TOP

Bestverkocht bij Pim Jagers Herenmode: ‘Het gaat nu al beter dan vorig jaar rond deze tijd’


Ook zo benieuwd wat momenteel bij andere mannenmoderetailers het best verkoopt? Deze keer belden we met Pim Jagers (58), eigenaar van Pim Jagers Herenmode in Helmond. “Het lijkt erop dat de consument zijn geld nu ook weer aan kleding gaat uitgeven.”

Welk item is momenteel de bestseller bij Pim Jagers Herenmode?

“De spijkerbroeken van Jacob Cohen. En Parajumpers. Wat mij vrolijk stemt is dat het merk Parajumpers zijn collectie online tegen tien procent hogere prijzen verkoopt. Daarmee zeggen ze dus eigenlijk tegen de klant dat ze beter in de winkel kunnen kopen. Paul & Shark doet het overigens ook goed. Dat merk kent iedereen van de papa- en opatruien, maar nu hebben ze een aparte jongerenlijn gelanceerd. Slaat goed aan.”

 

Wat verkoopt er minder goed?

“Kostuums. Veel van mijn klanten combineren luxe jeans met een colbert. Vroeger verkocht ik 70 procent kostuums en 30 procent jeans, nu is dat andersom. Zelfs meer, denk ik, 80 procent om 20 procent. Inherent daaraan is dat de stropdassen en dresshemden ook minder lopen.”

Welk product heeft je verrast?

“Ik verkoop sinds anderhalve week lederwaren van Chesterfield. Laptoptassen, attachétassen, toilettassen en bagagetassen voor in het vliegtuig. Afgelopen weekend is het uitverkocht geraakt, ik heb net de derde bestelling gedaan. En het hemdenlabel Circle of Gentlemen is verrassend goed. Ze hebben een doorstart gemaakt en hoewel ik de collectie van afgelopen winter minder was, is de zomercollectie onder de nieuwe designer goed. Blij dat ik die stap heb gezet.”

 

“Toch moet ik hier ook Jacob Cohen noemen. Dat merk heeft me ook verrast, maar dan vooral qua comfort en kwaliteit. Ik probeer meestal een testproduct te krijgen om zelf te ervaren hoe kleding zich houdt na het dragen en wassen. Zo kan ik ook mijn klanten eerlijke informatie te geven. Het heeft me dus blij verrast en ik vind het ook goed dat het merk niet overal ligt en is gepositioneerd in het hogere segment.”

Wat vind je van het seizoen tot nu toe?

“Het winterseizoen is natuurlijk net begonnen, als zou je dat niet zeggen als je naar buiten kijkt, maar het gaat nu al beter dan vorig jaar rond deze tijd. In 2018 heb ik vanwege mijn 25-jarig bestaan mijn zaak qua interieur aangepast, dat resulteerde in een omzetstijging. Ik heb de winkel wat toegankelijker gemaakt door de etalage vrij te maken, zodat je goed van buiten naar binnen kunt kijken. En ik ben qua collectie meer richting de jeugd gegaan, met naast Parajumpers en Jacob Cohen, ook Lacoste en Colmar. Jongeren komen daardoor vaker binnen.”

 

Heeft het weer invloed op je verkoop?

“Tot nu toe heb ik geen last van het warme weer. Deze week verkocht ik nog een dure winterjas. Het lijkt erop dat de consument zijn geld nu ook weer aan kleding gaat uitgeven. Ik heb in juli en augustus een hele vette plus van 20 procent gedraaid. En nu in september zit ik op plus 15%. Maar die plussen hebben we in de moderetail ook wel nodig, want het is ook lang minder geweest.”

 

Heb je veel vaste klanten?

“Ik heb zo’n 1.400 klanten in mijn bestand, er gaat eens wat af en er komt weer wat bij. Daarvan komt een klein clubje als het nieuwe kleding nodig heeft, maar er is toch ook een redelijke club die elk seizoen nieuwe collectie komt kopen. Dat zijn de mensen die als eerste een trend oppakken of een populair merk.”

 

Facts

Winkel: Pim Jagers Herenmode in Helmond

Open sinds: september 1993

Oppervlakte: 95 vierkante meter

Personeel: 1 parttimer

Doelgroep: 16-70 jaar

Merken: o.a. Colmar, Jacob Cohen, Parajumpers, Lacoste, Circle of Gentlemen

 

FOTO’S: Pim Jagers herenmode / BC fotografie