TOP

Reactie Wim Hogeveen Mannen op bezoek mysteryshopper

Voor de onlangs verschenen special mannenmode ging onze mystery shopper op bezoek bij Wim Hogeveen Mannen in Baarn. Wat waren de bevindingen en hoe reageerde de eigenaar?

Wim Hogeveen Mannen in Baarn krijgt van Textilia’s mystery shopper een cijfer 6,5 als eindoordeel, dat als volgt luidt: In de winkelinrichting is ‘eigentijds’ het sleutelwoord en dat sluit niet aan bij het exterieur en de uitstraling van Wim Hogeveen Mannen. Die is klassiek. Het assortiment is, ondanks de mooie merken, relatief veilig en laat weinig spanning en vernieuwing zien. De winkel wordt interessant door de inhoud van de thema’s die de eigenaar van de winkel mixt bij de kleding, zoals de wijnbar en de schoenen voor een goed doel. Dit zorgt voor een ander soort verbinding met de klant. Wij verlaten de winkel met lege handen en enigszins in verwarring omdat hier duidelijk sprake is van een gemiste kans.”

Gert-Wim Hogeveen, de eigenaar van de mannenmodewinkel: “In sommige punten kan ik me totaal niet vinden, maar er zijn een ook aantal zaken waarbij de mystery shopper gelijk heeft – dat zijn leermomenten voor ons en staan hoog op de agenda.”

Oude bloemenzaak

De mystery shopper heeft Wim Hogeveen Mannen op de onderdelen ‘etalage’ een 8 gegeven, terwijl het ‘concept en interieur’ een 6 krijgt. “Het interieur oogt als ‘een samenraapsel is van verschillende stijlen’ zo luidt van de mysteryshopper. Hogeveen: “Wat ik jammer vind, is dat mystery shopper niet heeft gezien dat onze winkel een oude bloemenzaak is, inclusief een kasgedeelte. Ook hebben we bewust alle onderdelen van de winkel in een verschillende stijl gegoten. Zo hebben we een gedeelte met sportswear, een schoenenafdeling en een gedeelte met businesskleding; het interieur is aangepast op het desbetreffende assortiment.”

Kunstenaars

Op het onderdeel ‘visual merchandising’ scoort Wim Hogeveen Mannen een 7. “De oppervlakte van de winkel geeft ruimte aan bijzondere presentaties die de aantrekkingskracht voor de verschillende producten vergroot. De schoenen worden bijvoorbeeld smaakvol gepresenteerd tegen diverse wanden.” Hogeveen: “Hier kan ik me op zich wel in vinden, want we besteden veel aandacht aan visual merchandising. Elk half jaar veranderen we de winkel aan de hand van een thema. Dit keer was het ‘the art of walking’, waarvoor we Baarnse kunstenaars hebben gevraagd Greve-schoenen te customizen.” 

Service

Het onderdeel ‘service’ krijgt een 6 een mystery shopper. “Dat vind ik een gemiste kans,” zegt Hogeveen, “Ik denk dat ik precies weet welk moment de mystery shopper binnenkwam; toen was  ik zelf bezig met een klant. Om die reden werd hij te woord gestaan door een stagiaire. Die heeft hem heel beleefd gevraagd of hij even zou willen wachten, maar daar had de mystery shopper geen oren naar en zei dat hij een ander moment zou terugkomen. Dat vind ik jammer, want service is absoluut een punt dat prioriteit bij ons heeft. We zijn juist altijd heel gastvrij, dus het is zonde dat het zo gelopen is.” 



Assortiment

Qua assortiment krijgt Wim Hogeveen Mannen een 6 als oordeel. “In het casualgedeelte hangen merken als Boss Orange, Lucky de Luca, Superdry en Woolrich”, luidt het oordeel. Hogeveen: “Wat ik mis zijn de merken Corneliani en Borelli, Italiaanse pakkenlabels die voor mij erg belangrijk zijn. Dat de mystery shopper deze merken heeft gemist, komt denk ik ook omdat wij hem geen uitleg konden geven. Misschien is dat ook de reden dat de mystery shopper vindt dat er een kloof ligt tussen de volgens hem klassieke uitstraling van onze winkel aan de buitenkant en de uitstraling aan de binnenkant.”

Wim Hogeveen Mannen in Baarn werd op vijf punten beoordeeld door Mysteryplus. Het volledige verslag van het mysterybezoek aan Wim Hogeveen Mannen lees je in Textilia 9, die op 4 juli 2017 verschijnt.