TOP

Schoenenmerk Toms op de schop, H&M snijdt ook in Spaans winkelbestand en Belgische Mode Unie noemt winkelen op afspraak ‘dramatisch’

Het schoenenmerk Toms schudt merk op en de Belgische Mode Unie noemt winkelen op afspraak ‘dramatisch’. Verder: Er zijn in Nederland niet eerder zoveel bedrijven opgeheven als in 2020, meldt het CBS. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 7 april.

Recordaantal bedrijfsopheffingen

Er zijn in Nederland niet eerder zoveel bedrijven opgeheven als in 2020, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2020 werden ruim 129.000 ondernemingen opgeheven, 26 procent meer dan in 2019. De meeste opheffingen zijn in en rondom de steden Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Arnhem/Nijmegen. In de grote steden zijn veel bedrijven actief in bedrijfstakken waar relatief veel opheffingen en oprichtingen plaatsvinden, aldus het CBS, zoals de zakelijke dienstverlening. In de horeca was het aantal opgeheven vestigingen in 2020 met 5.000 hoger dan ooit. Het gemiddelde over de periode 2007–2019 was 4.000. Het aantal oprichtingen van bedrijfsvestigingen nam veel minder sterk toe (1,5 procent), maar was met bijna 179.000 nog wel aanzienlijk hoger dan het aantal opheffingen. Het CBS brengt deze cijfers sinds 2007 in kaart.

Armedangels stelt voor het eerst creatief directeur aan

Het duurzame modelabel Armedangels uit Duitsland heeft voor het eerst een creatief directeur aangesteld. Het is Michael Kempe, zo meldt Fashionunited. Hij werkte eerder bij modemerken als Lee, Hugo Boss, Scotch & Soda en Diesel. Sinds september 2020 is Kampe ook als hoogleraar mode, designmanagement en modejournalistiek. In een verklaring zegt CEO Martin Höfeler dat het merk meer moet hebben dan alleen een duurzaam profiel: “Duurzaamheid zonder begeerlijkheid door middel van ontwerp zal niet werken. Daarom hebben we besloten de nieuwe rol van creatief directeur bij Armedangels te introduceren.” Het Duitse merk kondigde eind vorig jaar aan dat het in het komende decennium volledig circulair wil worden. Armedangels wil tegen het jaar 2025 alle gebruikte grondstoffen in het productieproces kunnen hergebruiken en elke vorm van overproductie uit het proces hebben gewerkt.

H&M sluit winkels in Spanje

H&M sluit over de periode 2021-2022 dertig winkels in Spanje, zo meldt Fashionnetwork. Het gaat om zowel H&M-winkels (27) als filialen van COS (3). Er is ontslag aangevraagd voor 1.100 medewerkers. Vorige week werd bekend dat H&M in het eerste kwartaal van 2021 een verlies geleden heeft van 137 miljoen euro. De pandemie heeft een flinke impact gehad op de winkelvoorraad van H&M. Wereldwijd zijn er 84 winkels permanent dichtgegaan, waarvan 11 in Nederland. Dit brengt het aantal winkels in ons land op 126 totaal, want er werden ook twee nieuwe vestigingen geopend. Na de Verenigde Staten is Nederland het land waar het modeconcern de meeste winkels definitief heeft dichtgegooid.

Mode Unie: ‘Winkelen op afspraak dramatisch’

De eerste week van winkelen op afspraak is voor de modehandelaars ‘dramatisch’ verlopen, stelt de Belgische belangenorganisatie Mode Unie na een enquête onder zijn leden. Dat meldt de Mode Unie op zijn website. Uit de enquête blijkt dat het gemiddelde omzetverlies van Belgische winkeliers is opgelopen van 34,9% naar 58,4%. In België mag er sinds 27 maart bij niet-essentiële winkels alleen op afspraak worden gewinkeld, zoals in ons land al langer het geval is. “De verkoop op afspraak heeft er dus voor gezorgd dat het negatieve resultaat in maart, als gevolg van gebrek aan perspectief, weinig sociale contacten en blijvende sluiting van de horeca, verder opliep. Niet minder dan een drama voor onze sector. Deze negatieve verkoopcijfers kunnen we in geen geval nog ophalen in de rest van het seizoen”, stelt directeur Isolde Delanghe van Mode Unie. De Mode Unie dringt er bij de regering op aan om de coronamaatregel op te heffen of extra financiële steun te verstrekken.

Schoenenmerk Toms schudt merk op

Het schoenenmerk Toms grijpt het 15-jarig bestaan om het merk op te schudden. Dat doet het met de introductie van een nieuwe goededoelenstrategie, een upgrade van de merkbeleving en een vernieuwde versie van de iconische schoen de Alpargata. Toms werd bekend van het one-for-one model, waarbij bij iedere aankoop een paar schoenen aan mensen in ontwikkelingslanden werd gedoneerd. Van die strategie stapt het merk nu af en gaat in plaats daarvan het een derde van de jaarlijkse nettowinst schenken aan organisaties die zich richten op een van de drie pijlers: het bevorderen van geestelijke gezondheid, het beëindigen van vuurwapengeweld en het creëren van toegang tot werk en onderwijsmogelijkheden voor minderheidsgroepen. Dat doet het schoenenbedrijf door voor elke €3 nettowinst €1 te reserveren voor dergelijke sociale initiatieven.

Lees het interview met Toms: 15-jarig Toms op de schop: ‘We willen ook relevant zijn voor de nieuwe generatie’

Beeld: Schoenvisie