• No products in the cart.
TOP

Bestverkocht bij The House of Sodom in Winschoten: ‘Trainingspakken en trainingsbroeken’


Ook zo benieuwd wat momenteel bij andere street- en activewearretailers het best verkoopt? Deze keer belden we met Alexander Nicolai, mede-oprichter van The House of Sodom in Winschoten: “Zo’n beetje alles van Catwalk Junkie loopt bij ons erg goed.”

Welke items zijn momenteel een bestseller bij The House of Sodom?

“Trainingspakken en trainingsbroeken. Merken en logo’s zijn daarbij belangrijk, die mogen er best groot op staan. Merken als Off The Pitch, Black Bananas en Owww springen eruit. De laatste wordt vrij veel door de wat oudere klant gekocht, het liefst in complete sets. Maar op dit moment weet vooral de jeugd ons te vinden, doordat we een aantal populaire merken, zoals bovenstaand, verkopen. Het valt me op dat deze kleding best wat mag kosten. We verkopen hoodies voor 89,95 euro, maar evengoed ook voor 120 euro. De liefde van de moeder gaat tegenwoordig door de kleren, de prijs lijkt hierbij geen probleem. Daar staat tegenover dat de kwaliteit goed is, het wordt mooi gemaakt. En het oogt niet zo shabby zoals vroeger. Ze kunnen er gewoon mee naar school.” 

 

Wat zijn de bestverkopende producten voor vrouwen?

“Zo’n beetje alles van Catwalk junkie loopt bij ons erg goed. Zowel bovenstukken als de onderstukken. Colourful Rebel verkoopt ook goed, net als Napapijri, waarbij de vrouwenjacks verrassend genoeg sneller verkopen dan de mannenvarianten.”

 

Wat verkoopt minder goed?

“Ik merk dat er minder vraag is naar spijkerbroeken. We hadden meerdere mooie merken, maar de interesse nam duidelijk af. Daarom hebben we ervoor gekozen door te gaan met één label: Amsterdenim. Verder had ik veel verwacht van Australian, maar die collectie was van ontzettend slechte kwaliteit, dat ik alles heb teruggestuurd.”

 

Wat heb je al nabesteld? En ga je nog bijkopen?

“Bijna alle trainingspakken. Daarnaast zijn we wekelijks druk met het bekijken van de b2b-sites van de verschillende merken. Dan bestellen we items bij die we interessant vinden. We hebben net een lading van Colourful Rebel laten komen. Ik vind het een groot voordeel dat steeds meer merken – zoals Catwalk Junkie – het hele jaar door produceren en producten op voorraad hebben. Of dat merken actief meedenken, zoals Off The Pitch. Hierdoor hoeven we niet al te veel vooraf in te kopen, kunnen we snel reageren op trends, spreiden we ons risico, houden we meer marge over en hoeven minder uit te verkopen. Een aantal merken als Amsterdenim doen niet aan sale, dat vind ik ook een goede ontwikkeling. Kwaliteit blijft kwaliteit vind ik.” 

 

De tekst wordt vervolgd na de foto.

 

4

Heb je nieuwe merken en hoe worden die opgepakt?

“Napapijri is nieuw en wordt goed opgepakt. Ik hoor van klanten dat de kwaliteit erg goed is. Deus hebben we opgenomen voor de meer volwassen man en dit slaat langzaam maar zeker ook aardig aan.” 

 

Wat verrast je dit seizoen?

“Toch wel dat de jeugd bij ons komt kopen. We zijn vrij traditioneel begonnen, vanuit een voormalige vestiging van retailer Lake Side. We kwamen er gelukkig vrij snel achter dat onze regio op iets anders zat te wachten. Sportiever en trendy mode. Daar hebben we met succes op ingespeeld door andere merken in te kopen.”

 

Wat valt je verder op aan dit najaar? 

“Ik merk dat mannen kieskeuriger worden. Ze weten goed wat ze willen, zeker de jongere man. Daarom is het belangrijk dat je zelf ook goed weet wat er in de markt speelt. Gelukkig hebben we een dochter van veertien die daar veel inzicht in heeft. We groeien nog steeds, langzaam maar zeker. Dat is prima, ik heb liever dat de resultaten geleidelijk toenemen, dan dat we uitgaan als een nachtkaars.”

 

The House of Sodom biedt ook horeca. Hoe gaat dit?

“Op de eerste etage bieden we huisgemaakte producten. Taarten, broodjes en high tea. Via social media, Instagram en Facebook, besteden we daar regelmatig aandacht aan. En daar wordt erg goed op gereageerd. Voordeel is dat je hier in de weide omgeving nergens zulk aanbod vindt. Het komt regelmatig voor dat we in de avond nog bestellingen voor taarten of reserveringen voor een high tea krijgen. De horeca zien we als een mooie risicospreiding. Daar komt bij dat klanten eerst door de winkel moeten.” 

 

Waar geef je dit seizoen meer aandacht aan?

“We zijn erg in ontwikkeling. Onlangs hebben we het interieur vernieuwd. We hebben het pand gestript en we hebben diverse stukken uit een gesloten nabijgelegen kledingzaak gekregen. Daar zijn we heel blij mee.”

 

Facts

 

Winkel: House of Sodom

 

Open sinds: 2016

 

Personeel: 1 stagiair en 2 weekendhulpen

 

Doelgroep: 14-60

 

Merken: o.a. Amsterdenim, Black Bananas, Catwalk Junkie, Colourful Rebel, Deus Ex Machina, Napapijri, Male Lions, Siksilk, Superdry.  

 

3

2

1