TOP

eFashion 2015: Advocaten over de regels van de webshop*

Op dinsdag 19 mei organiseerde Emerce in samenwerking met Textilia het eFashion congres. Advocaten Anke Verhoeven en Marieke Neervoort spraken in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam over de regels die gelden bij een webshop.

Anke Verhoeven – sinds kort werkende bij Brinkhof Advocaten – en Marieke Neervoort van SOLV Advocaten houden zich graag bezig met onder andere e-commerce, IT en mode. Op dinsdag 19 mei spraken zij dan ook in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam op het eFashion congres – georganiseerd door Emerce in samenwerking met Textilia – over de regels die gelden bij het hebben van een webshop.

ACM gaat strenger controleren

Aanleiding voor de presentatie is een bericht van een half jaar geleden. Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat namelijk extra letten op terugbetaling na annulering bij webwinkels in de modebranche. Wat blijkt is dat 35 procent van de aankopen bij modewebshops wordt teruggestuurd maar 50 procent van de webwinkels informeert niet goed over het retourrecht. Maar liefst 31 procent betaalt te laat terug en 39 procent betaalt het volledige bedrag niet terug. Het gaat hierbij dan vooral om het niet terugbetalen van de verzendkosten.

Regels rond het terugbetalen van retouren

Wat Neervoort en Verhoeven opvalt is dat veel webwinkels zich niet houden aan de afspraken of niet duidelijk genoeg aangeven wat het retourrecht inhoudt:

  • Binnen 14 dagen na aankondiging van een retour (de klant kan eventueel een foto van een bon opsturen van de verzending, dat geldt ook als aankondiging) moet de klant terugbetaald worden.
  • Daarbij moeten ook de verzendkosten van de heenweg terugbetaald worden, de terugweg hoeft niet zodra je dat duidelijk hebt aangegeven.
  • Een duurdere verzendmogelijkheid hoeft niet volledig terugbetaald te worden.
  • Een webwinkel moet een speciaal kopje met retourneren hebben.
  • Bij het retourneren mogen geen ontbinding- of behandelkosten in rekening gebracht worden.

    Boete

    Als een webwinkel zich niet houdt aan deze regels kan dat leiden tot een boete van maximaal €450.000,-. Te laat terugbetalen betekent een wettelijke rente van 2 procent. ACM zal de boetes opleggen maar vaak wordt er eerst een waarschuwing gegeven of een dwangsom.

    Regels rond uitnodiging tot aankoop

    Een uitnodiging tot aankoop is een reclame-uiting met uitleg en prijs erbij. Hiervoor gelden ook weer speciale regels. Zo moet er in de uitnodiging tot aankoop vermeld worden: het recht tot herroeping, de klantenbehandeling, de totaalprijs (misleidende prijzen zijn natuurlijk verboden), de identiteit van de handelaar en de kenmerken van het product. Wordt dit niet gedaan dan kan er ook een boete op de deurmat vallen.