TOP

ShirtDeal: “Wij geloven in offline, maar het moet wel anders” [interview] *

ShirtDeal opende begin deze maand zijn derde winkel in Haarlem. Het bedrijf ging van nul naar drie winkels in negen maanden tijd. Wat is hun geheim?

Henk de Groot en Gertjan Visser van ShirtDeal openden – naar voorbeeld van Londense winkels met scherp geprijsde overhemden – negen maanden geleden hun eerste ShirtDeal-winkel in Den Haag. In de afgelopen maanden volgden nog twee winkels in Leiden en Haarlem.

Textilia sprak met De Groot over hun aanpak en plotselinge succes.

Vertel, hoe is het zo gekomen dat jullie ShirtDeal zijn begonnen?

“Mijn compagnon Gertjan Visser en ik komen uit de modebranche en hebben vrij veel contacten. Hij hield al langer sample sales in pakken en op een gegeven moment kwam ik erbij met overhemden. Dat hebben we twee weekenden gedaan en we scoorden enorm goed. Zo is Pakkenfabriek ontstaan, een soortgelijk concept maar dan met pakken. Daarvoor werkten we samen met MicroFashion, van merken als Michaelis en Profuomo; samen met hen hebben we vervolgens het concept van ShirtDeal bedacht.”

Wat is jullie strategie?

“We hebben allebei een aardig netwerk in de kleding en omdat er een tijdje geleden veel restvoorraden waren, hebben we tegen leveranciers gezegd: ‘wij hangen dat in een winkel en rekenen iedere twee weken of maand af’. Op die manier hebben we het minste risico. Daarnaast gaan we een halfjaarcontract aan met een vastgoedeigenaar. De oude klassieke manier is: je winkel verbouwen voor 1.000 euro per vierkante meter, vijf jaar te huren en hopen dat je na twee jaar geld verdient. Wij doen het anders. Ons doel is eigenlijk om direct geld te verdienen met onze winkels.”

Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

“Door ten eerste de huur laag te houden. Wij proberen altijd deals te sluiten met vastgoedeigenaren. Ze kunnen beter aan ons verhuren voor wat minder geld, dat aan een partij dat een half jaar later over de kop gaat. Daarnaast verbouwen we niet voor enorm veel geld. We proberen de kosten heel laag te houden, zonder dat je het eraan afziet. Ook huren we regelmatig promotiedames in. En we hebben een ouderwets bord op de stoep staan met de deal erop. Ik moet zeggen dat daar al best veel mensen op binnenkomen. Verder doen we heel veel met Facebook, m’n vrienden worden al aardig gek van ons, die volgen me niet meer denk ik, haha!” 

Wat is verder het geheim achter jullie succes?

“Toch de prijsdeals denk ik. In Nederland zijn mensen daar toch erg gevoelig voor. Als je uitrekent dat bij ons een shirt van Michaelis bij aanschaf van drie overhemden neerkomt op 43 euro, is dat natuurlijk ook een erg scherpe prijs.”

Wat zijn jullie ambities?

“We willen dit jaar nog vijf winkels open, een of twee winkels dit voorjaar nog, en drie in het najaar. Waar weten we nog niet precies, het zullen waarschijnlijk de grotere steden worden, al geloven wij ook dat er een kans ligt in ‘B-steden’ als Gouda, Hilversum, Heemstede, Dordrecht. Uiteindelijk is dat waar de Vinex-wijken zitten met mannen die voor hun baan als accountmanager veel overhemden nodig hebben en die in hun eigen buurt willen kopen.”

Wat is de toekomst van retail volgens jullie?

“Wij geloven zeker in fysieke winkels. Mensen vinden het denk ik echt nog leuk om op zaterdag even de stad in te gaan om wat te eten en dan meteen wat overhemden te kopen. Je moet het alleen anders aanpakken. En de vastgoedhandelaren moeten een beetje mee gaan denken. Zij hebben er ook weinig aan als een half jaar later een partij over de kop gaat. Waarom zou je niet aan ons verhuren voor wat minder geld als het pand anders leeg staat?”

En online?

“We hebben al een webshop, maar daar willen de komende tijd ook harder aan gaan trekken. Als we meer aan online marketing gaan doen, zal onze naam ook groeien en is dat uiteindelijk ook beter voor de fysieke winkels. Maar alles op zijn tijd, want we willen nogal veel tegelijkertijd.”