TOP

P.C. Hooftstraat aantrekkelijker door musea

De aantrekkingskracht van de P.C. Hooftstraat in Amsterdam wordt versterkt door de populariteit van grote musea als Stedelijk- en Rijksmuseum. Door de toeristische toestroom naar deze musea is het voor luxe merken interessant om een winkel te vestigen in de prestigieuze winkelstraat. Dit meldt Retailnews.

Volgens Robert Bleekemolen, directeur en makelaar van B&O Retail is Amsterdam van de achtste naar de vijfde plek geklommen op de verlanglijst van winkeliers. ”Van winkeliers hoor ik dat zij bij een bezoek zo vijfduizend euro uitgeven. Met name Aziaten en Russen.’’

Het Stedelijk – en Rijksmuseum zijn sinds kort na lange tijd weer open. Hierdoor merken musea een toestroom van toeristen. Ze nemen dan ook vaak nog een kijkje in de P.C. Hooftstraat. Dit is aantrekkelijk voor retailers van luxe merken. Toch is het niet eenvoudig om een winkelruimte aan te vragen. Door de schaarste aan winkelruimte zijn de huurprijzen in tien jaar opgelopen naar 2500 euro per vierkante meter per jaar.

Patricia Linhard, voorzitter van de ondernemingsvereniging van de Museumpleinbuurt: ”Het risico is wel dat straks alleen grote, exclusieve merken een plek op de PC kunnen bemachtigen.’’ Dit gaat dan ten koste van andere winkels en horecazaken.

Onlangs werd bekend dat Prada en Dior een winkel openen in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam.