TOP

Trendforecaster Jan Agelink over winter 2022-2023: ‘Fysieke en digitale wereld smelten steeds meer samen’

De fysieke en digitale wereld smelten steeds meer samen en dat heeft invloed op vorm en functie in mode en design, stelt trendwatcher Jan Agelink in zijn presentatie The Metaverse. Hierin blikt hij vooruit op lifestyle- en fashiontrends voor winter 2022-2023. Maak je op voor transformeerbare kleding, wijde silhouetten en de transparantie van kwallen.

Hoofdfoto: L’Estrop

Op 22 en 23 november 2021 was de online presentatie The Metaverse van trendforecaster Jan Agelink van Buro Jantrendman te zien. Met dit thema verwijst hij naar het universum waar de fysieke en digitale wereld samensmelten wat leidt tot oneindig veel creativiteit en vrijheid om opnieuw na te denken over vorm, functie en dus ook een nieuwe rol voor mode en design. Hij verwijst naar auteur Daniël Patterson die metaverse beschrijft als de toekomst van het internet, een visie waarin we naadloos zullen schakelen tussen virtuele en fysieke ervaringen, economieën, omgevingen en ecosystemen.

Jan Agelink. [credit] Buro Jantrendman

Vervlechten

Als eerste haalt de trendforecaster blockchain aan, het digitale betaalsysteem waarmee mensen via een netwerk van computers vrij kunnen handelen zonder tussenkomst van een bank. Daardoor heeft alles wat niet-materieel is waarde, zoals een digitaal ontworpen paar sneakers. Of de jurk die ontwerper Amber Sloten van The Fabricant  – dat puur digitale mode maakt – maakte en verkocht voor 9.500 dollar. De koper heeft de jurk niet fysiek in bezit, maar het item vertegenwoordigt wel een waarde. “De fysieke en digitale wereld vervlechten met elkaar en daardoor krijgen die digitale producten meer waarde, omdat ze verkoopbaar zijn”, licht Agelink toe. “Daardoor is verandering mogelijk en ontwikkelt zich een digitale identiteit.” En digitalisering biedt oneindig veel mogelijkheden: je kunt er naast producten maken en verkopen ook online modeshows organiseren en virtuele ruimtes creëren waar mensen in de vorm van een avatar kunnen deelnemen aan meetings bijvoorbeeld. “Metaverse is de plek waar we het nog lang over gaan hebben in de toekomst, we staan aan het begin.”

Backstage

Een andere ontwikkeling die Agelink benoemt is het centraal stellen van de natuur. Mensen willen weten wat de bron en de reis is van een materiaal en verwachten steeds meer van merken dat ze de consument meenemen backstage. Een merk dat daar op in springt is The Knitwit Stable, een Nederlandse breistudio die precies laat zien hoe de productie en verwerking van wol van begin tot het eind werkt. Die transparantie is voor steeds meer consumenten belangrijk.

Beter normaal

Tot slot ziet de trendwatcher de invloed van het nieuwe, harde geluid van generatie Z die niet een nieuw normaal, maar een beter normaal wil. “Het klimaat, de wijze waarop we omgaan met elkaar, het verhaal over zwart en wit, gender, hoe we omgaan met de aarde. Dat zijn thema’s die deze generatie hoog op de agenda hebben staan.” Lichtend voorbeeld daarvan is volgens Agelink bijvoorbeeld de Amerikaanse Amanda Gorman die een voor deze generatie kenmerkende toespraak hield  tijdens de inauguratie van de Amerikaanse president Joe Biden in januari 2021. “Als je als merk of bedrijf werkt voor deze groep moet je je realiseren dat je een verlengstuk bent van de expressie van de identiteit van deze groep. Je kunt ze niet framen, je moet ze los laten. Daarbij is het belangrijk dat je een beeld of ideologie voor de wereld moet hebben, daar slaat deze generatie namelijk op aan. Ze hebben hun eigen beeld van vorm.” Agelink verwijst daarbij naar de avatar Shudugram, ontwikkeld door Cameron James Wilson die hiermee zijn ideale mensbeeld neerzet en artiesten als de Amerikaanse rapper Lil Nas X die in de virtuele wereld Roblox optredens verzorgen. “Roblox is heel erg open source, je kunt er ook spelletjes doen én maken, je kunt er dus ook als merk gebruik van maken met dit voordeel dat je kunt doen wat je in de echte wereld doet en dan voor een groter, globaler publiek en in een veel vrijere vorm.”

