TOP

Nieuw vlaggenschip voor We Fashion en The Style Outlets geopend

De oprichter van webshop We Love Musthaves, is op 25 november failliet verklaard. Verder: The Style Outlets opende vandaag de deuren, net als de nieuwe flagshipstore van We Fashion in Amsterdam, en waarom hebben kortingsdagen als Black Friday zo’n aantrekkingskracht op consumenten? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 26 november.

Oprichter We Love Musthaves failliet

De oprichter van webshop We Love Musthaves, is op 25 november failliet verklaard door de rechtbank in Breda. Dat blijkt uit gegevens op het Faillissementsdossier. Didier Cremers van De Koning Advocaten is aangesteld als curator. Het faillissement zelf komt niet als een verrassing. We Love Musthaves lag de afgelopen twee jaar zwaar onder vuur na klachten van consumenten. Klanten werden onjuist terugbetaald met een tegoedbon in plaats van geld, de levertermijn werd niet nagekomen en het was voor velen haast onmogelijk om contact te krijgen met de klantenservice. Nadat de Consumentenbond een kritisch onderzoek had gepubliceerd, leidde dat in oktober tot een dwangsom van 2.000 euro per week van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), wat zonder verbetering kon oplopen tot een maximumboete van 20.000 euro. Daarop kregen We Love Musthaves-klanten eind oktober een mail van de klantenservice, waarin stond dat er een faillissementsverzoek was ingediend bij de rechtbank. De webshop is sinds 1 november dicht.

Amsterdam The Style Outlets geopend

Na jaren van gesteggel is het er toch doorgekomen: The Style Outlets opent vandaag de deuren op het voormalige terrein van de CSM Suikerfabriek in Halfweg, tussen Amsterdam en Haarlem. Het centrum is eigendom van de Spaanse projectontwikkelaar Neinver en telt 115 winkels. Ondanks de crisis is 75 procent van de winkeloppervlakte verhuurd, zegt centrummanager Marcel Herben tegen de NOS.

De plannen voor een outlet op deze locatie zijn al tien jaar oud, maar werden meerdere keren uitgesteld door een aantal gerechtelijke procedures. Winkeliers in omliggende gemeenten probeerden de komst van het centrum tegen te houden, uit vrees voor minder klanten. “Elke euro kan maar één keer uitgegeven worden”, zegt Sonja Olthuis, centrummanager in Hoofddorp, tegen de nieuwszender. “Dit zal met name door onze kleding- en schoenenwinkels gevoeld worden.”

Opvallend is dat het outletcentrum juist de dag voor Black Friday kiest om open te gaan, en dat midden in coronatijd. Een dergelijke opening zorgt niet zelden tot een enorme toeloop en files. Herben heeft er echter vertrouwen in dat het goed gaat. “We hebben met de gemeente afgesproken dat er maximaal 2000 mensen op het terrein mogen zijn. Is die grens bereikt, dan gaan de poorten (even) dicht.” Verder zijn er stewards aanwezig om de bezoekersstroom in goede banen te leiden.

We Fashion opent nieuwe flagshipstore in Amsterdam

Nog een opening: We Fashion verhuist binnen de Kalverstraat in Amsterdam, van nummer 87 naar nummer 65-67. Hier opent de modeketen vandaag zijn nieuwe flagshipstore. De winkel telt drie verdiepingen met elk een oppervlakte van 300 vierkante meter. Klanten moeten zich er volgens het bedrijf ‘in een andere wereld wanen en met dank aan smart technology zorgeloos kunnen shoppen’. Benieuwd hoe dat eruitziet? Neem hier een kijkje in het nieuwe vlaggenschip.

Maium gaat offline op Black Friday

Maium haalt de website offline tijdens Black Friday (vrijdag 27 november), als statement tegen het kortingsfestijn. Het regenjassenmerk laat in een persbericht weten dat het stimuleren van massaverkoop tijdens deze dag haaks op hun duurzame missie en visie staat. Daarnaast belooft het label in de week na Black Friday tien bomen te planten voor elke verkochte jas. Maium werd vier jaar geleden opgericht door financieel consultant Hendrik van Benthem en modeontwerper Anita Palacios, die een modieuze regenjas zochten waarmee je ook tijdens het fietsen droog blijft. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een belangrijke pijler, vertelden ze deze week in een interview op Textilia. Zo worden er in elke regenjas in elk geval 66 gerecyclede petflessen verwerkt en probeert het merk te produceren naar de vraag om overstock tegen te gaan.

Twee derde van online shoppers gevoelig voor korting

Nog meer nieuws over Black Friday, want waarom hebben zulke kortingsdagen eigenlijk zo’n aantrekkingskracht op consumenten? Twee derde van de Nederlandse online shoppers is er gevoelig voor, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker iVox in opdracht van financieel dienstverlener Klarna. De favoriete deals zijn 2 halen, 1 betalen (60 procent), een vaste korting op één product (46 procent) en stapelkorting op meerdere producten (32 procent). Een verklaring is dat consumenten hun geld bewuster uitgeven, zeker sinds de coronacrisis, maar volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels spelen er naast het financiële aspect ook andere factoren mee. Een product op Black Friday met korting kopen geeft mensen volgens Wessels een ‘winnaarsgevoel’. “Als je datzelfde product in de overwegend dure decembermaand voor de normale prijs zou moeten kopen, voelt dat als een gemiste kans. Een ander aspect is het gevoel te krijgen ‘het systeem te slim af te zijn’ en de mogelijkheid om een succesverhaal aan anderen te kunnen vertellen wanneer je een mooie deal met flinke korting hebt gescoord.”

Foto: Amsterdam The Style Outlets