TOP

Onrust Nederlandse modebedrijven over stijgende kledingprijzen

Nederlandse modebedrijven die in het buitenland produceren, vrezen voor een forse stijging van de kledingprijzen in 2011. Wisselkoersen, hoge grondstofprijzen en stijgende loonkosten drukken de marge.

Verschillende Nederlandse producenten kijken met argusogen naar de prijsontwikkeling. Eén van hen is Theo van Loon van European Fashion Team, die al jarenlang zijn kleding in China produceert. “Ik verwacht ongeveer een stijging van 20 procent”, vertelt hij. “Dit geldt voor China maar ook voor India, waar de hoge inflatie op den duur ook zal worden doorberekend.”

Druk op de marge
Senior consultant internationale handel bij Modint, Antonio Barberi Ettaro, merkt de onrust vanuit Nederlandse modebedrijven op. “Zowel de wisselkoers, stijgende loonkosten in het verre oosten en hoge grondstofprijzen drukken de marge. Zo is de katoenprijs in geen 14 jaar zo fors gestegen, en dat zal ook wel een tijd zo blijven. Voor de productie van katoen is water nodig en water is een schaars goed. Maar ook de stijgende lonen bij Chinese productiebedrijven zorgen voor prijsstijgingen.”

Gemoederen
Volgens Barberi Ettaro is het vrijwel onoverkomelijk dat Nederlandse kledingbedrijven deze prijsstijgingen doorberekenen aan de retailers. “Aan de alsmaar dalende prijzen voor kostuums in de mannenmodebranche komt een einde, die gaan waarschijnlijk weer omhoog.” Modebedrijven zouden volgens hem kunnen overwegen om uit te wijken naar andere productielanden.”

Voor Theo van Loon is dat geen optie, hij blijft ongeacht deze problematiek in China produceren. “Chinese productiebedrijven zijn modisch en flexibel en uiteindelijk nog steeds goedkoper dan Oost-Europa.” De kwestie houdt de gemoederen in ieder geval flink bezig. Van Loon: “Het enige wat we kunnen doen is afwachten.”

Hoe denk jij over deze problematiek? Laat hieronder je reactie achter of doe mee aan onze poll.