TOP

Pakistan-akkoord is rond, nieuwe schoenenlijn Lee en Memphis Depay ontwerpt voor Puma

Na tien jaar onderhandelen is het Pakistan-akkoord, dat textielarbeiders in het land beter moet beschermen, rond. Verder: jeansmerk Lee breidt uit met een schoenencollectie, de krapte op de arbeidsmarkt lijkt het hoogtepunt bereikt te hebben en Puma werkt samen met kledingmerk BADTTW van voetballer Memphis Depay. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 22 december.

Foto’s: Puma x Memphis Depay

Nieuw akkoord voor textielarbeiders in Pakistan

Na tien jaar onderhanden is het Pakistan-akkoord eindelijk rond, schrijft Knack. Dit bindende document bouwt voort op het Bangladesh-veiligheidsakkoord en moet het beleid in ruim 500 textielfabrieken verbeteren. Concreet betekent dat: betere lonen, meer transparantie, meer fabrieksinspecties om gevaarlijke situaties te voorkomen en meer meldpunten, zodat arbeiders problemen op een vertrouwelijke manier kunnen aankaarten. Het akkoord is door 187 modemerken ondertekend. Op dit moment werken er zo’n 4 miljoen arbeiders in de Pakistaanse kledingindustrie, waarvan ruim de helft vrouw is. Ze werken vaak onder erbarmelijke omstandigheden en voor onleefbare lonen. Tot dit akkoord hadden ze geen middelen om dat wettelijk aan te vechten, nu wel.

Lee Jeans breidt uit met schoenencollectie

Lee Jeans breidt voor winter 2023-2024 uit met een schoenenlijn voor mannen, vrouwen en kinderen. De collecties worden in licentie geproduceerd door de Brandsplus Group, zo laten de partijen in een aankondiging weten. Het Belgische schoenenbedrijf heeft de licentie voor de gehele EMEA-regio. Lee is samen met denimlabel Wrangler onderdeel van Kontoor Brands. Het mode- en lifestylebedrijf heeft het Europese hoofdkantoor in Antwerpen, waar ook Brandsplus zetelt. “We zijn opgetogen om het Lee-portfolio uit te breiden met een eigentijdse en kwalitatieve schoenenlijn”, aldus Simon Fisher, managing director voor EMEA bij Kontoor. “De perfecte aanvulling op de kledingcollectie die al op de markt verkrijgbaar is.”

Forse groei voor Nike dankzij recordomzet Black Friday

Nike heeft een topkwartaal gehad, meldt persbureau Reuters. De omzet van de sportgigant steeg met 17 procent naar $13,3 miljard dollar (€12,5 miljard euro), het op één na beste resultaat in ruim een decennium. In topmarkt China staan de verkopen nog altijd onder druk (-3%), maar vooral in thuisland Amerika was de vraag met een plus van 30 procent groot. Zeker tijdens Cyber Week, de week van Black Friday en Cyber Monday, gingen de verkopen door het dak. In de EMEA-regio werd er 75 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

Wel staan de marges onder druk als gevolg van een sterkere dollar, toegenomen logistieke kosten en hogere afwaarderingen door voorraden met korting op te ruimen. Nike verwacht de marges en prijzen in het laatste kwartaal, dat tot mei 2023 loopt, beter te kunnen reguleren en het financiële boekjaar met een plus van ongeveer 10 procent af te sluiten.

‘Krapte op arbeidsmarkt lijkt hoogtepunt voorbij’

De krapte op de arbeidsmarkt lijkt het hoogtepunt bereikt te hebben. Dat schrijft De Ondernemer op basis van gegevens van uitkeringsinstantie UWV over het derde kwartaal van dit jaar. Voor het eerst sinds tijden waren er minder openstaande vacatures; het aantal zakte met bijna 6 procent naar ruim 450.000. Het is volgens het UWV voor het eerst sinds eind 2020 dat er sprake is van een afname. Eerder nam de spanning op de arbeidsmarkt alleen maar toe. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 werd zelfs vijf keer achter elkaar een record gebroken.

Puma werkt samen met Memphis Depay

Puma lanceert een collectie met BADTTW (‘Blind and deaf to the world’), het luxe sublabel van Memphis Depay Clothing. Het is de eerste keer dat het sportmerk en de voetballer samenwerken. BADTTW brengt nieuwe uitvoeringen van het bekende T7 shirt, jacket en trainingsbroek van Puma, in een genderneutraal kleurenpalet en met door de voetballer ontworpen graphics.

Een grote eer, stelt Depay in een aankondiging. “Zoveel legendes hebben de iconische T7 look gedragen. Ik ben een fan van alle items die Puma naar het voetbalveld brengt, maar het mooiste vind ik de mogelijkheid om buiten het voetbalveld te werken aan projecten die ik een warm hart toedraag.” BADTTW ondersteunt goede doelen in Ghana die kinderen met gezichts- en gehoorverlies helpen. De naam is afgeleid van de levenshouding van de sporter: blind en doof zijn voor negatieve invloeden van buitenaf.