TOP

De visie van Thomas Oeben van Oeben’s Mercantile: ‘Klanten komen naar mij voor m’n bijzondere producten’

Behalve doorzettingsvermogen en vakkennis is een onderscheidende kijk op ondernemen tegenwoordig onmisbaar in de moderetail. In deze rubriek staat daarom de visie van een retailer of medewerker centraal. In deze aflevering is Thomas Oeben, eigenaar van Oeben’s Mercantile in Utrecht, aan het woord: “Je moet niet willen concurreren met grote winkels.'
Oeben’s Mercantile is een van de genomineerden voor een Dutch Retail Experience Award 2017. Hoe vindt Thomas Oeben het om – voor de tweede keer op een rij – genomineerd te zijn? “Vorig jaar was een grotere verrassing, toen was ik nog namelijk maar twee maanden open. Het voelde toen echt als het kleine jongetje dat net om de hoek komt kijken en mag meedoen met de grote jongens. Dit jaar kwam de nominatie daarom minder als een verrassing maar wel als een bevestiging dat we nog steeds heel erg goed bezig zijn.”
 
Wat is de visie van Oeben als het gaan om het assortiment? “Onze basisregel is dat een merk of ergens het eerste mee is geweest of ergens het beste in is. We hebben daarom veel originele merken met een echt verhaal en echt product. Denk aan de waxed jacket van Barbour, de 501 jeans van Levi’s en het G9-jack van Baracuta. Er wordt tegenwoordig veel geschiedenis verzonnen, maar alles wat wij doen is echt.” 
 
Ondernemersoog
 
“Ik ben een ware modeliefhebber, dus vind ik het vooral heel leuk om met andere liefhebbers over kleding te praten. Wel ben ik af en toe te weinig ‘de ondernemer’, dat is echt iets dat ik nog moet leren. Tijdens inkoop moet ik bijvoorbeeld oppassen dat ik niet met mijn eigen ‘klantenoog’ kijk, maar met de ondernemersoog. Ik moet er soms voor waken dat ik de juiste dingen inkoop en niet alleen dingen die ik zelf mooi vind. Al heb ik in het eerste jaar wel gemerkt dat alles dat ik met een commercieel oogpunt heb ingekocht niet bleek te lopen. En andersom is alles waarvan ik van te voren dacht ‘dat is te moeilijk of te duur’ uitverkocht.” 
 
Onbekende merken
 
“De Pitti Uomo in Florence is voor mij de belangrijkste beurs; verder doe ik weinig andere beurzen. Ik kies heel bewust voor de Pitti omdat ik daar nog echt nieuwe dingen kan ontdekken. Een onbekend merk heeft soms meer waarde dan een gevestigd naam. Zo heb ik de afgelopen Pitti een ontdekt dat ik binnenkort aan mijn assortiment mag toevoegen: Manifattura Ceccarelli, een Italiaans jassenmerk. Voor mij is het interessant als zo’n merk nog niet eerder in Nederland wordt verkocht.” 

 

Oebens Mercantile winkel

 
Verrassen
 
“Ik heb veel vaste klanten. We richten ons heel bewust op de dertigplusser die werkt. Mannen die bij ons komen, hebben een uitgesproken stijl – maar dat hoeft niet opvallend te zijn – houden van kwaliteit en hechten minder belang aan een merk. Ze komen naar mij omdat ze weten dat ik bijzondere producten heb; ze willen zich juist laten verrassen door een merk of een product dat ze niet kennen. Er wordt echt gewinkeld zogezegd.”
 
Monobrandwinkels
 
“Ik moet niet de concurrentie aan willen gaan met de Bijenkorf en andere grote winkels. Zij hebben een ander type klant. De man die in mijn winkel komt, zoekt een bijzonder product. Een broek van €100 krijg ik gewoon niet verkocht. Hoe specialistischer je bent, hoe groter je bestaansrecht, denk ik. Wel zie ik de opkomst van de monobrandwinkels als een lichte bedreiging. Als Barbour hier een winkel opent, dan kan ik stoppen met dat merk. Ook blijft de uitverkoop een lastig verhaal. Ik was eigenlijk van plan om 1 augustus te starten met de uitverkoop, maar omdat al mijn leveranciers online al zijn begonnen daarmee, kan ik niet achterblijven. Dat zouden we met zijn allen makkelijker kunnen afspreken. Maar goed, dat is voor mij weer een les dat ik meer voor de kleinere niche merken moet kiezen, die niet aan uitverkoop doen.”
 
Dieptepunt
 
“Ik ben een rasoptimist, dus slecht zal het nooit gaan. Ik ben heel erg tevreden over het eerste jaar. Wel ben ik nog in de opstartfase dus het is wel heftig, dat hoort er ook bij. Zo heeft de straat net 14 weken open gelegen, dat was wel even zuur. Ik miste direct de toeristen, die lopen ergens tegen een blokkade op en dan wordt mijn winkel in een keer een hele tijd overgeslagen. Aan de andere kant is het resultaat er wel naar. En als dit het dieptepunt was, dan heb ik heel erg zin in het hoogtepunt.”
 
 
Sinds: 2016
Segment:  mannenmode en jeans, midden-hoog tot hoog
Merken: o.a. Armor Lux, Barbour, Closed, Edwin, Kings of Indigo, Vanacore.
Vloeroppervlak: 100 m2
Personeel: 0 fulltimers, 2 parttimers