TOP

Snel omzetherstel voor Primark, Modint heeft nieuwe voorzitter en Rehab lanceert tweede merk

Met de lange rijen voor Primark na de heropening zal het geen verrassing zijn dat de keten zijn omzet in het derde kwartaal van dit financiële boekjaar spectaculair zag toenemen. Verder: Sylvia Roelofs is benoemd tot nieuwe voorzitter van Modint, Rehab Footwear lanceert een nieuw schoenenmerk en sneakerlabel Komrads start een investeringsronde. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 2 juli.

Snel herstel voor Primark na heropening winkels

Primark zag de omzet in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar (28 februari tot en met 19 juni 2021, red.) bijna verdrievoudigen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De keten realiseerde een omzet van 1,6 miljard pond (ongeveer 1,9 miljard euro) tegen 600 miljoen pond (700 miljoen euro) in het voorjaar van 2020. Niet heel gek, gezien de Primark-winkels tijdens de eerste lockdown alles bij elkaar genomen zo’n twaalf weken dicht waren. Het bedrijf pluste echter ook met 3 procent ten opzichte van 2019 – ver voor de pandemie. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Associated British Foods. De versoepelingen die afgelopen voorjaar werden doorgevoerd liggen aan de basis van het herstel. Bij de start van het kwartaal was slechts 22 procent van de Primark-winkels open, maar binnen twee maanden was de budgetmodeketen weer volledig operationeel. Daarnaast opende Primark zeven nieuwe winkels, waarmee het totale aantal vestigingen op 396 komt en het totale vloeroppervlak op 16,8 miljoen vierkante meter (tegen 16 miljoen m² in 2020).

Sylvia Roelofs is nieuwe voorzitter Modint

Modint heeft een nieuwe voorzitter. Sylvia Roelofs volgt vertrekkend voorzitter Han Bekke, die zijn functie begin deze maand na acht jaar neerlegde, met ingang van 1 juli 2021 op. Dat meldt de ondernemersorganisatie voor fabrikanten, importeurs en agenten in textiel op de website. Roelofs heeft meer dan twintig jaar ervaring in het verenigingsmanagement. Ze begon haar carrière als advocaat en was vervulde aansluitend een aantal spilfuncties binnen brancheorganisaties voor ICT-bedrijven. Daarnaast was ze bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW en lid van de Sociaal Economische Raad (SER). Roelofs wil zich in haar nieuwe functie vooral richten op duurzaamheid en innovatie in de mode- en textielbranche. Daarnaast zet ze zich in voor verdere samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen om de ambities van de sector op deze vlakken te versterken.

Rehab Footwear komt met nieuw label: Basics from Amsterdam

Het team achter Rehab Footwear lanceert een nieuw schoenenmerk, Basics from Amsterdam. Dat meldt Schoenvisie. Het Nederlandse schoenenmerk maakt sinds de oprichting in 2008 naam met uitgesproken schoenen, maar gaat onder de vlag van Basics from Amsterdam juist basisitems maken: ‘wardrobe essentials’ die in de schoenencollectie van geen enkele man mogen ontbreken. Het nieuwe merk is opgezet in samenwerking met de Unlimited Footwear Group (UFG), waar Rehab onderdeel van is. De collectie draait om klassiekers als veter- en gespschoenen, Chelsea boots, loafers en sneakers in neutrale kleuren als zwart, donkerbruin, donkerblauw, cognac en wit – met bijpassende riemen. De webshop is inmiddels live.

(Tekst gaat verder onder foto’s)

Unrobe lanceert collectie met drankproducent Stëlz

Het duurzame modemerk Unrobe en drankproducent Stëlz slaan de handen ineen voor een athleisurecollectie. Stëlz-investeerder en vlogger Monica Geuze was nauw betrokken bij de totstandkoming en is een van de modellen in de campagne. De bedrijven vonden elkaar in hun missie voor meer bewustwording: Unrobe strijdt voor een duurzamere mode-industrie, Stëlz biedt met zijn ‘hard seltzers’ (bruiswater met fruitsmaak, licht alcoholisch en zonder toegevoegde suikers, red.) een caloriearm alternatief voor bier, wijn of cocktails. De Unrobe x Stëlz-collectie is sinds 1 juli online verkrijgbaar en bestaat uit drie T-shirts, een hoodie en een short, gemaakt van biologisch en GOTS-gecertificeerd katoen en geproduceerd in Portugal. Elk artikel heeft een QR-code waarmee klanten kunnen zien waar en door wie de kleding is geproduceerd. De items worden in gelimiteerde oplage uitgebracht. Niet alleen om de collectie exclusief te houden, zegt Unrobe-oprichter Daan Ubachs, maar ook om de groeiende afvalberg in de mode tegen te gaan.

Komrads start investeringsronde voor internationale groeiplannen

Komrads wil verder groeien. Het duurzame sneakermerk hoopt 500.000 euro op te halen met de verkoop van aandelen om de beoogde uitbreiding te financieren, schrijft Schoenvisie. De helft van dat bedrag is bedoeld om de internationale groei en e-commerce te stimuleren, 20 procent wordt in productontwikkeling gestoken en nog eens 20 procent in de lancering van het nieuwe circulariteitsprogramma. De resterende 10 procent wordt gebruikt om schulden af te lossen. De Belgische ondernemers Greet Goegebuer en Mark Vandevelde richtten Komrads in 2015 op met het doel om de meest duurzaam geproduceerde sneaker ooit te maken. Ze vielen op met hun veganistische APL-sneakers, met ‘leer’ van gefermenteerd appelafval. Het merk is het afgelopen jaar aanzienlijk gegroeid. Tijdens de coronaperiode verdubbelde te omzet door de focus op online en de uitbreiding van het internationale agentennetwerk. Komrads is inmiddels in bijna elk land in West-Europa vertegenwoordigd en wil binnenkort de overstap naar de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea maken.

Beeld: Primark (header), Basics from Amsterdam