TOP

Nextdoor in Coevorden: ‘We wilden de gaafste winkel van de regio hebben’

In maart 2018 heropende ondernemer Richard Dimmendaal zijn compleet verbouwde Dimmendaal Mannenmode in Coevorden. Daarnaast opende hij de nieuwe jeanszaak Nextdoor in het naastgelegen pand. “Het leek me wel wat om een extra, jongere, doelgroep aan te trekken.”

Nextdoor is met Dimmendaal Mannenmode verbonden door een doorloop. Van buiten hebben beide winkelconcepten wel een eigen entree. Bij Nextdoor worden merken verkocht als P.M.E. Legend, Cast Iron, Superdry, No Excess en Dstrezzed. Bij de mannenmodewinkel zijn dit labels als Vanguard, Cavallaro, State of Art, N.Z.A., Digel en Olymp. We spreken eigenaar Richard Dimmendaal over zijn keuze voor jeans. 

 

Vanwaar deze uitbreiding met een totaal nieuwe formule?
“Toen het pand naast ons leeg kwam te staan greep ik mijn kans. Ik zat op deze kans te wachten. We komen uit de mannenmode, maar jeans had al langer mijn aandacht. Wat dit segment betreft is er de laatste jaren een en ander verdwenen in Coevorden. Dus er is markt voor. Aan de andere kant leek het me wel wat om een extra, jongere, doelgroep aan te trekken. Door onze bedrijfsmatige groei van de afgelopen jaren was ik ook wel toe aan een nieuwe uitdaging.”

 

Was het geen optie om jeans te integreren in Dimmendaal Mannenmode?

“We willen duidelijk segmenteren. Bij Dimmendaal verkopen we ook jeans van Vanguard, maar daar komen klanten van pakweg tussen de 35 en 60 jaar. Door de merkenkeuze en jongere uitstraling van Nextdoor krijgen we nu een veel jongere consument binnen, zelfs van een jaar of 15.”

 

Hoe heb je de toevoeging van deze nieuwe winkel aangepakt?

“We wilden de gaafste winkel van de regio hebben, dus zijn we gaan praten met een architect. Samen met dit bureau heb ik het nieuwe interieur vormgegeven. Daarnaast is er gespard met de mensen van Euretco (retailservice-organisatie, red.). We hebben onder meer een profiel gemaakt van merken die we sowieso in huis moesten hebben om een interessante jeanswinkel te zijn. Waaronder P.M.E. Legend, Cast Iron en No Excess. In het najaar komt daar Tommy Jeans bij.”

 

Lees verder onder de foto. 

 

2

 

Heb je extra geïnvesteerd in bepaalde zaken?

“Bij beide winkels is echt alles eruit gehaald, tot aan de plafonds aan toe. En vervolgens weer helemaal opnieuw aangekleed. Op het concept, de inrichting en de merkenbeleving hebben we zeker niet op bezuinigd. Een aantal jaren geleden hebben we al stappen gemaakt in automatisering, dus dat is ook allemaal op orde.” 

 

Je wilde de gaafste winkel creëren. Is dat gelukt?

“Zeker. Het is een industriële uitstraling geworden, maar wel met een huiskamergevoel. Dit laatste zit hem vooral in de details, de vloerkleden, de koffiehoek met een grote tafel en lichtkoepels zorgen voor licht en transparantie.”

 

Hoe zijn de eerste weken bevallen?

“Die waren bizar goed qua omzet. Als de voortekenen niet liegen wordt dit een heel mooi seizoen. We bestellen wekelijks bij. Vanmorgen heb ik nog honderd stuks van Superdry-items bijbesteld. Tops met korte mouwen verkopen goed tijdens de warme dagen, maar voor als het weer omslaat hebben we ook voldoende shirts met lange mouw. In de winkel spelen we hierop in door actief bepaalde stuks aan te bevelen of te presenteren.”

 

Waar ben je door verrast?
“Dat we nog steeds ontzettend goede reacties krijgen van klanten en toeristen. Dat is wat ik graag wilde bereiken: het wauw-gevoel. Je kunt je zaak zelf nog zo mooi vinden, het belangrijkste is dat je klanten dit ook zo voelen. Uiteindelijk bepalen zij jouw succes.” 

 

1

4

5

6