TOP

‘De eerste weken zat ik klem in mijn emoties’ [interview]*

Hoe ga je als ondernemer door na een brand? Spaander Mannenmode zat niet bij de pakken neer en opende onlangs een nieuwe winkel.

Op 1 januari 2015 voltrok zich voor een groot aantal ondernemers in het centrum van Alkmaar een nachtmerrie: bij een grootschalige brand gingen vier winkelpanden verloren en zo’n 14 anderen liepen rook- en waterschade op. Eén van de gedupeerden was Ronald Nordemann van Spaander Mannenmode, die niet alleen zijn winkelpand, maar ook zijn woonhuis daarboven verloor. Met de brand werd niet alleen zijn 1100 vierkante meter op een top A1 locatie afgebrand, maar ook winkelketens als H&M, Jamin, WE, Jack & Jones, Pieces, Vila, Vero Moda, Strego, SPS en Boekenvoordeel hadden met enorme schade te maken.

Bijna vijf maanden later is Nordemann onder de nieuwe naam Spaander Trends weer open op een nieuwe locatie in het Payglop in Alkmaar, 80 meter om de hoek van de oude locatie. Aan Textilia wilde Nordemann graag zijn verhaal kwijt, over de pijn van het verlies van je zaak, de lange nasleep en de positieve energie die de nieuwe winkel geeft.

Waarom wilde je zo snel alweer een nieuwe winkel openen?

“Na de brand zijn we met het hele gezin bij elkaar gaan zitten, om te kijken of we zouden stoppen of doorgaan. Het is een echt familiebedrijf, op de oude locatie zouden we in april ons 100-jarig bestaan hebben gevierd. Dat mocht helaas niet zo zijn. Maar mijn zonen, die de vierde generatie in de zaak zijn, hadden net zoals ik het gevoel dat we door moesten, ondanks alle ellende.”

treesbrand


Ik kan me ook voorstellen dat je tijd nodig hebt om zoiets te verwerken.

“Eigenlijk had ik geen tijd om bij de pakken neer te zetten. De zaak was mijn leven en ik woonde erboven, dus ik stond letterlijk op straat. De eerste weken zat ik klem in mijn emoties, maar de wereld wacht niet. Je moet door. Er komt ook van alles op je af, je wordt in feite geleefd.”

Wat kwam er zoal op je af?

“Zaken waar je voorheen nooit mee te maken hebt gehad. Dat varieert van zaken als verzekeringspolissen, asbest-sanering, nieuwbouwplannen tot personeel dat vragen heeft over hun toekomst en het vinden van regelingen met leveranciers. Gelukkig had ik veel steun uit mijn netwerk, waar ik allerlei goede adviezen kreeg. Het heeft niet alleen privé een enorme impact, maar ook zakelijk. Met de afhandeling van de verzekering zijn we nog bezig, dat gaat om astronomische bedragen. Met de nieuwe winkel moesten we weer vanaf 0 beginnen.”

DSC00573jpg

Heeft zo’n nieuw begin ook positieve kanten?

“Wel in de zin dat je een aantal verbeterpunten kunt doorvoeren, omdat je een totaal nieuwe winkel neerzet. De oude zaak was wat steriel, in de nieuwe zaak is het een stuk warmer. Sfeer, gezelligheid en beleving zijn de uitgangspunten. Daarom hebben we nu een soort jazzcafé-sfeer neergezet, met een barretje, grote tafels en elfs een piano. Heel anders dan de vorige winkel, maar we zijn superblij met het resultaat. Mijn zonen hebben als jongere generatie ook duidelijk hun stempel op de nieuwe zaak gedrukt.”

Een geluk bij een ongeluk misschien dat de brand net in de opruiming plaatsvond.

“Nou inderdaad, gelukkig was de nieuwe collectie nog niet uitgeleverd. Die hadden we wel gewoon besteld en verkopen we nu in de nieuwe winkel. Die ziet er weliswaar anders uit, maar ons merkenpakket is hetzelfde gebleven. Onze leveranciers, met wie we al jaren samenwerken, hebben ook heel goed gereageerd. Ze waren heel flexibel met zaken als omruilen en het on-hold houden van bestellingen.”

DSC00574jpg

Hoe reageren klanten op de nieuwe winkel?

“Zeer positief. We zijn nog maar een paar weken open, maar de vaste klanten weten ons alweer te vinden en komen langs voor felicitaties en steunbetuigingen. Daarnaast trekken we ook een nieuwe, jongere doelgroep aan, dat is leuk om te zien. Het is nog wat vroeg om er echt wat over te zeggen, maar de resultaten van de eerste weken waren boven onze prognoses.”

Wat zijn nu de plannen voor de toekomst?

“De nieuwe winkel goed in de markt zetten, zodat mensen in de regio ons weer weten te vinden. Verder ga ik zo een vergadering in over de heropbouw van het oude winkelpand, want daar willen we op termijn ook weer open. Maar zo ver is het nog niet. Mensen vragen me regelmatig hoe het gaat en dan zeg ik steevast: ‘Het is alsof ik in de Alpen rijd en de vierde tunnel in ga.’ Het duurt nog wel even voordat we er echt bovenop zijn. Maar gelukkig geeft de nieuwe zaak heel veel positieve energie.”