TOP

Onderzoek: hoe verander je mee in het retaillandschap?

De retailstructuur in Nederland gaat de komende tien jaar sterk veranderen. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy in opdracht van CBW-MITEX. Wie wil overleven, zal zich moeten aanpassen. Wij zetten de belangrijkste vijf veranderingen en adviezen op een rij.

1) Bereik
Consumenten zullen meer en meer gebruik gaan maken van sociale netwerken. In 2010 plaatst één op de zes Nederlanders een review over een winkel en één op de drie Nederlanders leest een dergelijke beoordeling. Bijna de helft van de Nederlanders geeft aan, zijn of haar winkelkeuze te laten afhangen van een winkelreview.

Hoe veranderen?
Diegenen die bovenaan komen te staan in de zoekmachine op basis van relevantie, maken kans ook in het vervolg van het koopproces nog mee te doen. Met reviewmarketing, waarmee klanten ervaringen over producten delen, kan de vindbaarheid online verhoogd worden. Dit is de nieuwe manier van mond tot mond reclame. Ondernemers kunnen zich aanmelden bij reviewportals of productreviews, waar klanten prestaties en producten beoordelen.

Service wordt ontzettend belangrijk, aangezien steeds meer mensen online kopen. Het aantal bezoekers in de winkel neemt af, maar er zullen meer potentiële klanten voorbereid binnenkomen. De bestedingsconversie wordt hierdoor belangrijker dan ooit te voren. Het moet op de winkelvloer gebeuren. Wellicht wordt het ook tijd om na te denken over een prestatiegerichte beloning voor uw medewerkers.

2) Bronnen
De stijgende energieprijzen hebben invloed op de kosten van handelswaar. Hierdoor zal de inflatie aangewakkerd worden in ons werelddeel en dit zal onherroepelijk gevolgen hebben voor marges en omzetten in de detailhandel. Daarnaast wordt verantwoord ondernemen belangrijker; afval zal gerecycled moeten worden.

Hoe veranderen?
Klanten verwachten straks ook een antwoord op hoe de logistieke keten eruit ziet. Tegen 2020 is het niet ondenkbaar dat producten voorzien zijn van een global footprint label. Een manier om te kunnen zien wat de impact is van de aankoop van dit product op de wereld.

3) Bevolking
Uit onderzoek van CBW-MITEX blijkt dat circa 30% van de MKB-leden tussen 2010 en 2015 wil stoppen. Opvolgers voor deze groep zijn nauwelijks te vinden. Het uitblijven van opvolging zal terug te vinden zijn in minder te exploiteren winkelmeters in 2020.

Hoe veranderen?
De retail moet laten zien dat het een leuke bedrijfstak is om in te werken. Eén van de grote voordelen van werken in de detailhandel is de mogelijkheid van parttime werk. Dit is bij uitstek een mogelijkheid om je als bedrijfstak als aantrekkelijke werkgever te etaleren. De doorgroeimogelijkheden binnen de detailhandel kunnen dan weliswaar beperkter zijn, maar met een nieuwe visie op doorgroeimogelijkheden kan de detailhandel zeer aantrekkelijk worden en de bindingsfactor verhogen. Participerend ondernemerschap kan het antwoord zijn.

4) Bestedingen
In 2010 voorspelt het centraal plan bureau (CPB) tot 2015 een jaarlijkse groei van de economie in Nederland van slechts 1,25%  In beide gevallen zijn deze voorspellingen niet gecorrigeerd voor inflatie en betekent dit dus dat de reële daling nog groter zal zijn.
De komende vijf jaar zal er in de detailhandel nauwelijks tot geen sprake van groei zijn. Dit in combinatie met het verder oplopen van prijzen. Consumenten zullen terughoudend zijn in hun aankopen en zullen prijsgevoeliger zijn.

Hoe veranderen?
Voor retailers in het traditionele midden betekent dat prijs een belangrijke marketing P wordt. Laat zien dat u ook aantrekkelijke prijzen heeft, dit kan onder andere met sterke openingsprijspunten. Daarnaast kunt u gebruik maken van uw prijsstretch. In tijden van economische teruggang is het handig om in uw assortimentsmix rekening te houden met de portemonnee van uw klanten. Voeg aan de onderkant wat merken en artikelen toe daar waar dit nodig is.

5) Bewinkeling
Het centrum van de binnenstad zal door het internet een gedaanteverwisseling ondergaan. Als in 2020 een vijfde, een kwart of wel meer van alle detailhandelsaankopen via het internet zijn weg naar de consument vindt, gaat dit zijn weerslag krijgen op het aantal winkels. Ten opzichte van vandaag kan dit zomaar betekenen dat je zo’n 20% minder winkels nodig hebt in een binnenstad.

Hoe veranderen?
Winkelcentra zullen in toenemende mate afgestemd gaan worden op de wensen van de klant. Dit is niet in het nadeel van de retail noch in het nadeel van de belegger en eigenaar van de centra. Uiteindelijk betekent het afstemmen van het winkelcentrum op de wensen van de klant dat er meer uit het marktgebied gehaald kan worden. Om dit te kunnen realiseren wordt er in de nabije toekomst gewerkt met gedifferentieerde huren. Winkeliers die voor traffic zorgen betalen minder huur en diegene die de verblijfsduur verhogen evenzeer. Is dit nadelig voor de andere huurders? Dat lijkt misschien zo, maar dat is het zeker niet. Meer mensen die bovendien langer blijven, besteden meer ook bij diegenen die nu meer huur betalen. Vergelijk het met uw eigen margemix en assortimentsmix. U heeft producten die u alleen heeft om mensen naar de winkel te krijgen en andere producten waar u uw geld aan verdient. Zo gaat dat straks ook in het winkelcentrum.

Het onderzoek is op de site van Retail2020 te downloaden. Het onderzoek is gefinancierd door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).