TOP

Bestseller: PM Mannenmode in Franeker*

Ook benieuwd wat je collega in de mannenmode het beste heeft verkocht de afgelopen week? Bij PM Mannenmode in Franeker lijken de klanten vooral voor prints te kiezen.

Het zijn nog steeds grillige tijden, merkt eigenaar Hilde Dijkstra van PM Mannenmode. “De afgelopen periode was redelijk goed, maar er lijkt niet echt een pijl op te trekken. Dit weekend hebben we heel goed gedraaid, maar waar dat dan precies aan ligt? Geen idee.” De druk ligt voor Dijkstra ook hoog, aangezien PM Mannenmode merken in het hoog-segment verkoopt. “Dat heeft voor- en nadelen,” zegt Dijkstra. “Aan de ene kant is de doelgroep kleiner, aan de andere kant heb je maar een paar goede klanten nodig om een mooie omzet te draaien.”

Opvallende prints

Wat betreft de best-verkochte items van de afgelopen week zijn vooral overhemden met print populair, merkt Dijkstra. “Een item moet echt iets toevoegen aan een garderobe, iets aparts hebben. Gekke prints doen het daarom goed.” De basics blijven volgens Dijkstra juist achter. “Simpele v-hals truien en T-shirts blijven liggen, klanten willen echt iets bijzonders.” De meer specialistische merken Eton en Manuel Ritz, die bekend staan om hun opvallende overhemden en colberts, doen het dan ook het beste. Ook de jeans van Denham, die ze sinds kort verkoopt, lopen goed.

Samenwerking schoenenwinkel

Om de verkoop in de winkel te boosten, heeft Dijkstra een bijzondere samenwerking gesloten met een schoenenzaak in de buurt. “We verkopen hier twee schoenenmerken uit zijn winkel, waarvan we de opbrengt 50/50 delen.” Het is volgens Dijkstra een sympathieke manier om samen te werken met lokale winkels, die anders misschien een concurrent zouden kunnen worden. “Kijk, ik wil niet dat hij kostuums gaat verkopen, hij wil niet dat wij een uitgebreide collectie schoenen aanbieden. Op deze manier zitten we elkaar niet in de weg, maar helpen we elkaar juist.”

Vrouw in de mannenmode

Ook is Dijkstra van plan meer events te organiseren. “We hebben de tools en ideeën in huis, maar nu nog de tijd vinden om ze uit te voeren. Ik heb twee jonge kinderen thuis en ben bijna iedere dag in de winkel, dus dat is een uitdaging.” Wellicht gaat Dijkstra marketing-technisch iets doen met het feit dat zij als één van de weinigen vrouwen in de branche een mannenmodezaak runt. “Ik heb de winkel van mijn ouders overgenomen, omdat ik het een heel leuk vak vind. Maar er zijn weinig vrouwen in de mannenmode te vinden. Dat is blijkbaar een unique selling point!”