TOP

Sjaak Hullekes lanceert nieuw label: ‘Kleding verdient meer respect’

Zaterdag 1 juni 2018 is in Arnhem het Fashion + Design Festival Arnhem (FDFA) van start gegaan. Textilia nam een kijkje en sprak onder andere mannenmodeontwerper Sjaak Hullekes, die met zijn nieuwe label Hul le Kes ook onderdeel is van het programma.

Fashion + Design Festival Arnhem (FDFA) strijkt dit jaar voor de vijfde keer neer in Arnhem. Hoofdkwartier van het evenement is het oude V&D-gebouw, dat voor de gelegenheid is omgedoopt tot de ‘F&D’. Tot en met 8 juli 2018 huizen op de begane grond van het winkelpand onder meer popupshops van verschillende Arnhemse ontwerpers. Een van hen is Sjaak Hullekes. Textilia spreekt de ontwerper over het nieuwe label Hul le Kes dat hij recent samen met zijn partner Sebastiaan Kramer is begonnen.  

 

Stockstoffen

 

“Twee jaar geleden besloten we een punt te zetten achter ons toenmalige modelabel en de twee winkels. Ergens onderweg was ik mijn ‘designertouch’ kwijtgeraakt. Een jaar geleden wilde ik toch graag weer een label beginnen. Maar wel met mijn eigen smaak als uitgangspunt; kleding die ik draag tijdens het tuinieren of in mijn atelier. Ik ben van mening dat consumenten wel wat respectvoller om zouden kunnen gaan met kleding. Daarom wil ik met mijn nieuwe label de perceptie van de drager veranderen.” 

 

Het nieuwe label van de ontwerper, Hul le Kes genaamd, bestaat uit kledingstukken die ofwel van stockstoffen ofwel van vintage stoffen zijn gemaakt. Zo heeft Hullekes oud tafellinnen – waar zelfs nog een borduursels inzit – omgeturnd in stijlvolle overhemden. “Waarom zouden we nieuwe stoffen laten maken als er al zoveel aanwezig is? Bovendien is de kwaliteit van sommige vintage stoffen vele malen beter dan de meeste nieuwe materialen. Ik vind het juist mooi dat op sommige nog gebruikssporen te zien zijn. En elke stof is daardoor weer anders en karakteristiek. Maar alle gebruikte stoffen zijn uiteraard wel goed gereinigd, een nieuw kledingstuk moet immers wel gewoon fris ogen en ruiken.”

 

Sjaak Hullekes popupshop
De popupshop van Hul le Kes tijdens het FDFA

 

Sjaak Hullekes nieuw label3

 

Paspoort

 

De eerste collectie van Hu Le Kes bevat bovenkleding, broeken en jassen voor mannen, maar qua snit zijn de meeste items net zo geschikt voor vrouwen. Elk kledingstuk wordt vergezeld van een eigen code én paspoort. Hullekes: “Ik moedig klanten aan om verhalen rondom dat desbetreffende kledingstuk in het bijgeleverde paspoort. Als mensen op een item zijn uitgekeken, kunnen ze die weer bij mij inleveren en een percentage van het betaalde bedrag terugkrijgen. Als iemand anders dan weer zo’n ‘archive piece’ koopt, krijgt die het paspoort met de verhalen over dat kledingstuk weer mee.” 

 

Behalve dat Hullekes heeft gekozen voor een circulaire aanpak in zijn nieuwe label, wil hij ook de samenwerking met winkeliers anders insteken. ‘Het lijkt me fijn om een aantal winkeliers te vinden waarmee we echt partners worden. Ik vind het leuk om de dialoog aan te gaan met die retailer. Maar ik wil allesbehalve meedoen aan het systeem zoals dat er nu uitziet: dat mijn kledingstukken worden ingekocht en aan het eind van het seizoen worden afgeprijsd. Waarom zou een ontwerp aan het einde van een seizoen ineens minder waard zijn? Dan vind ik zo’n onzin.” 

 

Sjaak Hullekes nieuw label2
Elk kledingstuk van Hul le Kes heeft zijn eigen paspoort