TOP

Mobiel shoppen: de kracht en de kansen

De populariteit van mobiel winkelen neemt zichtbaar toe. Wie de meest recente onderzoekscijfers bekijkt, ziet tal van kansen voor de retail. We zetten de mogelijkheden om consumenten hierin nog beter te faciliteren op een rij.

Online shoppen is al tijden bezig met een opmars en als we het GfK ShoppingTomorrow consumer research 2017-rapport, dat afgelopen november is gepubliceerd, mogen geloven neemt dit de komende jaren een nog hogere vlucht. Naar verwachting spendeert in 2022 35 procent van de consumenten hun geld via e-commerce. In 2017 lag dit percentage nog op 23 procent, tegenover 77 procent offline. Vooral de groep van 15-34-jarigen is gecharmeerd van het digitale winkelen. Lees meer over deze interessante doelgroep in de nieuwe Street X Active-special die op 16 januari verschijnt.

Belangrijke ontwikkelingen en onderzoeksuitkomsten om in het oog te houden:

Gratis Wifi in een winkel(gebied) wordt zeer gewaardeerd door de consument. 51 procent hecht hier belang aan. De groep van 15-34-jarigen nog iets meer: 56 procent.

Korting: wie wil dit nou niet? Digitale coupons zijn populair onder 15-34-jarigen (63 procent tegenover 51 procent van de gemiddelde consument.

Klanten worden graag op de hoogte gehouden of er parkeerplaatsen beschikbaar zijn (42 procent).

Bijna de helft (47 procent) van alle online shoppers doet dit via een smartphone.

Bij de groep van 15-34-jarigen gebruikt maar liefst 70 procent een mobiele telefoon tijdens het winkelen. 66 procent gebruikt hierbij zowel mobiele websites als apps.

In de toekomst gebruiken jongeren naar verwachting hun mobiel als belangrijkste aankoopapparaat (52 procent).  

Te kleine of onduidelijke productfoto’s zijn de belangrijkste reden om te stoppen met een mobiele zoektocht.

Een andere irritatiebron: het invoeren van gegeven is lastig.

Het bladeren door mobiele websites verloopt niet soepel.

De zoekfuncties op mobiele sites werken niet optimaal.

Steeds meer online aanbieders maken gebruik van ‘chat bots’, een virtuele klantenservice.  Toch geven klanten vooralsnog de voorkeur aan persoonlijke hulp bij vragen. 31 procent van de consumenten vinden virtuele assistentie prima voor eenvoudige vragen.  

Shopping Tomorrow 2017 3

Shopping Tomorrow 2017 2

Shopping Tomorrow 2017