TOP

eFashion 2015: Nelly.com over een winstgevend bedrijf zijn in de toekomst*

Op dinsdag 19 mei organiseerde Emerce in samenwerking met Textilia het eFashion congres in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Nelly.com’s Jarno Vanhatapio trapte de dag af en vertelde over hoe je als online bedrijf winstgevend kan blijven in de toekomst.

Jarno Vanhatapio, een man die van bouwvakker zijnde is uitgegroeid tot het brein achter een bedrijf van 100 miljoen. Nelly.com heet het en het werd in 2003 gelanceerd vanuit de woonkamer van Vanhatapio. Het begon bij het online verkopen van alleen lingerie maar ondertussen is het de grootste internetwinkel van Noord-Europa met meer dan 850 verschillende kledingmerken. Vanhatapio vertelde dinsdag 19 mei over zijn bedrijf en de toekomst van e-commerce op het eFashion congres in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, georganiseerd door Emerce en Textilia.

Moeilijk

Een online bedrijf oprichten is niet makkelijk, geeft Vanhatapio toe. “Ik ben uiteindelijk gestart met het organiseren van modeshows in verschillende steden en landen. Deze shows waren zo winstgevend dat ik de eerste paar jaar van dat geld de webshop open kon houden.” De dingen die hem gered hebben waren de free marketing, het out of the box denken en het oprichten van zijn eigen labels. “Maar je moet het oog op je consument niet verliezen.”

De consument van 2015

De online mode verandert steeds sneller dan voorheen en de consument wil ook steeds meer zoals same day delivery. De consument van 2015 is volgens Vanhatapio nieuwsgierig, bewust, veilig, zoekende, ongeduldig, lui, ongeconcentreerd, egocentrisch, een ambassadeur en heeft empathie. De markt van nu is internationaal, kent hybride modellen, is transparant en is ook prijsbewust.

Een winstgevend bedrijf zijn

Online bedrijven moeten zich hieraan zien aan te passen. Bedrijven die winstgevend willen zijn in de toekomst moeten dan ook aannemen hoe de markt nu is. Ze moeten dus ook internationaal, transparant en prijsbewust zijn en een hybride model hebben. “Internationaal gaan draait om je mindset maar probeer niet in ieder land nummer één te zijn, dat ik klaarweg onmogelijk.”

Maar daarnaast moeten bedrijven ook erop letten dat ze relevant, serviceminded, wrijvingsloos, persoonlijk en gebruiksvriendelijk zijn. Een website moet een makkelijke lay out hebben en social media moet er een grote rol in spelen. Pure fysieke winkels hebben volgens Vanhatapio geen kans om te bestaan in de toekomst.

De toekomst van e-commerce

Vanhatapio gelooft erin dat ‘browsesites’ – “zoals Asos waarop je 140 pagina’s met items hebt” – niet meer gewild zullen zijn. Waar nu in geïnvesteerd moet worden is de hype dat mensen elkaar aansteken met foto’s op hun social media. Beter gezegd, Vanhatapio denkt dat het allemaal gaat draaien om reclame in foto’s.