TOP

Trendsafari: Jan Agelink over de consumenten- en modetrends voor zomer 2019

De locatie van Textilia’s Trendsafari - Startup Village in het Amsterdam Sciene Park - sluit perfect aan op de modetendensen voor zomer 2019. Startup Village wil een 'laboratorium voor vernieuwende concepten' zijn. Ook in mode en design moeten bestaande systemen omgevormd worden, ziet trendforecaster Jan Agelink.

Het thema van de Trendsafari, de_code (decoderen), betekent letterlijk ‘het vertalen van data of een bericht’. Het is precies wat de maatschappij op dit moment bezighoudt, stelt trendforecaster Jan Agelink (Buro Jan Trendman) op dinsdag 9 januari tijdens Textilia’s halfjaarlijkse Trendsafari. Zoals gebruikelijk opent hij de presentatie met zijn visie op de maatschappelijke trends. Leuk detail: de presentatie heeft dit keer een kleurige achtergrond, geïnspireerd op Hella Jongerius’ ‘Breathing Colour’-tentoonstelling in het Designmuseum in Londen. Kleur is het nieuwe zwart en millenial pink de nieuwe evergreen.

Sociale structuur

De toenemende digitalisering vraagt om een moment van reflectie. Wat willen wij, als mensen, met technologie? En hoe ver willen we daarin gaan? Typerend is de openlijke spijtbetuiging van Chamath Palihapitiya, voormalig vicepresident ‘gebruikersgroei’ bij Facebook. Hij voelt zich naar eigen zeggen ‘geweldig schuldig’ dat hij heeft meegeholpen aan het succes van het bedrijf. “We hebben iets gecreëerd wat de sociale structuur in de samenleving verscheurt.” Het de_code-thema speelt ook binnen mode en design. Onthullingen over misstanden in de mode-industrie bekrachtigen de vraag om een nieuwe werkwijze. Dit dwingt tot nadenken over de gehele keten, van productie tot verkoop.

20180109_113414

Laboratorium

Tussen het onderwerp van de Trendsafari en de locatie is ook dit keer een duidelijke link. We zijn te gast bij Startup Village op het Amsterdam Sciene Park. Het kleurrijke containerdorp biedt onderdak aan vele creatieve startups, begeleid door incubator-programma ACE. Directeur Erik Boer omschrijft het als een ‘laboratorium voor vernieuwende concepten’ op allerlei gebieden: van kunstmatige intelligentie tot green chemistry en van natuurkunde tot biodiversiteit.”

Omvormen

Naast decode’ staat ook deform centraal, het omvormen van bestaande systemen. Denk aan de discussie over gender; voldoen de bestaande definities nog wel? Volgens Agelink is de tijd gekomen om opnieuw over dat soort begrippen na te denken. Zoals Hema ook deed door voor genderneutrale kinderkleding te kiezen, zodat jongens en meisjes zelf kunnen bepalen wat bij hen en hun persoonlijkheid past. Het is een activistisch seizoen. Dat zien we terug in de mode, met sloganwear als middel om te laten zien waar je voor staat. Vooral vrouwen spreken zich uit. Tijdens modeshows lopen er voortaan ook oudere modellen en moslima-modellen mee, zoals de Somalisch-Amerikaanse Halima Aden.

Donut-economie

Een nieuwe tijd vraagt om nieuwe economische ideeën. Hier noemt Agelink de ‘donut-economie’ van Kate Raworth. Die werkt als volgt. In het gat middenin de donut bevinden zich basisvoorzieningen waar iedereen toegang toe zou moeten hebben, zoals onderwijs en werkgelegenheid. De buitenste cirkel verbeeldt de grenzen die onze planeet aan de groei stelt. Binnen de donut kan de economie veilig groeien of krimpen.

Ook Triodos wil de wereld veranderen. Begin 2017 lanceerde de bank het initiatief ‘Buy The Change’. Door bewuste consumenten en duurzame ondernemers met elkaar te verbinden wil het platform duurzaam consumeren makkelijker maken en zo de overgang naar een ‘eerlijker, groener en menselijker’ economie te versnellen. De gedachte achter het project: “Verandering kun je kopen.”

Robotarmen

Producten worden ook steeds meer op maat gemaakt. Neem schoenenmerk Feetz. Gebruikers maken drie foto’s van elke voet via een speciale app. Op basis van die foto’s wordt een persoonlijke leest samengesteld en daarop wordt een customized schoen 3D-geprint. De technologie – met name de toenemende robotisering – maken veel fantasie en nieuwe mogelijkheden los, ziet Agelink. Robotvrouw Sophia schopte het zelfs tot de cover van de Braziliaanse Elle. En dit najaar opende Hubot, het eerste uitzendbureau voor mensen en robots, haar deuren. Hier kun je bijvoorbeeld een shiva fysiotherapeut inhuren, die vier extra robotarmen tot haar beschikking heeft.

Reflectie

Via decode en deform komen we tot slot bij detox. We zijn er zo aan gewend geraakt ieder moment van de dag ‘connected’ te zijn, dat we soms vergeten bij ons eigen gevoel te blijven en te reflecteren. Daar moeten we een nieuwe balans in vinden, betoogt Agelink.

Deze trends hebben hun weerslag op de mode, het tweede deel van de trendpresentatie. Op basis van de eerder geschetste ontwikkelingen selecteert Agelink vijf thema’s die volgend zomerseizoen bepalend worden. Onder de_code vallen de thema’s Hypertribe en New Order, onder detox schaart hij de thema’s Human Wear, Magic Realism en Camp Grounded. Schoenvisie licht er twee uit.

20180111_143454

Hyper Tribe

Hyper Tribe gaat over het combineren van verschillende vormen, prints en materialen. Op het eerste oog misschien een mismatch, tot je van dichterbij kijkt en ziet hoe doordacht de creaties zijn. Dit thema heeft een sterk Afrika-gevoel. “Het op een na snelstgroeiende continent op aarde”, zegt Agelink. “Dankzij de nieuwe netwerkeconomie verspreiden die ideeën zich razendsnel over de rest van de wereld.” We zien:

  • Mixen van materialen en kleuren
  • Bralettes
  • Regenponcho’s en (nieuwe interpretaties op) waterschoenen
  • Knitted structures: geweven en gebreide uppers
  • Overvloedige decoraties (o.a. kralen)
  • Franjes
  • Plateauzolen
  • Grafische en geometrische vormen (jaren ’80-gevoel)
  • Jungle vibe: palmbladeren en exotische prints
  • Exotische variant op athleisurewear
  • Badslippers

De kleurkaart bestaat uit millenial pink, grijs, metallics, flessengroen en donkerblauw.

20180111_144834

Magic Realism

Magic realism is ontstaan uit de fascinatie voor het occulte. Modedesigners flirten in hun collecties met hekserij en ‘hoodwitch’ Bri Luna (‘Everyday magic for the modern mystic’) heeft 215k volgers op Instagram. Het is een fantasierijk thema. Inspiratie wordt niet alleen uit magie gehaald, maar ook uit de onderwaterwereld en David Bowie’s Ziggy Stardust. We zien:

  • Prints met zeepaardjes, zeesterren en koralen
  • Bloemen (op een donkere achtergrond) en veren
  • (Victoriaanse) gothic-invloeden
  • Gebruik van mineralen en edelstenen
  • Graffiti-achtige designs
  • Denim (stone washed en dip-dye)
  • Zipps, studs en straps

Het kleurenpalet bestaat verschillende roodtinten (port, bureaux, berry), paars, amber, zeegroen en millennial pink.