TOP

Modebeurs Panorama Berlin trekt de stekker eruit

Beursorganisator Panorama Fashion Fair Berlin GmbH heeft vrijdag 28 februari een aanvraag ingediend bij de rechtbank van Berlijn om een insolventieprocedure te openen. Dat meldt het Duitse modevakblad Textil Wirtschaft.

Voordat er een insolventieprocedure werd aangevraagd gingen er al volop geruchten dat Panoroma Fashion Fair Berlin er niet zo goed voor staat. Directeur Jörg Wichmann vertelt aan Textil Wirtschaft dat het bedrijf nu een herstructureringsproces wil starten: “We hebben de stekker eruit getrokken. Ons doel is nu om een ​​nieuw format te maken en in de zomer zeker door te gaan op Tempelhof. ”

Nieuw format

Panorama Fashion Fair Berlin is de organisatie achter de beurzen Panorama Berlin en Selvedge Run, die de bezoekersaantallen al een aantal seizoenen zien teruglopen. Afgelopen januari vonden deze beurzen voor het eerst plaats op het voormalige vliegveld Tempelhof met een nieuw format. Zelf schreef de beursorganisatie na de vorige editie: ‘The premiere at the iconic location of Tempelhof Airport proved to be a huge hit.’

Gekrompen

Hoewel de aankleding en locatie op positieve geluiden konden rekenen, moesten exposanten en bezoekers constateren dat de modebeurs afgelopen editie flink was gekrompen. Panorama telde op het hoogtepunt negen hallen, maar had op Tempelhof twee hangars en een deel van het buitenterrein met stands in containers. De lijst met merken die (de afgelopen seizoenen) zijn verhuisd naar Premium is lang: onder andere Atelier Gardeur, Soaked In Luxury, 4funkyflavours, Esqualo, Michèle, Beaumont, Coster Copenhagen, Summum, MSCH Copenhagen, Ana Alcazar en Saint Tropez zijn overgestapt naar Premium.

Modefabriek heel sterk

“Met Benvenuto stonden we afgelopen editie al niet meer op de Panorama, omdat we aan zagen komen dat deze beurs niet interessant meer zou zijn voor de inkopers uit Nederland”, zegt Ben Mulder van Fashion Friendz, agent van Benvenuto, Alberto en Milestone. “We kregen wel een aanbod voor een stand op de Premium maar de ruimte die ons werd aangeboden was veel te klein om een goede presentatie te kunnen geven. We wachten nu af of we voor de komende editie een beter aanbod krijgen. Modefabriek was voor onze merken een groot succes, dit is voor ons het beste podium. Op deze beurs zeker 20 nieuwe klanten binnen kunnen halen voor onze merken.”

Minder Nederlanders

Sowieso reizen er steeds minder Nederlandse inkopers af naar de beurzen in Berlijn, die meer en meer een Duitse aangelegenheid waren geworden. De problemen van Panorama staan niet op zichzelf. Waar er ooit wel acht beurzen tegelijk plaatsvonden in Berlijn lijken er steeds meer beurzen te verdwijnen of geïntegreerd te worden in andere beurzen. Onder invloed van internationalisering en social media rijst de vraag hoe belangrijk beursbezoek nog is voor de modebranche en of Berlijn dan nog wel relevant genoeg is.

Geschiedenis

Panorama Berlin werd in de zomer van 2012 gelanceerd in het nieuwe Berlin Expocenter Airport, direct naast het nieuwe vliegveld van Berlijn. Internationale bezoekers konden na aankomst meteen de beurs op, terwijl hun bagage gratis in hun hotel werd afgeleverd. Dit concept viel echter in het water doordat het vliegveld door allerlei gebreken niet in gebruik is genomen. De afgelegen locatie werkte alleen maar nadelig, ondanks de gratis shuttleservice. Na twee jaar verhuisde de beurs dan ook naar het ExpoCenter City van Messe Berlin. Hier braken goede tijden aan. Panorama profiteerde van het wegvallen van Bread & Butter en groeide van drie naar negen hallen. In 2018 werd denimbeurs Selvedge Run overgenomen. De afgelopen drie seizoenen werd het echter steeds rustiger op de beurs en de verhuizing naar Tempelhof in januari 2019 leek een noodgreep. Het is nu afwachten hoe de toekomst voor Panorama eruit ziet.