TOP

eFashion 2015: Bol.com over het belang van data voor je website*

Op dinsdag 19 mei organiseerde Emerce in samenwerking met Textilia het eFashion congres in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Michel Schaeffer is marketing directeur bij Bol.com en vertelde over het belang van data bij het verbeteren van je website.

“De traditionele retail is kapot en moet opnieuw uitgevonden worden”, begint Michel Schaeffer, marketing directeur bij Bol.com, zijn presentatie. Ook hij was op dinsdag 19 mei een van de sprekers op het eFashion congres in Pahuis de Zwijger in Amsterdam, georganiseerd door Emerce en Textilia.

Transparantie en samenwerking

Een bedrijf zonder transparantie is bijna niet meer voor te stellen. Vroeger konden dingen die minder goed gaan in een bedrijf nog verborgen worden onder de dingen die wel goed gaan. Maar in deze tijd lukt dat niet meer want alles moet nu goed zijn. Bol.com is ook transparanter geworden en ziet dat de enige manier om beter te worden, samenwerking is. “Je moet toegeven dat sommige andere winkels meer voorraad hebben of een betere prijs. De manier om daarmee om te gaan is door ze te betrekken bij je zaak.” Bol.com heeft zo ondertussen dan ook een heel netwerk van partners.

Personalisatie van de content

Als je online een groot warenhuis bent moet je je vooral focussen op de personalisatie van de content, vindt Schaeffer. “Wie is je klant, welke producten koopt hij of zij, waarom worden die producten nu gekocht, op welke kanalen zit deze persoon? Als je die antwoorden weet, kun je veel gerichter artikelen aanbieden.” Zelfs als iemand zoekt op kinderartikelen, kun je de levensfase van het kind bijhouden. Of ruimdenkender zijn en artikelen aanbieden zoals klusmateriaal.

In deze tijd draait alles om snelheid en als een klant niet lang hoeft te zoeken om iets te vinden, is de kans groter dat diegene vaker terug komt naar je website. Schaeffer: “Op onze manier data verwerken kan alleen als je heel erg groot bent en daarmee heel veel data binnenkrijgt. Maar ook voor kleine spelers met minder data, is het toch van toepassing.”

Wat te doen met de data

Met bakken aan data kun je veel experimenteren. Als je weet dat je klant een man is, zul je veel eerder een voetbalspel aanbieden dan een krultang. Maar naast het personaliseren van je website, kun je met data ook je website slimmer inrichten. Pas bijvoorbeeld de plekken van teksten aan naar de voorkeur van de klant. Verkoop je meer als bovenaan de pagina de omschrijving staat of toch eerder wanneer de reviews of de foto’s prominent in beeld staan?

“Voor meer omzet heb je niet per se meer klanten of meer producten nodig. Begin klein met het vastleggen van data. De eerste paar jaar dat we het bij Bol.com gebruikten, kwamen we er ook niet veel verder mee. Maar zodra je merkt dat het effect heeft, kan je erin doorgroeien.”

Verbeterpunten voor Bol.com

Tot slot gaf Schaeffer nog een aantal verbeterpunten mee waar Bol.com in de komende tijd hard aan zal werken. Zo willen ze verbeteren op inspiratie, keuzehulp, premium vs. outlet, brand storytelling en partnerships.