TOP

Bestverkocht bij Heerenstraat in Horst: ‘Kleuren en prints mogen weer!’

Sanne Noorman (29) begon samen met haar compagnon een online schoenenboetiek. Inmiddels zijn er twee schoenenwebshops én de vrouwenmodewinkel Heerenstraat in Horst. “De wisselwerking tussen een webshop en een fysieke winkel is heel bijzonder.”

In 2012 begonnen Noorman en haar compagnon Willem Prins met Uppark.nl, een webshop voor damesschoenen. Een jaar later kwam daar een webshopoutlet voor schoenen uit oudere collecties bij. “Eigenlijk liep dat allemaal wel. Toen we in 2015 de kans kregen om een ruimte boven een kledingzaak te huren, waren we ook wel toe aan weer een nieuwe uitdaging. We zijn daar met Uppark in gegaan en begonnen in de eerste instantie met de verkoop van schoenen.”

Het werd een “bijzondere wisselwerking” tussen offline en online, merkte Noorman. “Het bleek een ontzettend goede zet. Mensen die ons al kenden van de site, kwamen naar de winkel om eerst te passen. Maar andersom werkte het ook: klanten die in de winkel waren, besloten er nog een nachtje over te slapen, om schoenen vervolgens via onze webshop te bestellen.”

Heerenstraat

De eigenaar van Heerenstraat gooide de winkel vorig jaar augustus in de verkoop. En dus kwam de onvermijdelijke vraag of Noorman en haar partner de zaak wilden overnemen. “We hebben heel lang getwijfeld. Tot dan toe hadden we geen personeel; nu zouden we personeel, 25 nieuwe merken en een boel investeringen erbij krijgen. Tegelijkertijd was het stiekem altijd al een droom om een modewinkel te beginnen. In augustus 2016 werden we, na veel wikken en wegen, de nieuwe eigenaren van Heerenstraat.”

Twijfel was niet nodig, zo blijkt achteraf. “Het gaat goed, de omzet is flink gegroeid sinds vorig jaar. We hebben nu onze eigen collecties hangen. We hebben hele bewuste keuzes gemaakt. We hebben de commerciële merken eruit gehaald en richten ons echt op het midden- en hoogsegment. Om die reden hebben we bijvoorbeeld Nikkie uit de collectie gehaald. We willen staan voor mooie stoffen en kwaliteit, en vooral niet op merken die je in het dorp verderop ook vindt. We worden in het dorp gezien als vernieuwende winkel, en daar hoort zo’n merk wat ons betreft niet bij.”

Bestseller: Baum und Pferdgarten

Een merk dat wél in het nieuwe concept paste, is Baum und Pferdgarten. “Dat is heel populair op dit moment. Een item dat heel goed loopt is een blauwe broek met een rechte pijp en een groene bies aan de zijkant, een beetje ‘sporty chique’. Je kunt het combineren met een nette blouse of blazer, maar draag je het met een toffe trui, kun je er op zondag mee het park in.”

“Wij merken ook dat er heel veel vraag is naar kleur en print. Tot voor vorig jaar was het veel Scandinavisch, minimalistisch en vooral geen poespas. Nu willen mensen weer meer kleur. We hebben een knaloranje broekje en trui van Humanoid. Zo’n felle kleur, dat je in de eerste instantie niet verwacht dat daar heel veel animo voor is. Het tegenovergestelde gebeurde: het broekje was zo weg. De zwarte jurkjes blijven hangen. Mensen hebben het al.”

Instagram

Hoewel de stap om van online naar offline te gaan bij de schoenenwinkel een gouden greep was, is die stap met Heerenstraar andersom nog niet gemaakt. “Dat is nog wel het plan, maar we willen het wel goed doen. We zijn wel veel online bezig op social media, met name Instagram werkt voor ons heel goed. We doen twee keer in het jaar een fotoshoot en plaatsen het hele jaar door foto’s.”

“Bij de fotoshoot maken we eigen sets met alle merken door elkaar. We staan niet voor één merk; Heerenstraat is het merk. We kunnen klanten wel helemaal in 10Days steken, maar dat is hun taak. Wij maken een mix waar de klant zich prettig in voelt.”