TOP

Betalen voor bezorging meer geaccepteerd, nieuwe leiding voor Louis Vuitton en Dior en New Tailor opent in Den Haag

Hoge verzendkosten zijn vaak een dealbreaker, maar consumenten zijn bereid meer te spenderen aan bezorging. Verder: Transfer Fashion keert niet terug op de markt en maatwerkspecialist New Tailor heeft uitbreidingsplannen. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 11 januari.

Foto: New Tailor

Hoge verzendkosten reden voor staken online aankoop, maar betalingsbereidheid groeit

Te hoge verzendkosten van online aankopen zijn voor ruim de helft (57 procent) van de Nederlandse consumenten aanleiding om de aankoop niet door te laten gaan. Tegelijkertijd zijn consumenten steeds meer bereid om te betalen voor het versturen van producten, blijkt uit onderzoek van e-commerce verzendplatform Sendcloud, gehouden onder duizend Nederlanders.

Kopers willen voor een order van 50 euro maximaal 4,50 euro betalen voor bezorgkosten. Een jaar geleden was dit nog 3,40 euro. Voor orders van 150 euro zijn zij bereid 5,50 voor verzending te betalen. Nederland ligt hiermee boven het Europese gemiddelde. Opvallend is dat millennials het meest aan verzending willen uitgeven. Desondanks blijft gratis verzending populair. Twee op de drie (59 procent) van de consumenten is bereid een extra product toe te voegen in ruil voor gratis verzending. 

Daarnaast wint kosteloos bezorgen het van snelheid: 4 op de 5 consumenten (82 procent) verkiest gratis boven snelle bezorging. Een sterke minderheid (18 procent) geeft voorkeur aan snelle levering. Twee derde (65 procent) van de consumenten verwacht dat de verzendkosten dit jaar stijgen als gevolg van de inflatie. Rob van den Heuvel, ceo bij Sendcloud ziet een duidelijke verschuiving in consumentengedrag. “Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten, al kan de hoogte hiervan wel een dealbreaker zijn. Webgiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen. 

Nieuwe leiding voor Louis Vuitton en Dior 

Het luxeconcern LVMH heeft een aantal wisselingen in de top aangekondigd. Bij Louis Vuitton vertrekt Michael Burke per 1 februari als ceo, hij wordt vervangen door Pietro Beccari, die van Christian Dior Couture komt. Burke krijgt volgens het persbericht van de onderneming nieuwe, niet nader beschreven, verantwoordelijkheden binnen LVMH. Delphine Arnault, dochter van LVMH-eigenaar Bernard Arnault, volgt Beccari op en gaat Christian Dior Couture leiden. Sinds 2013 was zij als uitvoerend vicepresident verantwoordelijk voor productgerelateerde activiteiten binnen Louis Vuitton. 

New Tailor opent in Den Haag

Maatkledingspecialist New Tailor breidt uit naar Den Haag. Naar verwachting opent de onderneming, die al vestigingen in Amsterdam en Utrecht heeft, in maart de deuren van een pand in het Statenkwartier. General manager Marcel Marbus legt aan Textilia uit dat Den Haag al langer op het verlanglijstje staat: “We denken dat New Tailor goed bij de stad past en andersom. In deze buurt zijn veel specialisten gevestigd en ik denk dat we hier perfect tussen passen. We brengen een mooie mix van ambacht en nieuw kleermakerschap. We maken niet alleen pakken, maar ook jeans, truien en urban jackets op maat. Daarbij zijn we trots op onze eigen productie in Utrecht. We voelen dat de tijd rijp is om door te pakken en om lef te tonen om deze stap te nemen.” New Tailor vierde eind vorig jaar het 25-jarig jubileum. 


Transfer Fashion maakt geen doorstart

Het Nederlandse vrouwenmodelabel Transfer Fashion keert niet terug op de markt, blijkt uit het eerste openbaar faillissementsverslag dat is gepubliceerd. Uit het rapport komen ook de oorzaken van het faillissement, dat op 6 december is uitgesproken, naar voren. Zo schrijft de curator dat de coronatijd ‘een behoorlijke schade aan de markt heeft aangebracht aan Transfer Fashion en de afnemers’. Daarnaast zouden enkele mislukte producties al eerder een negatieve invloed op het bedrijf hebben gehad. De curator gaat verder onderzoek doen naar de oorzaken van het faillissement. Transfer Fashion was ruim dertig jaar actief in het vrouwenmodesegment.