TOP

De C.Cruden-winkel in Rotterdam: een geheimplaats

Vanuit haar net geopende C.Cruden-winkel in Rotterdam nodigt denimontwerper Sam Cruden klanten persoonlijk uit. “Service en gemak viert hoogtij. Zelf vind ik het ook prettig als ik in een winkel goed en efficiënt word geholpen.”

De locatie van de C.Cruden-zaak ligt niet bepaald voor de hand: op een paar meters afstand van het drukke Rotterdamse winkel- en horecagebied de Witte de Withstraat, maar niet zichtbaar voor het grote publiek. Eind 2017 bouwde de ontwerper namelijk een garagebox aan een parkeerplaats in een zijstraat om tot een klein – nog geen 30m2 tellend –  winkelparadijs waarin ze haar denimgerelateerde collectie C.Cruden presenteert. In het interview voor de nieuwe Street X Active-special, die op 16 januari uitkomt, vertelt Cruden al dat ze van niets iets maken het allerleukst vindt: “Zo heb ik ooit een tasje gemaakt dat er heel chic uitzag, maar waarvan het hengsel is gemaakt met een wastafelketting.” Zo zag ze ook mogelijkheden voor deze ruimte, die grenst aan haar atelier én aan de lunchroom Bagel Bakery gevestigd op de Schilderstraat, het begin van de Witte de Withstraat. In het industriële pand presenteert Cruden haar tijdloze, kwalitatieve en met zorg in Rotterdam geproduceerde producten. 

Hoe wordt op je winkel gereageerd?
“Ontzettend goed. Mensen noemen de opzet kosmopolitisch. Zoals je in New York, Londen of Tokio voor bepaalde zaken een klein trappetje af moet om dan pas toegang te krijgen tot een geweldige plek. Zo is de C.Cruden-winkel ook een ‘hidden place’ op een verrassende locatie.”

Maar hoe weten mensen je dan te vinden?

“Ik moet het niet hebben van argeloze voorbijgangers. Mijn collectie bevindt zich in het hogere segment en spreekt een bepaald publiek aan, dat gericht hier naartoe komt. Anita Bajema, voorheen verkoper bij modezaak Mostert & Van Leeuwen in Rotterdam, runt de winkel en samen nodigen we mensen uit ons netwerk uit als we de stijl of items bij een persoon vinden passen. Zie het als een soort personal shopping. Wij maken keuzes op basis van hun smaak, wat het een efficiënte en gezellige manier van winkelen maakt.”

Hoe kom je op dit idee?

“Ik kijk goed om me heen wat er speelt in de markt. Ik zie dat de retail het moeilijk heeft. Eigenlijk hebben consumenten alles al, dus moet je meer bieden. Service en gemak viert daarom hoogtij. Zelf vind ik het ook prettig als ik in een winkel goed en efficiënt word geholpen. In de tijd dat ik ontwerper bij Diesel was, werd ik getraind om me te verdiepen in doelgroepen. In feite doe ik nu hetzelfde door persoonlijke winkelervaringen te bieden in de retail.”

Wat levert dit op?

“In twee maanden hebben we regelmatig klanten helemaal van top tot teen aangekleed. Afgelopen zondag was hier bijvoorbeeld een dame die een jas, een broek, een T-shirt, leren sokken en een iPhone tasje aanschafte. Naast de persoonlijke afspraken zijn we vanaf 3 februari drie dagen in de week open: van zaterdag tot en met maandag.”

Dat zijn bijzondere openingstijden.

“Deze openingstijden passen bij ons klantenbestand. De mensen die C.Cruden kopen zijn veelal druk, reizen veel zijn zelfstandige ondernemers of werkzaam in de horeca- of kappersbranche, waarin zaken vaak op maandag gesloten zijn. De resterende dagen zijn we op afspraak beschikbaar.”

Denk je ook aan een online winkel?

“Nog niet direct. Wat dat betreft hebben we een fijne samenwerking met de webshop Soul-sister, die C.Cruden verkoopt.”

C Cruden winkel 2

C Cruden winkel

C Cruden

C Cruden 2