TOP

SheSuit failliet, energieregeling verruimd en C&A sluit tóch geen winkels in België

Maatkledingspecialist SheSuit is failliet, C&A ontkent de plannen om meer winkels in België te gaan sluiten en Dutch Dandies haalt stijlpastoor Arno Kantelberg binnen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van donderdag 10 november.

Foto: C&A

‘Bezoek winkelstraten komt niet terug op pre-corona niveau’

De winkelstraten worden weer drukker, maar zijn qua bezoek nog lang niet terug op het niveau van voor de pandemie. Dat blijkt uit cijfers van Locatus. Op dit moment liggen de bezoekersaantallen op nog geen 60 procent van de traffic voor corona. Vergeleken met vorig jaar nam het bezoek aan de winkelgebieden wél met 8 procent toe. En waar tijdens corona de sterkste daling te zien was bij de grote steden, is het herstel daar nu ook het duidelijkst. Utrecht ontving 38 procent meer bezoekers, Amsterdam 46 procent en Breda zelfs 54 procent.

Gertjan Slob, directeur onderzoek bij Locatus, verwacht niet dat de winkelstraten weer zo druk zullen worden als voor corona. “Vanaf de start van onze tellingen in 2004 zagen we het aantal bezoekers elk jaar al iets teruglopen, tot er in 2019 uiteindelijk 22 procent minder mensen kwamen”, licht hij toe. “Met de bestedingen ging het in ieder geval in de eerste helft van 2022 iets beter.” Maar met de torenhoge energieprijzen, de sterke inflatie en de economische onzekerheid is de verwachting dat die groei in de tweede helft van het jaar niet zal doorzetten.

Maatkledingspecialist SheSuit failliet

SheSuit is op woensdag 9 november failliet verklaard door de rechtbank in Den Haag. Dat blijkt uit gegevens op het Centraal Insolventieregister. Jonathan van Ee van advocatenkantoor CMS is aangesteld als curator. Van Ee was op het moment van schrijven niet telefonisch bereikbaar voor verdere toelichting, maar zegt tegen Fashionunited dat de aandeelhouder van SheSuit niet verder wil investeren in het bedrijf. Momenteel wordt er met diverse partijen gesproken over een mogelijke doorstart. SheSuit werd in 2007 opgericht door ondernemer Angelique Koopmans als maatkledingspecialist voor vrouwen, met productie in eigen land. Het merk haalde twee jaar geleden nog een investering van €100.000 euro binnen om verder uit te kunnen breiden.

C&A ontkent plannen voor Belgische winkelsluitingen: ‘Uit context getrokken’

C&A reageert op het nieuws dat de modeketen vestigingen in België zou gaan sluiten. Volgens de retailer is de berichtgeving ‘volledig uit de context getrokken’ en geeft het een verkeerde weergave van waar het bedrijf mee bezig is. C&A is aan het moderniseren, meldt Retaildetail op basis van een persbericht. Daar hoort ‘optimalisatie’ van de winkels bij. Het bedrijf stootte het afgelopen jaar negen Belgische filialen af, maar ontkent met klem dat er nog meer sluitingen aankomen.

“Zoals elke retailer monitoren en evalueren we ons winkelportfolio continu en uiteindelijk verhuizen, openen of sluiten we om performant te blijven”, aldus Stefanie Schneider, managing director van C&A Benelux. “Deze moderniseringsstrategie zorgt er ook voor dat we onze marktpositie in België het afgelopen jaar konden verstevigen.” Ook in Nederland investeert C&A in het retailnetwerk, zo laat de retailer weten. Afgelopen weekend heropende de vernieuwde vestiging in Den Haag, die is ingericht volgens het nieuwe winkelconcept: ruim, strak, met veel groen en zelfscankassa’s.

Kabinet verruimt energieregeling

Het kabinet stelt de energieregeling voor het MKB bij. De ondergrens voor de tegemoetkoming in de energiekosten (TEK) wordt verlaagd; ondernemers komen er nu voor in aanmerking als minstens 7 procent van hun omzet naar hun energierekening gaat. Eerder was dit 12,5 procent. Deze bedrijven krijgen een compensatie van 50 procent in de kostenstijgingen tot een maximum van €160.000 euro. De totale kosten van de regeling worden geschat op 1,65 miljard euro.

Dutch Dandies haalt stijlpastoor Arno Kantelberg binnen

Dutch Dandies gaat een langdurige samenwerking aan met ‘stijlpastoor des vaderlands’ Arno Kantelberg. Dat meldt het Nederlandse mannenmodemerk in een persbericht. Niet alleen gaat het label de bekende modejournalist kleden, Kantelberg gaat voor Dutch Dandies ook met verschillende lifestyle-experts in gesprek over de stijl van de Nederlandse man en of het fenomeen ‘polderdandy’ bestaat. “In Nederland wordt ambitieus aan de weg getimmerd door een merk dat dezelfde missie heeft als ik: de Nederlandse man handvaten bieden om zijn bestaan en voorkomen te upgraden”, legt Kantelberg in een aankondiging uit. “Een som die van één en één drie maakt.”