TOP

Mud Jeans wint prijs · Omzetplus voor About You · G-Star duurzamer

Mud Jeans heeft een prijs voor duurzaam ondernemerschap gewonnen. Online retailer About You heeft de omzet zien stijgen met bijna vijftig procent. En G-Star zet duurzaamheid nog hoger op de agenda. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 24 mei 2022.

Hoofdbeeld: Josh V

Mud Jeans wint prijs voor Duurzaam Ondernemerschap

Mud Jeans heeft de Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2022 gewonnen, die werd uitgereikt door de Koning Willem I Stichting. Dat meldt de website Duurzaam Ondernemen. Erevoorzitter koningin Máxima en juryvoorzitter Klaas Knot (president De Nederlandsche Bank) reikten de prijs gisteravond uit aan Mud Jeans-oprichter Bert van Son tijdens een event in het Forum in Groningen. Mud Jeans krijgt de prijs vanwege het leaseconcept en de transparantie rond de productie. Zo laat het merk de milieuimpact van het hele productportfolio berekenen aan de hand van een levenscyclusanalyse (LCA). De Koning Willem I Prijs wordt tweejaarlijks toegekend aan een Grootbedrijf, een MKB-onderneming en aan een onderneming met een scherpe focus op Duurzaam Ondernemerschap. De jury bestaat uit vooraanstaande ondernemers en deskundigen uit het Nederlands bedrijfsleven. Koningin Máxima is erevoorzitter van de stichting.

About You ziet omzet met de helft stijgen

Online retailer About You heeft de omzet in het boekjaar 2021-2022, dat afliep op 28 februari 2022, zien stijgen met maar liefst 48,5% naar 1,73 miljard euro. De brutowinst steeg naar 703,7 miljoen euro, maar door de grote investeringen noteerde het bedrijf een nettoverlies (EBIDTA) van 66,9 miljoen euro. Het bedrijf breidde zijn internationale aanwezigheid uit en investeerde fors in de Zuid-Europese en Scandinavische markten. Zo ging de webshop van start in Griekenland, Portugal en Noorwegen. Het totale aantal actieve klanten steeg met 34,8% naar 11,4 miljoen. De gemiddelde bestelfrequentie steeg naar 2,9 (+5,2%) en de gemiddelde bestelwaarde kwam uit op €57,8 (+1,2%). Voor boekjaar 2022-2023 verwacht het bedrijf een omzetgroei van 25 tot 35 procent. Het bedrijf blijft komend boekjaar investeren in de klantervaring, het assortiment, internationale uitbreiding en in het opschalen van de B2B-activiteiten. In boekjaar 2023-2024 hoopt de groep break-even te draaien. De groep opende in 2021 een tweede distributiecentrum in Slowakije en is het van plan om zijn logistieke netwerk tegen 2023 verder uit te breiden met nog twee hubs in Polen en Frankrijk.

G-Star zet duurzaamheid nog hoger op de agenda

Met de campagne ‘Wear your denim till the End’ roept G-Star consumenten op om te investeren in kwaliteit, om beter voor hun spijkerbroek te zorgen en hem langer te dragen. Naast deze campagne lanceert het merk een raw denim capsulecollectie met garantie. Ook presenteert het bedrijf acht nieuwe duurzaamheidsinitiatieven als onderdeel van hun Raw Responsibility-strategie. Van een gloednieuwe transparancy-tool op hun webshop tot initiatieven om de levensduur van kleding te verlengen door middel van reparatie, hergebruik en recycling. Na een succesvolle pilotfase in Nederland wordt bijvoorbeeld het Certified Tailors-programma uitgebreid. Vanaf nu biedt het merk kosteloos reparaties aan om de levensduur van jeans te verlengen bij nog meer kleermakers in Nederland, maar ook in Duitsland, België en Zuid-Afrika. Nieuw is het gratis initiatief om oude jeans door kleermakers te laten transformeren tot shorts om zo de levensduur te verlengen. De webshop van het denimmerk biedt nu voor elk item een Responsible Materials Ranking aan. Deze ranking laat de samenstelling van elk kledingstuk zien en rangschikt de vezels op basis van hun impact voor het milieu. Het merk heeft verder een nieuwe Head of Sustainability aangesteld: Rebecka Sancho zal de duurzaamheidsstrategie van G-Star verder ontwikkelen en aansturen. Enkele belangrijke aandachtspunten voor de komende jaren zijn onder meer het toewerken naar gebruik van 100% gerecyclede, organische, bio-based en composteerbare materialen in 2030, afgedankte G-Star-jeans te upcyclen tot nieuwe G-Star-jeans, de broeikasgasuitstoot fundamenteel met 50% te verminderen in 2030 en de sociale omstandigheden in de toeleveringsketen veilig te stellen.

171% meer winst voor Chanel

Chanel heeft de winst in 2021 met maar liefst 171 procent zien stijgen, meldt Vogue Business op basis van een gesprek met CFO Philippe Blondiaux. Dit is voor een deel te danken aan de prijsstijgingen, naast de gestegen verkopen. De omzet steeg naar 15,6 miljard dollar, een stijging van 49,6 procent ten opzichte van 2020. Het merk groeide vooral in Noord- en Zuid-Amerika (+79,5%) en Azië-Pacific (+53,5%), gevolgd door Europa (+40%). In 2022 wil het bedrijf meer dan 1 miljard dollar investeren, onder andere in de uitbreiding van het personeelsbestand met 3500 mensen en in doelen op het gebied van klimaat en duurzaamheid.

De Bijenkorf en Josh V breiden samenwerking uit

Vanwege het succes van vrouwenmodemerk Josh V in de webshop van de Bijenkorf is het merk nu ook in het fysieke warenhuis in Rotterdam te koop. Deze samenwerking duurt tot in ieder geval eind juli. De Josh V store is gevestigd op de eerste verdieping van het warenhuis. De samenwerking wordt deze week gevierd met een feestelijke openingsweek. Er worden shawls en sieraden weggeven en op vrijdag zijn er stylingsessies met een stylist en een meet & greet met Josh Veldhuizen. “Ik ben ontzettend blij dat we deze fijne samenwerking met de Bijenkorf verder uitbouwen in deze vorm. Een groot deel van onze trouwe klanten is gevestigd in en rondom Rotterdam en hiermee kunnen we hen nu ook een fysieke winkelervaring bieden in de Bijenkorf”, zegt Josh Veldhuizen.