TOP

Rustig verloop van Just Kidz 7

Just Kidz kijkt terug op een rustige en gemoedelijk verlopen beurs op 4 en 5 juli 2010. Exposanten roeren zich over de krimp en het wegblijven van het publiek.

De organisatie van Just Kidz betreurt het in het voorwoord van haar beursboekje dat ‘enkele vaste standhouders dit seizoen de overstap hebben gemaakt naar Kleine Fabriek’. De beurs werd ditmaal gevormd uit 36 stands die te samen 64 labels voeren. Ook het bezoekersaantal, 1012 professionals, viel tegen voor de organisator. ‘Dit kwam toch wel als een teleurstelling voor de organisatie en de standhouders’, laat de organisatie weten via een persbericht.

“Het is niet druk, maar wie langs komt is wel geïnteresseerd”, vindt Ingrid Lagendijk van het nieuwe label O’Chill op de tweede beursdag, maandag. Wazken Gelici van het label Dottjes bevestigt: “Helaas is er niet genoeg publiek en ook het aantal standhouders is teruggelopen. De organisatie had misschien wat meer publiciteit kunnen geven. Wat dat betreft mis ik een beetje de regie. Gelukkig staan we aan de entree. We zijn niet te missen. Dat maakt wel wat goed.”

Zondag was het rustiger dan maandag”, voegt Myrthe Scharn van de merken AttachaBadge.com en Old Skool Kids eraan toe. “Misschien dat inkopers het inkoopweekend op Kleine Fabriek zijn begonnen.”

 

Nieuwe merken

Ondanks het gekrompen aantal exposanten, had Just Kidz toch een aantal primeurs. Beebeeboom is een nieuw babymerk bij Ruben Worms. Het gaat om babykleding met gehaakte details, slofjes, tassen en beddengoed van ontwerpster en moeder Patrica Boss. Haar babymerk is verkrijgbaar in de maten 0 tot 2 jaar en bevindt zich in het hogere prijssegment.

O’Chill komt bij het huispartykinderkledingmerk Tom-Du vandaan. Ingrid Lagendijk vertelt: “We hebben 170 consulentes voor ons werken die Tom-Du verkopen via thuisverkoopparty’s. Dat zal zo blijven, maar de volgende stap wilde ik ook zetten: een label voor de winkelier. We gaan beide labels strikt gescheiden houden, anders word je je eigen concurrent. Inkopers vinden O’Chill een leuke collectie. We hebben een eigen fabriek in Istanbul en maken onze eigen garens en prints. Nu is de collectie alleen voor meisjes. Jongens zullen volgen.”

Op de collectie van Dottjes, een label dat in april werd gelanceerd, wordt eveneens goed gereageerd. Irene Sterrenburg vertelt: “De markt is niet makkelijk en als je dan leuke reacties krijgt, word je blij. Onze collectie is bewust breed. We willen nu geen doelgroepen uitsluiten. De grote lijn bestaat uit zachte materialen en een eenvoud van stijlen.”

Ook de merken Kickies en Rebelution zijn nieuw op Just Kidz. Kickies maakt babyslofjes. Rebelution richt zich op het vintagesegment met een doorleefde sweatcollectie. Hans Rettich is blij met zijn stand op Just Kidz. “Deze kans kwam op m’n pad en ik probeer er hier het beste van te maken”, aldus een optimistische Rettich.