TOP

Roetgerink Mode en Schoenen: 163 jaar anders denken

In de allernieuwste editie van Textilia vind je een uitgebreid interview met Paul Roetgering, directeur van het Twentse Roetgerink Mode en Schoenen. Wat zijn de plannen voor het familiebedrijf en hoe is het is gelukt om na ruim 163 jaar innovatief en vernieuwend te blijven? En wat zijn de plannen voor de toekomst?

Fotografie: Roetgerink Mode en Schoenen 

Roetgerink Mode en Schoenen heeft de allereerste vierkante meter tentoongesteld in de Koffiekökk’n: de koffiehoek waar bezoekers een gratis kop koffie krijgen tijdens het winkelen. Het is de originele mand van Christiaan Roetgering: hij verkocht 163 jaar geleden als marskramer z’n waren op straat en breidde langzamerhand uit met de verkoop van confectie: de start van het mode-imperium dat momenteel uit 6.500 vierkante meter bestaat.

1

Paul Roetgering – nu zo’n dertien jaar CEO van zijn familiebedrijf – met zijn echtgenote Petra.

Fashion & food-belevenis

Om ook na 163 on top te blijven zit Paul Roetgering, nu al zo’n dertien jaar CEO van Roetgerink Mode en Schoenen, geen moment stil. Dat kan volgens hem ook helemaal niet, als je succesvol wilt blijven tussen de moordende concurrentie. Een goed voorbeeld daarvan is de Roetgerink Fashion Giftbox. “Ik kwam tijdens een van mijn reizen in Rome een soortgelijke giftbox tegen”, vertelt Roetgering. “Dat leek me een mooi concept voor ons, maar we wilden er een eigen draai aan geven. Een echt luxe geschenk waarbij mode en culinair gecombineerd worden; een echte beleving.” Die Roetgerink Fashion Giftbox is in korte tijd uitgegroeid tot een assortiment aan belevingen, met varianten met namen als Shop & Dine, Shop & High Tea, maar ook combinaties waarbij consumenten en bedrijven schoonheidsbehandelingen kunnen weggeven (de Assink Beauty Special) of een hotelovernachting met de Wilmersberg Sleep Special.

 

10

Het herenmode-aanbod bestaat uit midden- tot hoogsegmentmerken met jeansmerken zoals Denham en Amsterdams Blauw, maar ook uit de wat klassiekere namen zoals onder andere State of Art en Boss Orange.

Service op maat

Ook investeren in gastheerschap is succesvol gebleken. Dat beperkt zich niet alleen tot het inzetten van geschoold personeel met kennis van het assortiment: klanten kunnen hun aankopen in het eigen atelier op maat laten maken. Wie er een echt dagje uit van wil maken kan een taxi reserveren bij de Twentse weidewinkel: met koffie en gebak in de eigen eet- en drinkgelegenheid: Brasserie R-1854 – vernoemd naar het startjaar van het bedrijf – en een rit terug naar huis wordt het dagje winkelen vervolgens afgesloten. Dat oog voor service heeft z’n vruchten afgeworpen. Afgelopen jaar won Roetgerink Mode en Schoenen de EK Passion Star: een Duitse prijs uitgereikt door EK/servicegroup. Het bedrijf is volgens de jury ‘een topper als het gaat om creativiteit, kwaliteit en passie’.

8

Winkelend publiek kan de aangeschafte kleding in het eigen atelier van Roetgerink passend laten maken.

Anders ondernemen

Die creativiteit zit ‘m in anders denken, vermoedt Roetgering. “Ik geloof in anticyclisch investeren. Vier jaar geleden zaten we middenin een crisis, toen hebben wij het plan opgepakt om een modeplein voor de deur in te richten en de brasserie te openen. Iedereen verklaarde me voor gek. Maar volgens mij moet je mensen bij je weten te houden, en gezellig eten en drinken wil natuurlijk iedereen. Als je dat voor de deur kunt aanbieden, voeg je veel waarde toe aan je product.” Het modeplein en de eetgelegenheid zijn hoogstwaarschijnlijk nog niet de laatste uitbreidingen. Roetgering: “We mogen aan de ene kant van ons pand nog uitbreiden met 4.500 vierkante meter. Daarvoor is acht jaar geleden al een vergunning verleend, maar de (economische) tijd moet wel precies goed zijn. Aan de andere kant van ons pand hebben we onlangs een perceel aangekocht, waar we graag een uniek concept willen realiseren dat ik in Duitsland heb gezien.”

3

 De schoenenwinkel van Roetgerink Mode en Schoenen – recht tegenover de modewinkel – biedt merken zoals Alexsia, Antonio Moretto, Blackstone, Carmens, Gabor, Tango en Vai Vai.

Over een paar maanden is het Kerstmis en dan zit het complete Roetgerinkteam zoals elk jaar gezamenlijk aan het kerstontbijt. Dat is ook het moment dat de CEO het over de toekomst gaat hebben, én over het afgelopen jaar. “We zijn erg trots, we hebben namelijk een heel goed jaar achter de rug en een internationale prijs in ons zak. In de toekomst gaan we ons onder andere op de ervaring in de winkel richten; ik denkt dat die nog belangrijker wordt als ontmoetingsplaats. We zullen nog meer laten zien dat Roetgerink Mode en Schoenen dé plek is om in de watten te worden gelegd.”

Meer over onder andere de toekomstplannen van Paul Roetgering, zijn kijk op online en waarom de familienaam en de naam van de winkel een letter verschillen, lees je in de allernieuwste Textilia. 

 

5

In het team van Roetgerink, bestaand uit ruim 200 medewerkers – werken nog altijd familieleden: van verkopend personeel tot leidinggevenden.

 

6 

Op het modeplein voor de winkel staat een standbeeld van oprichter en voorouder Christiaan Roetgering.

 

2

Roetgerink staat niet stil. Paul Roetgering: “Wij mogen aan de ene kant van ons pand nog uitbreiden met 4.500 vierkante meter. Daarvoor is 8 jaar geleden al een vergunning verleend, maar de (economische) tijd moet wel precies goed zijn. Aan de andere kant van ons pand hebben we onlangs een perceel aangekocht, waar we graag een uniek concept willen realiseren dat ik in Duitsland heb gezien.”

3

De schoenenwinkel van Roetgerink Mode en Schoenen – recht tegenover de modewinkel – biedt merken zoals Alexsia, Antonio Moretto, Blackstone, Carmens, Gabor, Tango en Vai Vai.

7

In de koffiehoek kunnen bezoekers de eerste vierkante meter van Roetgerink Mode en Schoenen bewonderen: de mand van marskramer Christiaan Roetgering die in 1854 zijn kruidenierszaak opende.