TOP

eFashion 2015: Wat we verder geleerd hebben*

Op dinsdag 19 mei organiseerde Emerce in samenwerking met Textilia het eFashion congres in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Maar liefst 26 sessies werden er in een dag gehouden. Textilia maakte een selectie.

Tweeëndertig sprekers in zesentwintig sessies. Het programma van het eFashion congres op dinsdag 19 mei – georganiseerd door Emerce in samenwerking met Textilia – zat goed vol met stuk voor stuk interessante sprekers. Uitgebreide samenvattingen van de presentaties van Jarno Vanhatapio  (Nelly.com over de toekomst van e-commerce), Michel Schaeffer (bol.com over het belang van data) en Anke Verhoeven en Marieke Neervoort (Brinkhof Advocaten en SOLV Advocaten over de regels van een webshop) waren al eerder te lezen. Van de overig sprekers maakte Textilia een kleine selectie.

De feedmarketing van Netprofiler

Jorne Struiksma vertelde voor Netprofiler over het belang van feedmarketing. Door het meten van je verkeer kun je er namelijk voor zorgen dat je conversie optimaal is. Google Analytics is hiervoor een goed hulpje. Neem dan wel ook de tijd om de teksten op je website – of welke website je ook verder op zit, zoals Google Shopping – goed te vullen. Maak het zo compleet mogelijk door prijs, model, merk, kleur, etc. erbij te zetten. Op deze manier zorg je ook voor een betere vindbaarheid. Boost ook je seizoensproducten voor meer traffic.

De samenwerking van Hi-Tec Sports

Patrick Boom van Hi-Tec Sports pakte het op een andere manier aan. E-commerce gaat volgens hem namelijk niet alleen om sales maar om nieuwe modellen. Goede merken voegen iets toe, zijn authentiek, geven inzichten en hebben iets te vertellen. Maar misschien nog wel het belangrijkste: ze werken samen met andere bedrijven. Boom vraagt dan ook letterlijk om het delen van informatie met elkaar en om kritiek te geven op elkaar, want “hiermee kom je vooruit”.

De Zero Moment of Truth van Guilty People

GuiltyPeople bedacht voor het merk every.day.counts (een concept van Esprit) een unieke shopervaring voor hun brandstore in Amsterdam. Het heeft de Dutch Interactive Award gewonnen in de categorieën e-commerce en omnichannel. Gideon Schipaanboord hielp mee aan het concept en maakte het publiek bewust van de Zero Moment of Truth: het moment voordat een aankoop wordt gedaan waarbij de klant online hun ervaringen deelt.

“Nu draait het nog om social media en trends die snel opkomen en zo weer weg zijn maar in de toekomst analyseren we het gedrag van de klant en brengen we personalisatie.” Het draait volgens Schipaanboord om het creëren van een speciale omgeving in de winkel, een profiel maken van de klant en hypes onderdeel laten uitmaken van de winkel – zoals selfies.

De vakmanschap van Fabrique

Pieter Jongerius en Louise Roose van Fabrique vinden dat steeds meer modesites op elkaar lijken, wat natuurlijk niet goed is. “Iedereen is online ondertussen een Net-a-Porter. We kijken naar de toekomst maar vergeten waar we vandaan komen. We komen van vakmanschap, mooie foto’s, etc.” Geef bijvoorbeeld meer beleving aan je website door gebruik te maken van video’s maar bedenk wel eerst wat je doel ervan is. De campagnefoto’s van meeste bedrijven zijn mooi maar de productfotografie valt vaak vies tegen. Bied online exclusieven aan. Zomaar een paar voorbeelden om je te onderscheiden.

Het over de grens gaan van Bestseller

Jens Christian Buhl van Bestseller laat weten dat het goed is om eerst met wholesale te beginnen als je een nieuwe markt betreedt, daarna komt de retail. De uitdaging daarna is om de concept goed aan te laten slaan. “Consumenten weten wat ze willen, dat is niet het probleem. Het waarmaken is het probleem.” Volgens Buhl is de combinatie van offline met online erg belangrijk. Zo zal Bestseller in de komende jaren vooral investeren in mobile first, click & collect, multichannel en instore retourneren.