TOP

Wie wint de Gouden Schoen 2019?, certificering voor platformverkopers en binnenkijken bij Mango

De Gouden Schoen van ANWR-Garant ging dit jaar voor het eerst niet naar een schoenenmerk, maar naar een bedrijf in schoenverzorging. Branchevereniging Thuiswinkel.org kondigt een certificering aan voor verkopers op platforms en marktplaatsen. En Mango heeft de winkel in winkelcentrum Magna Plaza in Amsterdam gerenoveerd en uitgebreid. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 3 maart 2020.

Frans Muller wint Gouden Schoen 2019

De Gouden Schoen van ANWR-Garant ging dit jaar voor het eerst niet naar een schoenenmerk, maar naar een bedrijf in schoenverzorging. Frans Muller mocht de award op maandag 2 maart 2020 in ontvangst nemen. De Zilveren Schoen ging naar het Duitse comfortschoenenmerk Solidus. Retailserviceorganisatie ANWR-Garant vraagt leden ieder jaar te stemmen op de leverancier waarmee ze de afgelopen twaalf maanden het meest succesvol hebben samengewerkt. De winnaar wordt bekendgemaakt op schoenenbeurs Buy & Bloom in Cast. Frans Muller is ‘supertrots’ op de award. “Als niet-schoenenmerk zijn we in Cast een beetje de underdog, maar ondertussen liggen we bij bijna elke retailer in Nederland. Met onze producten willen we winkeliers graag helpen hun bonbedrag te verhogen. We werken nauw samen met zo’n vijftig schoenenleveranciers om aansluitende verzorgingsproducten bij hun collecties te ontwikkelen. En met onze vernieuwde trainingstool, de Shoe Care Academy, wordt het voor winkelmedewerkers nog makkelijker om met onze producten te werken en de toepassingen aan klanten uit te leggen.”

Thuiswinkel.org komt met certificering voor platform sellers

Branchevereniging Thuiswinkel.org kondigt een certificering aan voor verkopers op platforms en marktplaatsen. Dat schrijft Twinkle. De certificering is enerzijds bedoeld voor verkopers, zodat zij kunnen aantonen aan de wet- en regelgeving te voldoen. Anderzijds worden kopers beter beschermd bij het doen van een aankoop op een platform. Gecertificeerde b2c-verkopers mogen het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk voeren. Voor b2b-verkopers is dat het keurmerk Zakelijk. Volgens de branchevereniging is het nu voor consumenten niet altijd duidelijk bij wie zij moeten aankloppen als ze ontevreden zijn over een aankoop op een platform. Indien een verkoper het keurmerk draagt, kunnen zij zich wenden tot Thuiswinkel.org. Deze bemiddelt vervolgens tussen koper en verkoper. Komen ze er niet uit, dan kan de koper een geschil indienen bij de Geschillencommissie. Veel van de in Nederland actieve platformen zijn voor hun eigen verkopen al gecertificeerd door Thuiswinkel.org. De verkopen via nationale en internationale verkopers vallen echter niet onder deze certificering, omdat de daadwerkelijke koopovereenkomst niet met het platform maar met de verkoper wordt gesloten.

Oeigoeren verrichten dwangarbeid in buitenlandse bedrijven

Tienduizenden Oeigoeren worden gedwongen tewerkgesteld in Chinese fabrieken die werken voor grote internationale merken. Volgens een Australisch onderzoeksrapport is van 27 fabrieken in 9 verschillende provincies vastgesteld dat er sprake is van tewerkgestelde Oeigoeren. Zij zouden werken voor meer dan tachtig grote merken, zoals Nike, Apple, Puma en Zara. Dat melden RTL Nieuws en BNR. Uit dat rapport blijkt dat er de afgelopen drie jaar minstens 80.000 Oeigoeren zijn afgevoerd naar fabrieken. Een deel van hen zou rechtstreeks uit strafkampen zijn gehaald. De merken zijn volgens de onderzoekers ‘mogelijk niet op de hoogte’ van de mensenrechtenschendingen. Ze worden in het rapport opgeroepen om een onderzoek te starten. De onderzoekers schrijven dat de dwangarbeid ‘een nieuwe fase in de constante Chinese overheidsrepressie’ van Oeigoeren is Oeigoeren zijn van oorsprong Turkse moslims die wonen in de autonome regio Xinjiang in het noordwesten van China.

Gant lanceert Women of Now voor International Women’s Day

Gant viert Internationale Vrouwendag door de lancering van ‘Women Of Now’. Deze campagne bestaat uit een capsulecollectie en een samenwerking met vier vrouwelijke ondernemers. Voor Nederland koos het merk voor Nina Pierson als ambassadeur. Heel 2020 zullen de Women of Now – ambassadeurs Gant Talks organiseren in hun eigen Europese steden, die gratis zijn bij te wonen. Op donderdag 5 maart is de Gant Talk met Nina Pierson in Studio 13 in Amsterdam. De capsulecollectie is sinds 1 maart verkrijgbaar in de winkels en online. Gant streeft naar gelijkheid en empowerment van vrouwen: de organisatie bestaat uit 70% vrouwen en 30% mannen. Nina Pierson is het gezicht achter de biologische saladeketen SLA. Ze host ook de podcast SLA Talks waar ze mensen uitnodigt om te praten over duurzame onderwerpen én ze is de oprichter van creatief bureau PUP en Bedrock, een online magazine voor een bewuste en gezonde levensstijl.

Mango vergroot winkel Magna Plaza

Mango heeft de winkel in winkelcentrum Magna Plaza in Amsterdam gerenoveerd en uitgebreid. De winkel is ingericht volgens het nieuwste interieurconcept van de retailer: wat zich uit in een open en dynamische ruimte. De winkel is met 650 vierkante meter twee keer zo groot geworden, waardoor naast de vrouwencollectie nu ook de mannenlijn in deze winkel kan worden verkocht. Mango heeft momenteel 41 winkels in Nederland, plus 8 megastores. Na jaren van leegloop wordt er de afgelopen jaren weer flink in Magna Plaza geïnvesteerd. Zo openden vorig jaar Hutspot en OU Boutiques al een vestiging in het Amsterdamse winkelcentrum. Ook werd op de bovenste etage een foodcourt geopend.