispo; Best Ager Project) laten zien dat fitte veertig- en vijftigplussers sterk de sportmarkt gaan bepalen doordat zij geld en tijd hebben om sporten te beoefenen als fitness en aerobics, fietsen, wandelen en hardlopen. Ook onderzoekers van het rapport ‘De sportmarkt van de toekomst’ verwachten dat het aantal sporters dat aan fysieke contactsporten doet de komende jaren afneemt, en de kansen bij de eerder genoemde sporten liggen.

Etalage naar de wereld

De kansen liggen in de sportbranche dus voor het grijpen. Maar zijn de sportwinkeliers hier klaar voor? Spreker Frank Quix stelt sportwinkeliers dan ook de vraag: “Ben jij klaar voor de 4 nieuwe sporten?” Hij illustreert dit subliem met het wandelsport voorbeeld (zie intro). Ook onderstreept hij de kracht van het internet. “Zorg dat je folder de aanzet wordt dat je klanten naar je website gaan. Dit is jouw etalage naar de wereld. Internetbezoekers zijn vooral op zoek naar beoordelingen en ervaringen van gebruikers. Zet deze ervaringen op je site. Zorg er zo voor dat ze naar je winkel komen voor één-op-één expertadvies. Laat klanten uiteindelijk dankzij enthousiast personeel en een goed assortiment de deur uitlopen met het product dat zij online al voor ogen hadden.”

Sturen op cijfers

In de sportbranche zijn het aantal winkels, het aantal vierkante meters en het aantal medewerkers de laatste jaren gestegen. De totale omzet van de sportdetailhandel is echter min of meer gelijk gebleven. Dat betekent dat de marges onder druk staan. Goed inzicht in de omzet- en margecijfers, het zogenaamde ‘sturen op cijfers’ en samenwerking in de inkoop zijn dan ook zeker voor de zelfstandige winkeliers van uitermate groot belang. Meer hierover is te lezen in het rapport ‘De sportmarkt van de toekomst’ dat gratis te downloaden is op de sites van HBD en CBW-Mitex.