TOP

‘Retailer, zo maak je van je space een place’ [interview] *

Alle retailexperts zeggen het: maak van je winkel een spannende ontmoetingsplek waar de klant graag komt en koopt. Maar hoe pak je dat aan? Het nieuwe boek 'Retailtheater’ van Carin Frijters en Femke Cuijpers stippelt de koers uit. Een interview met Frijters én een preview van het boek.

Op de kaft staan twee gouden armen, waar staan die symbool voor?

 

Auteur Carin Frijters: “De foto met de armen – gemaakt door Martin Sweers voor Hans Boodt Mannequins – staat voor het omarmen van de nieuwe retailwereld, waarin samenwerken steeds belangrijker wordt. Retailtheater is een platform van verschillende deskundigen die de krachten bundelen om samen te werken aan concepten die aansluiten op de huidige tijd. En de armen zijn goudkleurig, omdat je met dergelijke samenwerkingen in de toekomst geld kunt blijven verdienen met je winkel. Nee, daarvoor hoef je niet per se specialisten in te huren. Ons boek staat vol met praktische adviezen van experts op gebied van retail, kleur, licht, vormgeving en architectuur. Disciplines die je ook in het theater tegenkomt.“

 

Wat is de belangrijkste boodschap van ‘Retailtheater’?

 

“Zeventig tot tachtig procent van de aankoopbeslissingen wordt nog altijd in de winkel gemaakt. Om klanten vast te houden is tegenwoordig echter wel meer nodig om ze iets te laten kopen. Veel retailers weten wel dat ze een beleving moeten creëren, maar weten niet altijd hoe ze dat het best kunnen aanpakken. Retailtheater gaat daarover: maak van je space een place. Het geeft antwoord op de vraag hoe je van je winkel een ontmoetingsplek maakt waar je je producten in een ideale omgeving kunt presenteren en waar je klanten elkaar kunnen ontmoeten èn die producten kunnen kopen.”

 

Theater maken in je winkel, hoe doe je dat dan?

 

“Door allereerst goed helder te hebben welke beleving je wilt creëren in je winkel. In het boek doorlopen we met deskundigen vier stappen die je kunt volgen, maar dan moet er wel een goede basis liggen. Een goed hulpmiddel daarvoor zijn de stijlgroepen van conceptexpert Diana Venneman. die, anders dan doelgroepen, gaan over stijl en smaak. Daarop kun je je belevingsconcept ontwerpen. Vervolgens koppel de stijlgroepen aan zintuigelijke beleving en kies je kleur, licht, geur en geluid. Het gaat erom dat je de aandacht weet vast te houden van de klanten, dat ze graag bij je komen om wat je uitstraalt en wie je bent als retailer.”

 

Welke winkel is daarvan een goed voorbeeld?

 

Hunkemöller. Dat is een mono-brand dat zich focust op, weliswaar een grote doelgroep, maar dat een wereld weet te creëren die helemaal in het teken staat van verleiden. Ze zetten alle zintuigen in, naast kleur en licht, ook geur en muziek. De presentatie is ook goed. Sportitems worden gepresenteerd in een actieve, witte omgeving, terwijl avondlingerie in een donkere, rustige setting staat uitgestald. Dat beïnvloedt de klant op een gunstige manier voor dat moment. In de paskamers heb je als klant de keuze voor welke gelegenheid je een bepaald item wilt passen. Voor een bikini kun je een ander licht instellen voor de gewenste sfeer dan voor een setje dat je onder een avondjurk wilt gaan dragen. Daarbij zijn ze op gebied van omnichannel heel sterk. Zo kun je in de kleinere winkels via een app producten reserveren die op dat moment niet op voorraad zijn. Knap bedacht en uitgevoerd, ik adviseer elke retailer er eens te gaan kijken.”

 

‘Retailtheater’ combineert digitale media met print. Wil je daarmee iets duidelijk maken?

 

“Ik sta voor practice what you preach. Retailers moeten meer ominchannel denken en handelen, wij stimuleren ze te kijken achter de wereld van dit boek. Het is namelijk niet alleen een boek, het is een omnichannel platform waarbij je tijdens het lezen kunt switchen tussen verschillende kanalen. Met de app Layer kun je extra informatie ophalen met je mobiel over bepaalde informatie in het boek. En op Pinterest, Twitter, YouTube en onze site verschijnen wekelijks updates van ontwikkelingen in de markt. Zo blijven we actueel en kunnen retailers bovendien hun netwerk op- en uitbouwen.”

 

Waarom zou dit boek de zoekende retailer wel op het juiste spoor zetten? 

 

“Juist omdat het niet alleen een boek is, maar een platform en online naslagwerk dat inspireert en praktische tips geeft. Ik geloof ook in het papieren boek, wel in combinatie met online. Dat geldt ook voor de retail. Ik geloof in het bestaansrecht van de stenen winkel. Ook jongeren willen elkaar blijven ontmoeten, dus de fysieke retail moet ook blijven. Maar daar moet je wel de programmering en beleving op aanpassen.”

 

 

 

Benieuwd naar het boek Retailtheater? Bekijk de preview.

 

Lees voor extra informatie ook het verslag van twee deelnemers aan de mastercourse van Carin Frijters die je twee jaar geleden kon volgen via onder meer Textilia.

 

 

Over de auteurs

 

Carin Frijters is oprichter van CF Retail en adviseert over de ontwikkeling en implementatie van onderscheidende winkelconcepten. Ze is ook auteur van het boek ‘Prikkel de Koopknop’.

 

Femke Cuijpers is communicatiespecialist en adviseert retailers over winkelbelevingen.