TOP

Rapport: wie koopt het meest online?

Onderzoeksbureau Nielsen deed onderzoek naar e-commerce onder 30.000 consumenten uit 60 landen. Waar wordt het meest online geshopt, door welke generatie en via welk kanaal?

Onderzoeksbureau Nielsen heeft onderzoek gedaan naar e-commerce wereldwijd. Totaal 30.000 consumenten mét internettoegang uit 60 landen gaven antwoord op vragen als ‘oriënteer of koop jij online?’, ‘welke mobile device gebruik jij?’ en ‘wat koop jij online?’. Lees hier de bevindingen van het onderzoek.

Cijfers en feiten

Onderzoeksbureau Nielsen verwacht dat e-commerce in 2014 wereldwijd zal groeien met twintig procent ten opzichte van 2013. Totaal wordt dit jaar 1,5 triljoen dollar uitgegeven aan e-commerce. Circa de helft van de ondervraagde consumenten verwacht het komende half jaar kleding te kopen online.

Buying or browsing

Oriënteren consumenten nu online en kopen ze offline? Of oriënteren ze offline en kopen ze online? Volgens Nielsen ligt dit aan het type product. De meeste consumenten die online browsen naar kleding, zullen kleding ook online kopen, zo blijkt uit het onderzoek. Circa 46 procent van de respondenten verwacht het komende half jaar online te zoeken naar kleding. Eveneens 46 procent verwacht het komende half jaar ook online kleding te kopen.

Overigens verschilt dit per werelddeel. In Zuid-Amerika wordt veel meer online gebrowsd (54 procent) dan gekocht (28 procent), terwijl er in Azië en de Pacific juist meer online wordt gekocht (57 procent) dan gebrowsd (49 procent). In Noord-Amerika en Europa liggen de percentage van online browsing en shopping ongeveer gelijk.

Kleding

In Europa zoekt 37 procent van de respondenten online naar kleding, terwijl 34 procent van de respondenten online kleding koopt. Online wordt het meest op kleding georiënteerd in Zuid-Amerika (54 procent), en het minste in het Midden-Oosten en Afrika (32 procent). In Azië en de Pacific koopt men het meest online kleding (57 procent). In het Midden-Oosten en Afrika wordt er het minst online kleding gekocht.

Generaties

De ene generatie is de andere niet, zo blijkt ook uit het rapport van Nielsen. Millennials (van 21 tot 34 jaar) steken met kop en schouders boven de andere generaties uit als het op online shoppen aankomt. Van de Millennials heeft 49 tot 59 procent de intentie om online te gaan browsen, en heeft 52 tot 63 procent de intentie online te gaan kopen. Van Generatie X (35 tot 49 jaar) denkt amper één derde te gaan browsen en kopen. Babyboomers (50 tot 64 jaar), Generatie Z (onder de 20 jaar) en de Silent Generation (65 jaar en ouder) hebben nog lagere verwachtingen van e-commerce.

Devices

De ouderwetse desktop is nog steeds het populairste kanaal om online te oriënteren en te kopen. Wereldwijd shopt 80 procent van de respondenten online via een desktop. De smartphone (44 procent) en de tablet (31 procent) winnen ook aan populariteit. In Noord-Amerika kiezen de meeste shoppers relatief nog voor een desktop: 84 procent tegenover 27 en 26 procent die shopt via smartphone en tablet. In het Midden-Oosten en Afrika shoppen de minste mensen via een desktop: circa 60 procent. Daar wordt juist relatief veel via smartphone en tablet geshopt: 55 respectievelijk 38 procent. Hiermee zijn het Midden-Oosten en Afrika voorlopers op het gebied van m-commerce. In Europa wordt het minst vaak gekozen voor een tablet. Hier shopt slechts 24 procent van de respondenten met een tablet.

Klanttypes

Volgens Nielsen doe je er als webwinkelier goed aan in te spelen op vier klanttypes. Het eerste klanttype, de Shopaholic, wordt graag op de hoogte gehouden. Stuur Shopaholics dan ook regelmatig een e-mailnotificatie. Ook houdt 35 procent van de shopaholics graag een verlanglijstje bij op een webshop. De Researchers is een klanttype dat graag online reviews leest, en social media gebruikt om zijn familie en vrienden te raadplegen. De Saver is altijd op zoek naar de laagste prijs. Dit klanttype gebruikt prijsvergelijkings-apps tijdens het shoppen. De Skeptics maakt zich zorgen om privacy en veiligheid en geeft niet graag de creditcardgegevens online. Garandeer dit klanttype dan ook dat veilig wordt omgegaan met hun gegevens.

Internetpenetratie

Opvallend detail: van de 60 onderzochte landen heeft Nederland één van de hoogste internetpenetraties. Met 97 procent staat Noorwegen op de eerste plek. Nederland en Zweden delen met 93 procent de tweede plek. In India is de internetpenetratie met 11 procent het laagste. In Europa zijn Oekraïne en Roemenië met 34 en 44 procent de deelnemende landen met de laagste internetpenetratie.

Lees het hele onderzoek hier.


Lees ook: Nederlanders van 45-55 jaar kopen het vaakst kleding online