TOP

Ode aan Björn Borg [preview winter 2018-2019]

Ooit was tennisser Björn Borg een geliefd stijlicoon, op en buiten de baan. Nu wil het gelijknamige modemerk zich weer meer laten inspireren door diens illustere naamgever. Textilia kreeg een eerste blik op de nieuwe wintercollectie, waarin de nodige veranderingen zijn doorgevoerd.

De nieuwe herfst-winter 2018-2019 collectie is de aanzet voor een groter doel: het vernieuwde Björn Borg wil binnen vijf jaar internationaal het nummer één-sportfashionlabel zijn voor mensen die ‘active en attractive’ zijn. Wat dit precies betekent legt Antoine Huizinga, sinds afgelopen zomer managing director Benelux bij het Zweedse merk uit in de nieuwe Street X Active-special die op 16 januari verschijnt. “We willen sport en mode nog meer met elkaar combineren. Modieuze sportmode waarbij we enerzijds innovatief zijn, maar met eerbied kijken naar onze roots.

Cleaner, verfijnder en modischer

Dit betekent concreet dat in ieder geval de uitstraling van alle Björn Borg-producten – van kleding en ondermode tot schoenen en accessoires – wordt gestroomlijnd. Daarbij wordt de styling cleaner, verfijnder en modischer. Dit betekent dat de bekende logo’s voortaan minder nadrukkelijk aanwezig zullen zijn. Huizinga daarover: “Logo’s op zich zijn niet verkeerd. We hebben ze nodig om het merk zichtbaar te maken in de winkels en op straat. We kijken alleen naar de langere termijn en integreren ondertussen on trend items met bijvoorbeeld rijk geborduurde logo’s.”

Signature

De eerste aftrap naar een ‘nieuw’ Björn Borg werd afgelopen najaar gegeven met de lancering van de modische Signature-collectie, die – heel actueel – werd gepresenteerd met een ‘see now, buy now’-show. “Deze lijn geeft onze bedoelingen goed weer”, meent Huizinga. “Hiermee kunnen we innovatie brengen en dit vervolgens laten uitwaaieren naar de bredere modedistributie.”

Bekijk onderstaand een voorproefje van de nieuwe najaarscollectie:

Bjorn Borg 1

Bjorn Borg 3

Bjorn Borg 2

Bjorn Borg 5

Bjorn Borg 4

Bjorn Borg 6