TOP

OppoSuits: feestpakken voor een prikkie

De feestpakken van het Nederlandse OppoSuits zijn een internationale hit. Textilia sprak één van oprichters: "We verkopen onze pakken van Noorwegen tot Polen en van Frankrijk tot Dubai."

Een tijgerprint- of testbeeldpak: de gemiddelde man zal er niet dagelijks in lopen. Maar voor feesten en partijen blijken de opvallende pakken van OppoSuits een internationale hit. Waar komt het idee vandaan? En hoe maak je winst op pakken van € 69,95,- euro? Mede-oprichter Guus Bakker vertelt.

Hoe is OppoSuits ontstaan?

“Dat is eigenlijk een soort jongensboek-verhaal. Samen met Jasper Castelein en Jelle van der Zwet was ik in 2010 in het Vietnamese Hoi An, een stad die bekend staat om zijn maatkleding. Het WK kwam eraan, dus we bedachten dat het leuk zou zijn om oranje pakken te hebben. Tijdens onze reis kregen we daar al zoveel positieve reacties op, dat we besloten meer pakken in gekke prints te laten maken. De oranje pakken bleken twee jaar later tijdens het EK een doorslaand succes; binnen 1,5 week verkochten we er 2000. Toen hadden we zoiets van: hier zit misschien business in.” 

Waar zijn jullie begonnen?

“In de eerste plaats hebben we ons gericht op feestwinkels, vooral in de UK waar Jelle woont. Daar is feestkleding een mega-grote industrie. Maar daarnaast verkopen we ook in gewone kleding- en gadgetwinkels, plus online via Amazon, Fab en onze eigen webshop. Ons verkoopteam zit in Schotland en is inmiddels verantwoordelijk voor 1100 accounts. We verkopen onze pakken internationaal van Noorwegen tot Polen en van Frankrijk tot Dubai.”

Wat is het geheim van OppoSuits?

“Onze pakken onderscheiden zich van andere feestkleding, omdat ze kwalitatief beter zijn, een goede pasvorm hebben en gevoerd zijn. Maar dan toch voor een heel gunstige prijs. Het zijn pakken voor mannen die zichzelf niet te serieus nemen, maar toch behoefte hebben aan stijl en een bepaald kwaliteitsniveau.” 

Hoe krijg je dat voor elkaar voor een vaste prijs van € 69,95,- euro?

“Bij ons draait alles om volume. We hebben een fabriek gevonden in de Chinese textielprovincie Zhejiang, waar we vanwege overcapaciteit een gunstige prijs konden afspreken. We moeten wel een paar duizend pakken per maand verkopen om winst te maken, maar dat lukt vrij aardig. Inmiddels bestaat het bedrijf uit 8 fulltimers en een sales-team dat op commissie werkt. Dus het gaat best goed.” 

Wat zijn de plannen voor de komende tijd?

“We gaan wat nieuwe pakken presenteren, waaronder een camouflage-pak en twee kerstpakken. Verder willen we uiteraard internationaal door blijven groeien. We starten begin 2014 in de VS en kijken ook naar distributiecentra in Australië. Maar we krijgen ook nog steeds aanvragen van winkels in Nederland, dus hier willen we zeker ook blijven groeien!”