TOP

Shimano rolt narrowcasting systeem uit naar 200 locaties

Producent van hightech fietsonderdelen en -accessoires Shimano, heeft onlangs zijn 200ste dealerlocatie voorzien van een functionele en geavanceerde digital signage oplossing (narrowcasting) voor de gerichte, digitale verspreiding van multimedia content.

Om de officiële Shimano dealers extra te ondersteunen en hen de mogelijkheid te geven zich van andere dealers te onderscheiden, wil Shimano deze dealers snel en op lokaal niveau van op maat gemaakte en aantrekkelijk gevisualiseerde informatie kunnen voorzien. De traditionele manier van in-store reclame is volgens het merk in het tijdperk van de nieuwe media niet altijd meer toereikend. Vanuit het Europese hoofdkantoor in Nunspeet kan met de uitgerolde BIS ID digital signage op lokaal niveau digitale en aantrekkelijke informatie getoond worden -zelfs informatie die afgestemd is op de behoeften van de dealers ter plaatse. De ervaringen zijn volgens het merk zo positief dat inmiddels plannen worden ontwikkeld voor de uitrol naar nog 100 tot 300 andere dealers in Europa.

Communicatieconcept

Basis van de BIS ID uitrol was een door Shimano uitgedacht communicatieconcept waarin de digitale informatiedragers fraai zijn geïntegreerd in de Shimano productdisplays. Al in 2006 werden de eerste BIS ID systemen in de markt gezet. “De keuze voor BIS ID was niet moeilijk”, aldus Rick Hammink, marketing manager Benelux en verantwoordelijk voor de introductie van narrowcasting. “Daar waar andere partijen destijds alleen narrowcasting systemen met vaste interne data lijnen (VNP) of als ‘stand alone’ oplossing konden bieden, had BIS in 2006 al de technische kennis en mogelijkheden om de informatie beveiligd via het internet te verspreiden.”

Snel en optimaal

Met de digital signage concept van BIS (BIS ID) ontzorgt Shimano zijn dealers en is het met één druk op de knop mogelijk om informatie te verspreiden naar de gewenste locaties op elk moment. De intelligente BIS ID software zorgt ervoor dat alle content vanaf de centrale Shimano server per locatie wordt gesynchroniseerd naar de BIS ID viewercontroller en daarna lokaal wordt getoond op de beeldschermen. Acties, productnieuws, filmpjes, publicaties over wielersport (onder andere Tour de France) en sportmarketing zijn voorbeelden van de informatie die Shimano met BIS ID visualiseert en distribueert.