TOP

To Be Dressed wil grootste online fashionoutlet van Nederland worden

Sinds de oprichting in 2012 groeit online fashionoutlet To Be Dressed gestaag. In 2017 gaat het bedrijf naar verwachting richting een jaaromzet van 10 miljoen euro. “En we willen nog veel groter worden”, zegt medeoprichter Wouter Kokken. “De rek is er nog lang niet uit.”

De afgelopen drie jaar is To Be Dressed jaarlijks met twee- tot driehonderd procent gegroeid. Hoe verklaar je die groei?

Wouter Kokken, medeoprichter To Be Dressed: “Het is een combinatie van factoren. To Be Dressed is een online platform waar retailers anoniem voorraad kunnen verkopen die doorgaans geen of minder focus in de winkel heeft, zoals uitverkoopartikelen of restvoorraad, en altijd met korting. De groep die we daarmee aanspreken – internetshoppers die op zoek zijn naar een prijsvoordeel – wordt steeds groter. En hoe meer merken en producten we aanbieden, hoe interessanter we voor die klant worden. Inmiddels telt de webshop 200.000 artikelen van 1800 merken. Dankzij onze SEO-strategie komen we bij honderden van die merken als eerste boven in de organische zoekresultaten. Ook daarbuiten doen we veel om door de consument ontdekt te worden. We hebben al eerder radiocampagnes ingezet en starten in januari met een nieuwe commercial op Qmusic.”

Dit najaar werd de nieuwe webshop gelanceerd. Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

“Om te beginnen zijn we nu op ieder device bereikbaar – smartphone, tablet en pc. Ook heb we gekeken naar de customer journey; hoe onze klanten zich door de site bewegen, welke informatie belangrijk voor ze is en of de site op een logische manier is ingericht. Dat resulteerde in een compleet nieuw filtersysteem, waarmee de klant het gewenste resultaat met zo min mogelijk klikken kan bereiken. Dat is ontzettend belangrijk voor de conversie van een webshop. Tot slot heeft de site een rustiger uiterlijk gekregen, om bezoekers zo min mogelijk af te leiden van datgene waar het werkelijk om gaat: het product.”

Wat is het idee achter To Be Dressed?

“Veel winkeliers blijven aan het eind van het seizoen met resthandel zitten, die teruggaat naar het magazijn. Zo kwamen mijn compagnon Barry Kikkert en ik op het idee: wat nou als de consument daar een kijkje zou kunnen nemen? Omdat we het aanbod bundelen vind je bij ons toch vaak nog dat ene paar schoenen van je favoriete merk in de juiste maat, mét korting. Inmiddels richten we ons niet meer uitsluitend op de restanten, maar zodra de uitverkoop begint ook op de actuele collectie. Liever aan het begin van de sale verkocht, dan aan het eind met inlevering van alle marge, toch?”

En hoe profiteren de aangesloten retailers?

“Ze vergroten hun bereik aanzienlijk. De meeste retailers hebben een regionaal verzorgingsgebied, terwijl To Be Dressed dagelijks tussen de tien- en twintigduizend bezoekers vanuit het hele land trekt. We hebben ook veel Belgische bezoekers. Voor hen is ons concept interessant omdat de opruimingsperiode daar wettelijk bepaald is, terwijl je bij ons het hele jaar door koopjes kunt krijgen.”

“Daarnaast krijgen retailers bij ons de kans artikelen te verkopen die ze in hun eigen winkel niet kwijtraken, en vaak ook met een lager kortingspercentage. We willen ze meegeven dat het niet altijd nodig is om vroeg in het seizoen af te prijzen en producten onder de kostprijs weg te doen. Er is altijd een klant voor te vinden. Daarnaast zien we dat retailers ons platform steeds vaker inzetten om extra omzet te genereren, bijvoorbeeld door restpartijen van fabrikanten op te kopen en bij ons aan te bieden.”

Gebeurt dat ook, zetten ze ook aantoonbaar meer om met To Be Dressed?

“Ze zullen er niet rijk van worden, maar het is wel een kans om items die het in de winkel niet goed gedaan hebben alsnog kwijt te raken voor een goede prijs. We bestaan nu vier jaar en verwachten volgend jaar de omzetgrens van tien miljoen voorbij te gaan, met handel die anders als dode voorraad in het magazijn was blijven liggen.”

To Be Dressed

Wat is jullie verdienmodel?

“We werken met ‘cost per sale’-model, de retailer draagt een percentage af over elk verkocht product. Daarnaast betalen alle aangesloten winkeliers een bijdrage van enkele tientjes per maand.”

Retailers verkopen anoniem via To Be Dressed. Vanwaar deze keuze?

“Dat is ontstaan omdat we begonnen met het doorverkopen van restpartijen. We wilden voorkomen dat retailers vragen zouden krijgen over producten waar ze hun focus niet op hebben; het is de bedoeling dat ze zich op hun actuele collectie richten. Nog steeds merken we dat winkeliers die anonimiteit erg interessant vinden. Een retailer die gedurende het seizoen geen afgeprijsde artikelen op de winkelvloer wil, kan zijn producten bij ons kwijt zonder dat daar vraagtekens bij worden gezet. Alle vragen van consumenten worden door onze eigen klantenservice afgehandeld.”

Aan welke voorwaarden moet een retailer voldoen om zich aan te kunnen sluiten?

“In principe kan iedere retailer binnen de mode-, schoenen-, sport- of lederwarenbranche zich aansluiten, met of zonder webshop. Met de kanttekening dat wij alleen merkartikelen verkopen en ons primair richten op het midden tot middenhoog segment. Op private label wordt online niet gezocht. Voor degenen met een webshop is aansluiting een kwestie van de productfeed in ons systeem inladen, degenen zonder webshop kunnen hun artikelen handmatig online zetten.”

Is To Be Dressed tegelijkertijd geen concurrent voor haar partners, omdat de site het hele jaar door korting biedt?

“Wij spreken in de basis een andere doelgroep aan, die complementair is aan de doelgroep die winkeliers bedienen. To Be Dressed is er niet voor de fashionista die het nieuwste van het nieuwste wil. Wij geloven juist dat we waarde toevoegen, omdat we artikelen laten zien die anders zes tot negen maanden lang in het magazijn geld liggen te kosten. Producten als korte broeken, slippers en Uggs verkopen wij het hele jaar door.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“Onze ambitie is de grootste online fashionoutlet van Nederland te worden. De rek is er nog lang niet uit, we verwachten dat we de komende jaren met grote cijfers verder groeien. Voor nu hebben we onze handen vol aan Nederland en België, maar onze merknaam is ook prima geschikt om uit te rollen in het buitenland.”