Op basis van deze ontwikkelingen heeft Agelink drie thema’s geformuleerd:

Transformers

Hierin staat de mix van heraldiek en technische, futuristische ontwerpen centraal, met als voorbeeld Balenciaga die z’n collectie showde in een speciaal ontworpen game: Afterworld, de age of tomorrow. Hierin zien we digitale modellen die een collectie showen die een mix is van streetwear en ridderachtig design. Bij dit thema hoort ook transformeerbare kleding, zoals een bomber jack dat ook als jurk kan worden gedragen. Qua prints zien we hier vlammen als nieuwe camouflageprint en tattooprints op stoffen. En in ‘transformers’ past ook het maken van nieuwe producten van deadstock en kleding gemaakt van gebruikt, gerecycled materiaal en – zoals Balenciaga doet – 3D-geprinte accessoires vervaardigd van ocean plastics. Verder zijn gothicstijlen, veel borduursels – ook voor mannen –  fluideachtige stoffen en jaquards belangrijk.

Het kleurenpalet bestaat uit neutralen met een soort tijdloosheid: lichtblauw, indigo denim, wit mauve, beige, amber en daarnaast heel donker zwart, paars, donkerbruin, maïsgeel, goud en oranjerood.

A Piece Of Cloth

Dit thema gaat over verlangzaming in de mode en, naast die digitalisering, aandacht voor vakmanschap, longevity – dat dingen lang meegaan -, kleding een tweede leven geven en het persoonlijk canvas dat ruimte biedt voor persoonlijk ontwerp en invulling van kleding. In de mode komt dat tot uiting in veel anonieme, uniforme vormen die modulair zijn. Het silhouet is wijd, simpele vormen, capes en er wordt gebruik gemaakt van natuurlijke materialen. Daarnaast is imperfectie zichtbaar waarmee wordt laten zien hoe mooi dingen kunnen worden als het niet perfect is. Een voorbeeld is het werk van ontwerper Sjaak Hullekes die werkt met natuurlijk kleuren van veelal oude kleding. Slijtage is de decoratie. Uiterlijk is texturaal en interessant en geïnspireerd door de natuur.

Op de kleurkaart zien we gebroken wit, gebroken grijs, zwart en een crèmeachtige pink als basis. Uit de natuur komen mosgroen, hazelnootbruin en eucalyptus, indigo en de kleur van biet of rode kool.

6th Sense

In dit thema gaat het om het verbinden van digitale en fysieke werelden, zoals het werk van modehuis Auroboros dat digitale kleding maakt die ook is bedoeld voor de fysieke wereld. De ontwerpen zijn geïnspireerd op de transparantie en golven van kwallen en octopussen, wat tot uiting komt in koraalchtige blouses bijvoorbeeld met roezelrandjes waaronder een kanten top zichtbaar is.  Kleding gemaakt van bioplastics met kantachtige motieven. En we zien meer op kwallen gebaseerde camouflages in outerwear en streetwear. Verder ligt de focus op slouchy kleding: broeken met wijde pijpen, lange broeken, lange mouwen. En we zien gelaagdheid met wollen, aaibare materialen, zoals Kenzo showde, paddestoelachtige, ronde silhouetten, Maar er is ook nog steeds een hang naar comfort, maar dan iets meer tailored met padding en knitting en een ontzettende soft touch.

De kleurkaart is gevuld met oranjerood, amber, koraal, fuchsia en dan een mint, een sparachtige groen, rood, donkerblauw, lila en een fluor die verwijst naar de jelly van de kwal.