TOP

‘Ruimtelijke ordening winkeloppervlakte deugt niet’

De ruimtelijke ordening in Nederland deugt niet als het om winkeloppervlakte gaat. Dat zegt Harry Bruijniks, directievoorzitter van retailserviceorganisatie Euretco op retailnews.nl

De vraag naar vierkante meters winkelvloeroppervlakte daalt, terwijl het aantal vierkante meter blijft stijgen. In de meubelsector is het volume in tien jaar met 25 procent gedaald, terwijl er tien procent meer meters bij zijn gekomen. “Stop de uitbreiding van vierkante meters winkeloppervlak en herontwikkel eerst de gerealiseerde meters”, aldus Harry Bruijniks, directievoorzitter van Euretco.

Periferie
Volgens Bruijniks moet de overheid ook kijken naar het onderscheid tussen de periferie en de stadscentra. “In de periferie mogen bedrijven zware artikelen verkopen en in de stad lichtere non-foodartikelen en foodartikelen. Tegenwoordig zien we bedrijven als Gamma en Ikea in de periferie potten en pannen verkopen die je bij de Blokkers en Hema’s verkoopt.”
Er treedt dus branchevervaging op in reactie op de vraag van de consument. “Dan heeft het geen zin om als overheid vol te houden dat sommige winkeltypes zich niet in de periferie mogen vestigen.” De directievoorzitter stelt op retailnews.nl dat de overheid moet stoppen met de ongebreidelde uitbreiding van periferiemeters. “Maak bestaande meters eerst beter.”

Eerder dit jaar waarschuwde de Nederlandse Raad van Winkelcentra en CBW-MItex ook al voor de problemen die zijn ontstaan bij de inrichting van het huidige winkellandschap.