TOP

Reactie Ilse Hoofddorp op beoordeling mystery shopper

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mystery shopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Ilse Hoofddorp kreeg in oktober 2017 een bezoek. Wat is de reactie van de retailer op de bevindingen?

Ilse Hofddorp kreeg als eindoordeel een 7,2 van onze mystery shopper. De vrouwenmodewinkel kreeg maar liefst een 9 voor de service en een 8 voor het concept en interieur. De mystery shopper was minder te spreken over de visual merchandising en gaf op dit punt een 5. “De service en klantgerichtheid vormen de grootste kracht van Ilse, de winkelervaring is persoonlijk en professioneel. De eigen parkeerplaatsen voor de winkel zijn een extra service voor klanten, dat werkt altijd positief. De hitrate zal onwaarschijnlijk hoog liggen; als de klant eenmaal binnen is, zal er vrijwel zeker een aankoop plaatsvinden. Maar dan moeten zij eerst de winkel in het vizier hebben en worden aangetrokken door de uitstraling”, aldus Mysteryplus, het bureau dat de mystery shopbezoekjes voor Textilia uitvoert.

Stopkracht

“Ilse is een prachtige winkel, maar helaas bijzonder slecht zichtbaar op een niet al te makkelijke locatie in Hoofddorp. De grootste zwakte is dan ook het gebrek aan stopkracht. De etalage en voorgevel moeten een veel betere verlichting krijgen om de zichtbaarheid vanaf de straat te vergroten. Dan hoeft het bordje ‘open’ niet meer bij de ingang te staan en misschien kan ook het Franse zitje voor de etalage worden weggehaald”, besluit de mystery shopper.

Startende ondernemer

“Ik vond het leuk en leerzaam om dit rapport te lezen”, reageert Ilse Honkoop van Ilse Hoofddorp in Hoofddorp. “Ik ben een jaar geleden met mijn winkel begonnen en leer nog steeds elke dag. Ik heb nog geen mensen in dienst en doe alles alleen, dus ik weet dat ik soms dingen laat liggen. Maar dat zijn nu eenmaal keuzes die je moet maken als startende ondernemer. Het budget is niet onbeperkt. En ik heb desondanks toch een Dutch retail Experience Award gewonnen voor mijn concept.”

Gerichte bezoekers

“Ik weet dat de winkel minder goed zichtbaar is vanaf de straat. Maar ik ben blij met de locatie, het is een bewuste keuze. Ik moet het niet hebben van passanten die op weg zijn naar Kruidvat en Primark. Dat is een heel ander soort klant. Bovendien: dan krijg ik heel veel mensen binnen en is er geen tijd voor echte aandacht voor de klant. Terwijl dat juist mijn concept is. Dus stopkracht is niet nodig. Ik moet het hebben van mensen die speciaal voor mij naar Hoofddorp komen en voor de deur kunnen parkeren. Het bordje ‘open’ voor de deur is dan ook geen doordacht iets om mensen naar binnen te trekken. Ik vond het gewoon een grappig ding. Ik vind het jammer dat de mystery shopper hier erg de nadruk op legt. Smaken verschillen nu eenmaal ook. En het bistrosetje voor de deur is alweer weg. Ik had hem gebruikt op een event en had zo snel geen opslagruimte. Maar inmiddels staat er weer een mooie houten bank met een lantaarn erop.”

Ilse Hoofddorp (2) Ilse Hoofddorp (3)

“De verlichting in de etalage kan inderdaad beter. Ik zou graag betere verlichting willen, maar dat is een investering voor later. Ik denk niet dat ik minder verkoop doordat de etalage minder goed verlicht is. Klanten komen immers gericht. Ik heb wel geïnvesteerd in mooie, bijzondere etalagefiguren en ook de rekken heb ik op maat laten maken. Alles is in dezelfde antracietkleur gespoten en op de hangertjes staat de naam van de winkel. De winkel straalt rust uit en het ruikt lekker, dat zijn zaken die ik belangrijk vind. De beleving. Jammer dat de mystery shopper daar niet naar gekeken heeft voor het onderdeel visual merchandising.”

Hoge omloopsnelheid

“Het kan wel eens gebeuren dat iets niet op maat hangt als klanten iets zelf terughangen. Maar ik let er wel op en hang alles zoveel mogelijk zelf op de juiste plek terug. Ik vind het belangrijk dat het niet te strak hangt en hang van de blouses er bijvoorbeeld één terug met een opgerolde mouw. Misschien heeft de mystery shopper dat aangezien voor rommelig. Het is leuk als de winkel een beetje leeft, anders durven mensen niks uit het rek te pakken. Misschien hing de winkel wat vol. Het is nog lastig inschatten hoeveel ik precies moet inkopen. Mijn omloopsnelheid blijkt  heel hoog, dus ik kan meer inkopen dan ik had gepland. Ik laat alles ook bewust vroeg leveren. Ik heb klanten die in december al zomerjurkjes willen kopen omdat ze in de winter naar de zon gaan. Ik moet er nog een beetje een weg in vinden hoe ik dat allemaal in de winkel presenteer.”

Service

“Met de 9 voor de service ben ik natuurlijk heel blij. Dat is waar mijn winkel om draait. Mijn doelgroep is de hardwerkende 35+ vrouw die er zakelijk goed uit moeten zien. Die wil eerlijk en uitgebreid advies en dat geef ik. Ik probeer hard voor mijn klant te lopen. Dat werkt, want ik heb al veel vaste klanten. Ik ben nu wel op zoek naar een winkelmedewerker, maar het is een uitdaging om iemand te vinden die er precies zo in staat als ik.”

Ilse Hoofddorp werd op vijf punten beoordeeld door Mysteryplus. Het volledige verslag van het mysterybezoek aan Ilse Hoofddorp lees je in Textilia 1, die op 12 januari 2018 verschijnt.